فرهنگ وقف در کردستان باید توسعه یابد/ لزوم ترویج وقف در حوزه اشتغال

مدیرکل اوقاف کردستان با بیان اینکه کردستان بیشتر در حوزه مسجد دارای وقف است، گفت: فرهنگ وقف باید در کردستان بیش از پیش توسعه یابد و نیاتی از جمله موقوفه در حوزه اشتغال نیز فرهنگسازی شود.

حجت‌الاسلام محمد کاروند مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان با اشاره به اینکه از 12 تا 21 مهرماه به نام دهه وقف نامگذاری شده است، اظهار کرد: اوقاف استان کردستان در سال جاری تاکنون اقدامات گسترده‌ای در راستای احیای موقوفات انجام داده است که رسیدگی به پرونده‌های دعاوی یکی از این اقدامات است.

 

 


وی افزود: اشخاص حقیقی و یا حقوقی موجب تعرض به موقوفات شده‌اند و هم‌اکنون 470 پرونده موقوفی در محاکم به صورت پرونده‌های جاری در استان داریم.

 

 


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان خاطر نشان کرد: کردستان بین استان‌های کشوری بیشترین اخذ سند مالکیت و تبدیل اسناد مالکیت از دفترچه‌ای به تک برگی را انجام داده که در راستای احیای موقوفات صورت گرفته است.

 

 


کاروند اعلام کرد: پرداختن به مباحث درآمدهای پایدار موقوفات و احیای سرمایه‌گذاری موقوفات نیز با سرمایه‌گذاری در شهرهای مریوان، بیجار و سنندج انجام شده و در سایر شهرها نیز در شرف اقدام است.

 

 


وی احداث پنج باغ موقوفه‌ای در کردستان، رسیدگی به 98 باغات وقفی، احداث استخر در باغات و رسیدگی به امورات باغات نیز در سال‌جاری انجام شده است.

 

 


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان عنوان کرد: تعمیر و تجهیز مساجد دارای رقبات، تهیه 32 هزار سبد معیشتی در ایام کرونا برای نیازمندان و تهیه یک‌هزار بسته لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند استان در قالب اجرای طرح مهر تحصیلی نیز در استان توسط اداره‌کل اوقاف انجام شد.

 

 


کاروند کمک به 206 هیئت مذهبی در استان در ایام ماه محرم و صفر، راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک، راه‌اندازی کارگاه خیاطی در هفت نقطه استان، کمک به نیازمندان موردی، برگزاری مسابقات قرآن کریم در دو بخش خواهران و برادران در استان را از دیگر اقدامات انجام شده در استان خواند.

 

 


وی به برنامه‌های دهه وقف پرداخت و گفت: تبلیغ فرهنگ وقف، تجلیل و تکریم از واقفان خیراندیش به‌ویژه واقفان جدید، برپایی ایستگاههای «همه واقف باشیم»، ارائه خدمات مشاوره‌ای وقف با مشارکت روحانیون، برگزاری نشست‌های تخصصی وقف با اقشار مختلف از جمله پزشکان، اصناف، اصحاب رسانه، فعالان عرصه فضای مجازی و دانشجویان، دیدار با مسئولان شهرستانی و استانی، دیدار با علمای استان، تهیه بسته‌های حمایتی و اجرای نیت واقفان خیراندیش نیز در دهه وقف در استان  انجام خواهد شد.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان اضافه کرد: راه‌اندازی دو مرکز خیریه و معرفی پروژه‌های وقف مشارکتی، توسعه وقف مشارکتی به‌ویژه بین خیرین، تهیه و تولید برنامه‌های مختلف وقفی در فضای مجازی و در صدا و سیمای مرکز کردستان نیز از برنامه‌های دهه وقف امسال در استان است.

 

 


کاروند اعلام کرد: فرهنگ وقف باید در کردستان بیش از پیش توسعه یابد چرا که در کل کشور بیش از ۸۰۰ نوع وقف وجود دارد که در استان بیشتر در حوزه مسجد وقف داریم و باید در مابقی نیات از جمله موقوفه در حوزه اشتغال نیز فرهنگسازی شود.

 

 

وی با بیان اینکه بیشتر درمانگاه‌های کشور موقوفه هستند، بیان کرد: باید در استان نیز در بحث درمان بیماران وقف داشته باشیم.

کد خبر 1102487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha