ششمین یادواره اولین فرمانده لشکر گیلان شهید « حسین همدانی » برگزار شد

ششمین یادواره اولین فرمانده لشکر گیلان سرلشکر شهید « حسین همدانی » به صورت تلویزیونی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، ششمین یادواره اولین فرمانده لشکر گیلان سرلشکر شهید « حسین همدانی » عصر امروز (پنج‌شنبه، 15 مهر) به شکل تلویزیونی و به صورت زنده و مستقیم از شبکه استانی گیلان برگزار شد.
 
 
«حسین علی‌نژاد» از همرزمان این شهید در این برنامه افزود: گیلانی‌ها در زمان دفاع مقدس لشکر خاصی نداشتند و با لشکر امام علی(ع) و تیپ هجرت و در کردستان و جاهای ممختلف پخش بودند که شهید همدانی بعد از فارغ شدن از تیپ امام حسین(ع) به گیلان آمده و به عنوان فرمانده تیپ مستقل قدس درآمدند و اینگونه شد که برای اولین بار گیلانی‌ها دور هم جمع شدند.
 
همرزم شهید حسین همدانی ادامه داد: شهید سرلشکر همدانی وقتی این تیپ را تحویل گرفت اولین عملیاتش کربلای دو بود که سربازان گیلانی در آن بسیار خوش درخشیدند تا جایی که مقام معظم رهبری فرمود کربلای دو گیلانی‌ها یک کربلای دیگر بود و دقیقا همین عملیات گیلانی‌ها را مطرح کرد.
 
این یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در عملیات کربلای 2 گیلان حدود 40 شهید تقدیم کرد ادامه داد: بعد از چند ماه شهید همدانی گیلان را از تیپ به لشکر ارتقا داد یعنی در عرض چند ماه گیلان دارای لشکر قدس شد به بیان دیگر ما هم در حال رزم، هم آموزش و هم سازماندهی بودیم و شهید همدانی یگان‌ها را سریع سازماندهی و آموزش می‌دادند.
 
وی با تاکید بر اینکه لشکر عملیاتی گیلان با حضور سرلشکر شهید حاج حسین همدانی به تدریج به یک لشکر قوی تبدیل و مستقل شد اضافه کرد: ما بعد از استقرار لشکر گیلان در جنوب که به همت سردار همدانی انجام شد دو عملیات داشتیم که کربلای چهار نمونه آن است و بیست درصد یگان‌های ما در آن شرکت کردند که البته به دلایلی تقریبا ناموفق بود.
 
همرزم شهید حسین همدانی با اذعان بر اینکه دشمن در شلمچه و کربلای چهار انواع ساختارهای حمله‌ای و استحکامات را تشکیل داده بود  تصریح کرد: وقتی ما عملیات کربلای پنج را بلافاصله شروع کردیم دشمن حتی فکرش را هم نمی‌کرد که ما در عرض یکی دو ماه بتوانیم خودمان را برای حمله و عملیات بعدی آماده کنیم بنابراین بسیار غافلگیر شده بود.
 
علی‌نژاد با بیان اینکه شهید سرلشکر همدانی هم تاکتیکی، هم عملیاتی و هم راهبردی عمل می‌کرد افزود: سرلشکر همدانی فکر استراتژیکی و قدرت اجرا داشت و تمام این موفقیت‌ها در حالی به دست آمد که ما نه تجربه جنگ داشتیم و نه امکانات و سلاح کافی در اختیارمان بود و حقیقتا در دوران دفاع مقدس با قدرت ایمان نشدنی‌ها شدنی شدند.
 
این یادگار دوران دفاع مقدس از جمله آثار و برکات حضور سرلشکر همدانی در لشکر و تیپ مستقل گیلان را ارتقاء یگان‌های استان دانست و ابراز داشت: روش کاری‌ سرلشکر شهید همدانی در کنار اخلاص سرشارش این بود که بر دل‌ها می‌نشست و اقناعی کار می‌کرد و با اینکه عنوان فرماندهی را داشت بسیار متواضع و به اصطلاح خاکی بود.
 
همرزم شهید حسین همدانی این فرمایش حاج قاسم سلیمانی که کسی شهید نمی‌شود مگر اینکه در دوران زندگی خود مانند شهید زندگی کند را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در حینی که داشتیم جنگ و دفاع می‌کردیم و جواب حملات دشمن را می‌دادیم، سازماندهی هم انجام می‌دادیم یعنی سرلشکر همدانی آمدند و تیپ را به لشکر و چهار گردان را به ده گردان ارتقا داند.
 
«وهب همدانی» نیز در این مراسم تلویزیونی و در ارتباطی مستقیم با شبکه استانی همدان از انس سرلشکر شهید حسین همدانی به گیلان و گیلانی‌ها سخن گفت و عنوان کرد: ایشان همچنین به اسوه تقوا و مقاومت حضرت آیت‌الله احسان‌بخش و شهدایی مانند شهید املاکی و خوش‌سیرت نیز علاقه وافری داشت.
 
فرزند سرلشکر شهید همدانی با بیان اینکه این شهید سرافراز اسلام هیچ وقت ارتباطش را با گیلان و گیلانی‌ها قطع نکرد اظهار داشت: شهید سیرت‌نیا به شهید همدانی بسیار علاقه داشت و در همه جا ایشان را همراهی می‌کرد به طوری‌که یکماه بعد از شهادت پدرم این شهید نیز در سوریه به شهادت رسید.
 
وی با تاکید بر اینکه دلاوری‌های لشکر خط شکن 16 قدس همواره در دوران دفاع مقدس زبانزد بود خاطرنشان کرد: در همان روزهای شهادت پدر سیزده شهر گیلان برنامه‌های مفصلی را برای شهادت ایشان تدارک دیده بودند که این نشان دهنده ارتباط قلبی و قوی مردم گیلان و سردار شهید حاج حسین همدانی است. 
 
به گزارش خبرگزاری شبستان، پخش نماهنگ، مروری بر زندگینامه سرلشکر شهید همدانی، برقراری ارتباط مستقیم با شبکه استانی همدان، خاطره‌خوانی و اجرای نمایش با موضوع دفاع مقدس از دیگر بخش‌های این یادواره تلویزیونی بود که با مشارکت شبکه استانی گیلان و شبکه استانی همدان برگزار شد.
 
 
 
کد خبر 1102616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha