تاکستان های فاروج زیر بار ارزانی له شدند

اقتصاد بسیاری از خانواده ها در شهرستان فاروج به تاکستان ها وابسته است اما در سالهای اخیر، تاکستان ها زیر بار سنگین خرید ارزان این محصول از کشاورزان و هزینه های بالای تولید، سنتی بودن برداشت و فرآوری له شدند.

خبرگزاری شبستان_فاروج؛ تیتکانلو و بخش خبوشان قطب تولید این محصول کیفی در شهرستان فاروج است  و اقتصاد 95 درصد خانوارها وابسته به وضعیت این محصول است.

 

 

احمد رضا زاده یکی از تاکداران تیتکانلو در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: نبود خرید تضمینی کشمش در سالهای اخیر رویکرد تاکداران را در تبدیل انگور به کشمش تغییر داده و آنان ترجیح می دهند این محصول به مصرف تازه خوری برسد.

 

 

وی گفت: کرونا بر اقتصاد بد باغداران دامن زد، در سال های پیش از کرونا، کشاورزان در مسیر جاده آسیایی محصول خود را به مسافران می فروختند اما در سالهای اخیر با کاهش تردد ها، دستشان از این نوع فروش هم کوتاه شد.

 

 

مریم اصغری تاکدار دیگری گفت: از سال 95 تا 97 بسیاری از باغداران محصولات دیگر را جایگزین کردند زیرا نبود بازار مناسب برای عرضه انگور و کشمش از یک سو، هزینه های بالای نگهداری باغ از سوی دیگر با توجه به هزینه های بالای کارگری و کود و سم، دیگر به صرفه نبود.

 

 

وی با اشاره به اینکه آبیاری باغات انگور با توجه به کمبود آب و غرقابی بودن آن، هزینه های بالایی برای کشاورز دارد بیان کرد: حتی اگر بتواند هم هزینه کند آب نیست.

 

 

باغدار دیگری گفت: کارشناسان می گویند با استفاده از طرح هایی مثل فراز، بر کیفیت برداشت محصول بکوشید، اما به نظر می رسد آنها از هزینه های اجرای این طرح بی اطلاع هستند.

 

 

مسعود صابری افزود: اقتصاد خانواده های بهره بردار انگور، وابسته به میزان برداشت و فروش آن دارد و وقتی به ارزان ترین قیمت خریداری می شود، سرمایه به دست آمده کفاف هزینه های انجام شده را نمی دهد چطور هم خرج خانواده تامین و هم اقدامات اصلاحی انجام شود؟

 

 

وی گفت: در سالهای اخیر هم که بیماری سفیدک بلای جان تاکستان ها شده و خسارات سنگینی را به ما وارد کرده است.

 

 

این تاکدار بیان کرد: اینجا هم دلال سود می برد چرا که ارزان می خرد و گران می فروشد، از طرفی کشاورز توان تامین ضامن برای دریافت تسهیلات و بهبود شرایط باغ را ندارد و این چرخه معیوب ادامه می یابد.

 

 

یکی از اهالی روستای خیرآباد هم گفت: زمان برداشت انگور فرا رسیده است اما نمی دانیم با مزد یک میلیون و پانصد هزار ریال روزانه کارگر و انگور کیلویی 50 هزار ریال نهایت 70 هزار ریال، اصلا سراغ برداشت برویم یانه؟!

 

 

محسن جوادی افزود: تبدیل انگور به کشمش هم که باید همزمان با برداشت انجام شود و آن هم هزینه های خود را دارد ، با وضعیت بازار کشمش و نبود خرید تضمینی، رغبتی به این کار هم نیست.

 

 

وی گفت: سال آینده شاید خیلی از این تاکستان هایی که امروز سبز می بینیم دیگر نباشند، جایگزینی محصول دیگر، یا رها کردن باغ تا خشک شدن سرنوشت فردای بسیاری از تاکستان ها است.

 

 

انگور محصولی چند وجهی برای فرآوری و استفاده

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت: شرایط اقلیمی مناسب، سازگاری ارقام  و کاربردهای  متنوع  در تهیه انواع غذاها و شیرینی های سنتی، قابلیت فرآوری  و صادرات این محصول، وجوه زیادی به ارزش اقتصادی و فرآوری آن داده است که اگر استفاده شود فرصت اقتصادی مناسبی برای بهره برداران است.

 

 

حبیب الله مقتدر اظهار کرد: نقش موثر انگور و فرآورده های آن در معیشت و اشتغال و امکان صادرات، زمینه توسعه کشت و تولید این محصول ارزشمند است  به طوری که انگور به عنوان یکی از مهمترین  محصولات شهرستان تاثیر بسزایی در معیشت و اقتصاد خانوارها دارد.

 

 


60 درصد کل سطح باغات فاروج را انگور تشکیل می دهد

 

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج با اشاره به اینکه سطح زیر کشت انگور در شهرستان از سطح زیر کشت سایر باغات بیشتر  بوده و 60 درصد کل سطح باغات را شامل می شود بیان کرد:  رقم  غالب انگور منطقه  سلطانی بی دانه است که بیشتر برای  تهیه کشمش استفاده می شود.

 

 

مقتدر بیان کرد: انگور شهرستان با کیفیت بسیار بالا و رنگ مطلوب به صورت تازه خوری به بازارهای سطح شهرستان و استان ها ی همجوار و متعاقباً در سطح کشور توزیع می شود، به طوری که بالاترین تناژ بدست آمده مربوط به باغدار شهرستان(آقای چمنی) کشاورز نمونه کشوری سال 90 است.

 

 

بخش خبوشان با مرکزیت تیتکانلو، قطب تولید انگور شهرستان است

 

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: قطب تولید انگور شهرستان در بخش خبوشان با مرکزیت شهر تیتکانلو واقع شده است که بیش از 95 درصد بافت جمعیت این بخش تاکدار بوده و بطور مستقیم و غیر مستقیم  اقتصاد خانواده وابسته به این محصول است.

 

 

مقتدر، کل سطح زیر کشت باغات انگور شهرستان فاروج را دو هزار و 656 هکتار عنوان کرد و افزود:  تعداد بهره برداران چهار هزار و 270 نفر و متوسط عملکرد شهرستان 16 تن در هر هکتار و میزان تولید انگور شهرستان 42 هزار تن در سال و تولید کشمش هشت هزار تن است.

 

 

وی با بیان اینکه، 75 درصد تبدیل به کشمش و 25 درصد به مصرف تازه خوری می رسد گفت: ضریب تبدیل انگور به کشمش چهار است و میزان اشتغالزایی یک هزار و 32 نفر مستقیم و 40 هزار نفر روز بصورت فصلی و  تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی ۶ واحد با ظرفیت سالیانه  ۶ هزار و 200 تن است.

 

 

قیمت انگور کم، هزینه های تولید و برداشت زیاد

 

 

مدیر جهاد کشاروزی فاروج با بیان اینکه، پایین بودن قیمت انگور و کشمش در سال های 95تا 97 بدلیل عدم وجود صادرات و نبود بازار مناسب برای عرضه محصول انگور و کشمش و افت سطح  منابع آبی و همچنین بالا رفتن هزینه های نگهداری باغ  که شامل هزینه های کارگری و سم و کود و... بود؛ افزود: این باعث شد، تعدادی از تاکداران شهرستان باغات خود را با محصولات دیگر از جمله زعفران جایگزین کنند و همچنین تعدادی از صنایع تبدیلی مرتبط با انگور و کشمش متضرر شوند.

 

 

 

مقتدر؛ کمبود تسهیلات کم بهره برای راه اندازی صنایع تبدیلی (سرمایه در گردش) و اجرای طرح فراز را از جمله مشکلات فعالان این حوزه برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بیشتر باغات انگور استان به صورت سنتی بوده و انجام عملیات کولش باغات، هرس، سمپاشی  جمع آوری محصول سخت و هزینه بر است  و این امر؛ تولید کمی و کیفی محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

وی،  با اشاره به  هزینه های بالا نگهداری باغ های انگور بیان کرد: کم شدن رسیدگی به این باغ ها، عامل طغیان آفات و بیماری ای شده (  به نام بیماری سفیدک در سال های گذشته ) که  خسارات سنگینی  را به باغداران وارد کرد.

 

 

وی افزود: لزوم خارج شدن این محصول از قالب معیشتی به اقتصادی، تربیت  و هدایت  مو به روش های مختلف کوردن(هدایت روسیمی )  است  اما با توجه به اینکه اغلب باغداران  استان خرده مالک هستند و تمکن مالی  ندارند، بدون حمایت قادر به تربیت و هدایت مو به روش روسیمی و تاسیس واحدهای بسته بندی سردخانه ها، صنایع تکمیلی  و استحصال سایر فرآورده های نیستند، که این امر باعث ورود بازار کاذب واسطه گری و خرید ناقص محصول از باغداران می شود.

 

 

مقتدر، عدم توانایی تاکداران در تامین ضمانت های مورد نیاز بانک ها برای دریافت تسهیلات طرح فراز انگور، نبود خرید حمایتی یا تضمینی دولت در سال های اخیر را از دیگر موانع توسعه این محصول برشمرد و گفت: ایجاد خوشه تولید انگور برای حمایت  از باغداران یک ضرورت است.

 

 

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر حلقه های زنجیره تولید انگور در استان به صورت مجزا وجود دارد با مدیریت این حلقه ها و تکمیل برخی نواقص  می توان با محوریت تشکل ها، حلقه های زنجیره را به هم ارتباط داد و قدمی برای تولید بیشتر و باکیفیت تر برداشت.

 

 

این مسئول گفت: کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده ،افزایش عملکرد در باغات انگور، افزایش کیفیت میوه تولیدی، کاهش تعداد سمپاشی و توانایی تولید میوه پاک و سالم با ایجاد طرح فراز، تامین و تاسیس سردخانه های مجهز را از جمله تاثیرات زنجیره بر تولید می توان عنوان کرد.

 

 

مقتدر، عدم خروح محصول تولیدی از استان و فعال شدن صنایع وابسته، تامین نقدینگی تولید کنندگان  به دلیل حمایت از خرید تضمینی، حذف دلالان  و واسطه ها و برگشت در آمد زنجیره به تولید کنندگان، فعال شدن کارخانه های  آبمیوه گیری، فعال شدن تشکل ها و ارائه خدمات بهتر و ارزان تر به تولید کنندگان را از دیگر مزایای زنجیره بر تولید برشمرد.

 

کد خبر 1095018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha