در حوزه زیارت کمبود ادبیات داریم

رحمانی گفت: یک مطالعه میان‌فرهنگی و تطبیقی برای کتاب «زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» صورت گرفته که آن را تبدیل به کتاب چند رسانه ای کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «جبار رحمانی» درنشست «معرفی و بررسی کتاب زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» که دوشنبه ۲۹ شهریور به همت « موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران» با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: جامعه‌شناسی ما در حوزه‌های زیارتی تقریبا تهی است. با توجه به اهمیت زیارت در جامعه ایرانی، ما نسبت به دیگر جوامع در این حوزه کمبود ادبیات داریم که لازم است باید برای غنای آن تلاش کنیم.

 

عضو هئیت علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه کتاب زیارت‌های پیاده در جهان معاصر با نوجه به اهمیت زیارت حائز اهمیت است، عنوان کرد: مطالعات علمی خوبی صورت گرفته تا این کتاب نوشته شود و در حقیقت یک مطالعه میان‌فرهنگی و تطبیقی برای آن صورت گرفته است. این مساله بکی از ویژگی های خوب کتاب  به شمار می رود که آن را تبدیل به کتاب چند رسانه ای کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه  نقدهایی به ویرایش کتاب زیارت‌های پیاده در جهان معاصر وارد است، بیان کرد: طبقه‌بندی نشدن اطلاعات مربوط به هر آیین، مشخص نبودن رویکرد جامعه‌شناسانه آن، نداشتن چارچوب نظری مشخص برای مخاطبان خاص و کمرنگ بودن تحلیل‌ها از جمله نقدهایی است که به بخش محتوایی وارد می شود. همچنین لازم است که داده های میان فرهنگی از نظر مفهوم جامعه‌شناسی دین و همین طور از نظر مفهوم مطالعات زیارتی دقیق‌تر بررسی شوند.


 

بر اساس این گزارش «محمدرضا پویافر» با یان اینکه ایده نگارش کتاب در یکی از پیاده‌روی‌هایی اربعین به ذهنم رسید، گفت: از آنجایی که در حوزه زیارت به طور کلی ادبیات علمی زیادی وجود ندارد شروع به نگارش کتاب در این حوزه کردم که البته با دشواری‌های زیادی هم روبه‌رو شدم.

 

نویسنده کتاب زیارت‌های پیاده در جهان معاصر خاطر نشان کرد: در این کتاب به بررسی و مطالعه 7 آیین پیاده‌روی زیارتی در جهان پرداخته ام. این پیاده‌روی‌ها را در ابعاد مختلف مثل ویژگی‌های جمعیتی و اهمیت فرهنگی آنها بررسی کردم و همچنین آنها را از نظر قدمت نیز اولویت‌بندی کردم.  هر فصل از کتاب به یکی از این پیاده‌روی‌ها اختصاص یافته است که مقدمه ای برای آن آورده شده است. به عنوان مثال پیاده‌روی فاطیما که به مناسبت صد سالگی تجلی مریم مقدس در دشتهای نزدیک شهری کوچک در شمال انجام می‌شود را در کتاب آوردم و بررسی کردم.

 

وی بیان کرد: در فصل 9 این کتاب به چگونگی برگزاری پیاده‌روی‌های آیینی در شرایط کرونا ‌پرداخته شده است. این کتاب نگاهی نظری به این موضوع دارد که با توجه به افزایش میل به سکولاریسم در دنیا، چطور میل به زیارت نیز رو به افزایش است.

 

 « محسن صبوریان» در این نشست اظهار داشت: رویکرد کتاب کتاب زیارت‌های پیاده در جهان معاصر به شکل یک رویکرد پژوهشی‌ که دارای یک تز پژوهشی باشد، نیست. بخش تئوری کار قوی نیست. علاوه بر این یک معرفی روان از پیاده‌روی‌هایی که برای مخاطبان خیلی آشنا نیستند، صورت نگرفته‌است.

 

این منتقد و استاد دانشگاه تصریح کرد:اگر هر فصل از کتاب به سوالات مشخصی درباره این آیین‌ها پاسخ می‌داد و داده‌ها به شکل جدول به مخاطبان ارائه می‌شد، بهتر بود. در سطح کلان هم بهتر بود وجوه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دسته‌بندی و طبقه‌بندی می‌شد تا خواننده درکی درست تری می یافت.

 

 

کد خبر 1096941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha