نهبندان نیازمند مطالعات بیشتر در حوزه آبخیزداری است

بیکی گفت: منطقه استراتژیک نهبندان با توجه به وسعت و پراکندگی آن، نیازمند مطالعات بیشتر حوزه آبخیزداری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند؛ «مجید بیکی» امروز (۱۷ شهریور) در جلسه بررسی مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری که با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در نهبندان برگزار شد، اظهار کرد: از گذشته کشاورزان معیشت خود را از راه قنوات داشته اند، اما طی سال های گذشته خشکسالی بر منبع آبی قنوات استان تاثیر جدی داشت که اهمیت آبخیزداری را برای مردم بیشتر کرده است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی و غیررسمی از 800 هزار حلقه چاه در کشور آب استحصال می شود، گفت: اما آثار زیان باری را در حوزه های مختلف در خراسان جنوبی همانند کمبود آب، و خشکسالی های غیر طبیعی شاهدیم، لذا توسعه آبخیزدازی یکی از درخواست های مردم روستاهاست چرا که آثار و مزایای آن را دیده اند.

 

وی ادامه داد: در شهرستان نهبندان بیش از ۳۲۰ سازه خاکی داریم که بخشی به سنوات گذشته بر می گردد، همچنین با عنایت رهبری و برداشت از صندوق توسعه ملی شاهد بودیم که استان خراسان جنوبی هم یکی از استان های پیشرو در احداث سازه های خاکی بود.

 

فرماندار نهبندان در ادامه به ۲۶ هزار کیلومتر وسعت نهبندان اشاره کرد و افزود: عمده این وسعت در عرصه منابع طبیعی است، لذا خواستاریم مطالعات حوزه های مختلف با توجه به اینکه اعداد و رقم های خوبی که در حال تزریق است، در شهرستان انجام شود.


بیکی گفت: شهرستان نهبندان، ۲۸۷ نقطه روستای دارای سکنه و همین عدد هم فاقد سکنه دارد، از هزار و ۷۵۰ روستای داری سکنه استان که به نسبت شهرستان نشان می دهد که تعداد روستاهای ما زیاد است چرا که ۶۰ درصد مردم در روستاها و ۴۰ درصد مردم در نقاط روستایی زندگی می کنند.

 

وی گفت: در بعضی بخش ها نیاز به مطالعات جدید آبخیزداری داریم، همچنین از ظرفیت قرارگاه شهید ناصری هم استفاده خواهد شد چرا که نهبندان، منطقه استراتژیکی است و این مهم باید مورد توجه باشد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه توجه سرمایه گذاران به نهبندان برای فعال کردن معادن جلب شده که نیازمند همراهی منابع طبیعی است، افزود: امسال شاهد روزهای طوفانی و گرد و غباری زیادی بودیم که ضرورت احیای مراتع و کاشت گونه های متناسب با منطقه باید در دستور باشد گر چه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

 

 

 

کد خبر 1092599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha