بایدها و نبایدهای آموزش‌های حضوری و آن‌لاین/ بازگشایی مدارس در گرو تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا

بایدها و نبایدهای آموزش‌های حضوری و آن‌لاین موضوعی است که با نزدیک شدن به اول مهر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته از طرفی چگونگی بازگشایی مدارس نیز به ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیم نهایی این نهاد محول شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، بایدها و نبایدهای آموزش‌های حضوری و آن‌لاین و حفظ سلامت دانش‌آموزان موضوعی است که با نزدیک شدن به اول مهر بیش از پیش مورد توجه اقشار مختلف جامعه به ویژه اولیا دانش‌آموزان قرار گرفته از طرفی همه منتظرند تا ستاد ملی مقابله با کرونا نظر نهایی خود را در مورد زمان و چگونگی بازگشایی مدارس اعلام کند.

 

با توجه به کلاس‌های غیرحضوری دو سال گذشته دانش‌آموزان، بسیاری از اولیا معتقدند که سطح علمی دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده و برای روند آموزش، بهتر است کلاس‌های حضوری برگزار شود از طرفی عده‌ای هم معتقدند کلاس‌ها باید غیرحضوری باشد و به علت شیوع کرونا عطا کلاس‌های حضوری را به لقاءاش بخشیدند و کلاس‌های غیرحضوری را می‌پسندند.

 

پر واضح است که در صورت ادامه روند پیک کرونا باید راهکارهای لازم جهت ادامه آموزش اندیشیده شود از طرفی لازم است سیاست گذاری‌های درست در بخش آموزش و پرورش اندیشیده شود تا چه به شکل حضوری و چه به صورت غیرحضوری شاهد ارتقاء هر چه بیشتر سطح علمی دانش‌آموزان باشیم.

 

 

از سویی در حالی که نمی‌توان نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را در مورد سلامتی فرزندانشان نادیده گرفت، برخی کارشناسان معتقدند چشم‌اندازی برای پایان ویروس کرونا وجود ندارد و با توجه به آسیب‌های تعطیلی مدارس، باید با این ویروس کنار بیاییم و راه‌های همزیستی با آن را در پیش بگیریم. 

 

بی‌تردید مدرسه از نهادهای تاثیرگذار در زمینه آشنایی کودکان و نوجوانان با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و یادگیری ارتباط با همسالان محسوب می‌شود بنابراین می‌طلبد ساز و کارهای ادامه روند آموزش در کشور به صورت منطقی پیش رفته تا هم سلامت دانش‌آموزان و هم آموزش صحیح آنان در اولویت قرار گیرد. 

 

* وزارت آموزش و پرورش تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا است 

«محمد رحمتی» در همین راستا با بیان اینکه نخستین مکان بعد از همه گیری کرونا در کشور مدارس بودند عنوان کرد: در دوران ابتدایی شیوع کرونا با اینکه آموزش و پرورش هیچ سازوکار رسمی را برای چگونگی ادامه روند آموزش تعریف نکرده بود اما معلمان و فرهنگیان دست از تلاش برنداشتند و کار آموزش را ادامه دادند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ترکیب آموزش حضوری و غیرحضوری را متدی که سال گذشته در سطح کشور و استان پیاده شد، خواند و با تاکید بر اینکه حفظ سلامت دانش‌آموزان همواره خط قرمز بوده است تصریح کرد: با کمک معلمان و همراهی خوب خانواده‌ها طرح معلم‌یار برای آموزش مجازی دانش‌آموزان در گیلان اجرا شد.

 

وی با اشاره به اینکه در صورت تکمیل صد در صدی زیرساخت‌های آموزش مجازی باز هم حدود 50 درصد از کیفیت آموزشی حفظ می‌شود ابراز داشت:‌ هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین کاملی برای آموزش حضوری در مدارس باشد به ویژه اینکه ما پایه‌های ابتدایی دبستان را هم داریم که در یکسال اخیر با فضای مدرسه آشنا نشدند و غیرحضوری آموزش دیدند.

 

رحتمی شبکه شاد را یکی از شبکه‌های برتر ملی در حوزه آموزش و پرورش خواند و اظهار داشت: با همت و پیگیری جدی وزارت آموزش پرورش و پشتیبانی‌های دولت، معلمان و خانواده‌ها، شبکه شاد در کشور راه‌اندازی شد که در ابتدا مشکلاتی داشت اما به تدریح اشکالات و نواقص آن برطرف شد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هدف این نهاد را اعتمادسازی و اقناع اولیا و مربیان و همچنین پیگیری درست امر آموزش در کشور خواند و ابراز داشت: بدون شک تا رضایت‌مندی لازم در بین این گروه‌ها ایجاد نشود هیچ اقدامی در خصوص نحوه استمرار امر آموزش اتخاذ نمی‌‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا است تصریح کرد: تصمیم قطعی در مورد چگونگی برگزاری سال تحصیلی در همین ابتدای کار وجود ندارد اما در همین جا باید بگوییم که اصراری برای شروع آموزش حضوری نداریم تا اینکه وضعیت شیوع کرونا در کشور کنترل شود.

 

 

رحتمی کنترل وزن، قد و چاقی دانش‌آموزان سراسر کشور با اجرای طرح کوچ را هم از دیگر اقدامات و ابتکارات وزارت آموزش و پرورش در دوره برگزاری آموزش‌های آن‌لاین خواند و یادآور شد: در خلال اجرای این طرح و طبق بازخوردهایی هم که گرفتیم شاهد بودیم حتی برخی دانش‌آموزان کاهش وزن هم داشتند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نظارت بر شهریه‌های برخی مدارس را هم مورد توجه قرار داد و در پاسخ به این پرسش که چرا شهریه یک ترم مدرسه‌ای در شهر رشت 15 میلیون تومان بوده است گفت: شهریه مدارس غیردولتی طبق قانون مصوب انجام می‌شود اما در این موردی که بیان شد باید حتما به شکل حضوری موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه جهت تعیین شهریه تمام مدارس دولتی مکلف هستند به سامانه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ورود کرده و فرم‌های لازم را جهت درجه‌بندی و پیش‌بینی شهریه تکمیل کنند افزود: با توجه به وضعیت کرونایی قرار شد مدارس غیردولتی شهریه فوق برنامه دریافت نکنند و فقط شهریه ثابت را دریافت کنند.

 

رحتمی با اشاره به اینکه طبق قانون شهریه هر کدام از مدارس باید در کنار میز مدیر مدرسه و جهت رؤیت اولیا دانش‌آموزان نصب شود اضافه کرد: اگر خلاف آن چیزی که ابلاغ شده از اولیا دانش‌آموزان شهریه‌ای اضافی دریافت شود می‌توانند مراتب را به ادارات آموزش و پرورش استان و شهرستان اطلاع دهند تا پیگیری صورت گیرد.

 

* عملکرد آموزش و پرورش برای پیگیری آموزش در شرایط خاص کرونایی رضایت‌بخش بود

«جواد کاظمی» نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در دو سال اخیر و با پیگیری آموزش تلفیقی حضوری - غیرحضوری آموزش و پرورش به اهداف خود رسید اظهار داشت: در ابتدای شیوع کرونا واقعا یک ترس و واهمه بزرگی در کشور به راه افتاد و آموزش و پرورش با بیش از 14 میلیون دانش‌آموز باید به هر شکلی که بود کار خود را مدیریت می‌کرد.

 

 

نماینده منتخب اولیا و مربیان استان گیلان در کشور با بیان اینکه پردازش اطلاعات و راه‌اندازی شبکه‌های مانند شبکه شاد به زیرساخت‌های گسترده‌ای نیاز داشت تصریح کرد: خوشبختانه با همراهی بسیاری از ادارات و وزارتخانه‌ها مانند وزارت ارتباطات و فناوری بستر طراحی شبکه شاد و آموزش غیرحضوری در کشور فراهم شد که کار بزرگی بود.

 

وی عملکرد آموزش و پرورش برای پیگیری آموزش و تربیت دانش‌آموزان آن هم در شرایط خاص کرونایی را خوب و رضایت‌بخش دانست و اضافه کرد: در ابتدای پیگیری آموزش‌های آن لاین شاهد بودیم که میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر کشور به تبلیت و گوشی اندروید دسترسی نداشتند اما آموزش و پرورش توانست این مشکل را مدیریت کند.

 

به گزارش شبستان، مدارس از جمله نهادها و کانون‌های اصلی آشنایی دانش‌آموزان با هنجارها، بایدها و نبایدها و ارزش‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و به عقیده کارشناسان و صاحبنظران دوری از این کانون آسیب‌های اجتماعی بی‌شماری به همراه دارد.

 

بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در سال 99، آموزش‌های فعلی در ایام کرونا برای 40 درصد دانش آموزان کفایت کرده و مؤثر بوده است و برای مابقی دانش‌آموزان یعنی چیزی حدود 60 درصد برگزاری کلاس‌های جبرانی ضروری بود.

 

با توجه به احتمال شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا، ضروری بودن استمرار آموزش در کشور، حفظ سلامت دانش‌آموزان و جلوگیری از پدیده‌هایی مانند ترک تحصیل که طبق آمار میزان آن در سال گذشته افزایش پیدا کرد می‌طلبد نه تنها وزارت آموزش و پرورش بلکه تمام ارکان دولت پای کار بیایند تا بتوانیم سال تحصلی 1401 - 1400 را به خوبی و با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

 

کد خبر 1093191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha