​بانوان در نهضت امام (ره) نقش به سزایی داشتند

​آیت الله نورمفیدی گفت: با ظهور نهضت امام خمینی(ره) و در دوران انقلاب اسلامی، به ‌تدریج تمام ملت ایران وارد عرصه انقلاب شدند به‌ویژه بانوان حضور بسیار پررنگی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، آیت الله «سیدکاظم نورمفیدی» عصر امروز در آئین تجلیل از هشت بانوی طلبه گلستانی با تسلیت ایام اربعین و فرارسیدن رحلت پیامبر گرامی اسلام (صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله ‌وسلم) و امام رضا(علیه‌السلام) اظهار کرد: روزهایی که یادآور حوادث بزرگی در تاریخ است، باید بین ما و آن شخصیت هایی که حوادث مربوط به آنان است، رابطه ایجاد کند و این روزهای تاریخی مصداق واقعی ایام‌ الله باشد «فذکرهم به‌ایام‌الله» و تذکر این روزها سازنده باشد.
 
 
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به تاریخ کشور ایران گفت: در طول تاریخ ایران معمولاً از بانوانی نام برده می‌شد که وابسته به دربارها، غرب و شرق بودند و به‌ طور دقیق نمی‌ توان حد و اندازه نقش این بانوان را در آن متون سنجید، اما در حوادث بزرگ کشور ما مثل نهضت تنباکو، کشف حجاب، جریان 30 تیر و حوادث دیگر، زنان مسلمان نقش‌های بسیار حساسی داشتند. 
 
 
آیت الله نورمفیدی با بیان این‌که از بانوان تاثیرگذار در متون تاریخ ایران نام برده نشده است، افزود: با ظهور نهضت امام خمینی(ره) و در دوران انقلاب اسلامی، به ‌تدریج تمام ملت ایران وارد عرصه انقلاب شدند به‌ویژه بانوان حضور بسیار پررنگی داشتند که این امر شاید دو علت داشت.
 
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی از آن دلایل، خودباوری بانوان بود که این نکته در صحنه‌های گذشته برای توده‌های آنان وجود نداشت اما در نهضت اسلامی این خودباوری بوجود آمد و البته امام نقش بسیار مهم و موثری در این رابطه داشتند که در غیر اینصورت، شاید فرهنگ جامعه آن روز نمی پذیرفت که بانوان وارد عرصه حرکت اجتماعی بزرگ شوند و امام (رحمه الله علیه) به عنوان یک مرجع تقلید، توانستند در مقابل این حرکت بایستند و توده‌های مردم را همراه کنند.
 
 
امام جمعه گرگان با اشاره به نقش‌آفرینی بانوان در نهضت اسلامی چه قبل از انقلاب و یا بعد آن، به سخنان امام درباره بانوان اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر امام، بانوان حتی در پیروزی انقلاب نقش بسیار حساسی داشتند، شاید اگر آنان نبودند انقلاب به این سرعت پیروز نمی‌شد؛ بانوانی مثل خانم دباغ که حضورشان باعث می‌شد که جوانان و آقایان حضور گسترده‌تر داشته باشند.
 
 
آیت‌الله نورمفیدی با یادآوری فعالیت‌های بانوان در پشتیبانی جنگ و فعالیت‌های آنان، گفت: به تعبیر حضرت امام، «حضور زنان در جریان دفاع مقدس یک هدیه الهی است» و ما باید قدر این نعمت را بدانیم و شاکر و سپاسگزار باشیم؛ حضور آنان در تشویق جوانان و زندانی‌شدن و شکنجه دیدن و غیره بسیار پررنگ بود مثل خانم دباغ که حتی تا فلسطین و لبنان آموزش برنامه های نظامی و چریکی را دیده بودند.
 
 
وی با اشاره به جمع‌آوری خاطرات بانوان در دوران دفاع مقدس و به ‌تصویرکشیدن نقش آنان در قضایای جنگ، گفت: بانوان به خاطر داشتن حس عاطفی بیشتر و به استفاده از نوشتن کتاب یا هنرهای دیگر، بهتر می‌توانند خاطرات جنگ را ارائه داده و در معرض دید مردم قرار دهند که در این زمینه کمتر کار شده و خود بانوان باید در آن مقطع تاریخی انقلاب به ویژه دفاع مقدس، نقشی که به دنیا دادند را به تصویر بکشند.
 
 
نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری به توطئه‌ها و شبهه ‌افکنی ‌های دشمنان هم اشاره کرد و توضیح داد: دشمنان امروز در فضای فرهنگی شبهات فراوانی را بوجود می‌آورند، در این شرایط، نسل اول انقلاب و شاید حتی نسل دوم از دنیا رفته باشند اما نسل سه و چهار هستند که شرایط نظام شاهنشاهی، فقر و فلاکت‌های اقتصادی و اجتماعی آن روز و حتی نهضت امام (رحمه الله علیه)، دفاع مقدس قدس و حضور یکپارچه مردم اعم از زن و مرد را ندیدند و دشمن از طریق فضاهای مجازی با سم ‌پاشی ‌های خود ذهن و فکر جوانان را نقش می‌ دهد.
 
 
آیت‌الله نورمفیدی تاکید کرد: در این شرایط، باید انقلاب و دوران دفاع مقدس را به اشکالی که برای نسل جدید جاذبه داشته باشد، توضیح داد و بانوان هم از طریق نشر معارف درست دینی با مخاطب شناسی، به اقتضائات زمان توجه کنند که در چگونه باید حرف زد و چه باید گفت، به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) «تبیین عقلانی، منطقی و قابل دفاع باشد».
 
 
وی به سیره امام خمینی (رحمه الله علیه) در این زمینه اشاره کرد و گفت: شناختن مخاطب مهم‌ترین معجزه الهی امام بود و امروز، مبلغان خواهر و برادر نسبت به شناسایی مخاطب و درک زمان تلاش کنند.
 
 
نماینده ولی فقیه در گلستان اظهار کرد: امروز جهاد برای حوزه‌های علمیه جنگ و نزاع نیست بلکه باید زمان، نیازها و موقعیت‌ها را شناخت که این جهاد از آن جهاد مهمتر است اینکه می‌گویند «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» در اینجا تفسیر می‌شود.
 
 
 
کد خبر 1100602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha