وقفیات باید بر اساس نیازهای روز جامعه صورت گیرد

حجت الاسلام نظافت گفت: افراد در زمینه های مختلف مذهبی، اجتماعی و اقتصادی می توانند وقفی داشته باشند اما باید اقدامی صورت گیرد که وقفیات بر اساس نیازهای روز جامعه باشد.

حجت الاسلام « محمد جواد نظافت» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد با اشاره به اثرات وقف در جامعه بیان کرد: افرادی که می خواهند یک زندگی ابدی را برای خود رقم بزنند باید به وقف روی بیاورند، وقف در حقیقت انسان را ماندگار می کند.

 

عضو کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: همه ما انسان ها مدت کوتاهی در این دنیا زندگی می کنیم و بعد از مدتی از این زندگی رخت بر می بندیم، با مرگ پرونده اعمال ما بسته می شود و به عبارتی فرصت عمل از ما گرفته می شود اما اگر فردی دارایی و یا سرمایه ای را وقف کند بعد از مرگ پرونده اعمال او بسته نمی شود و زندگی ابدی خواهد داشت و هر چه کار خیر در آن موقوفه صورت گیرد ثواب آن در پرونده اعمال او ثبت می شود. لذا فردی که مسجد، بیمارستان، مدرسه و هر نوع وقفی از خود به جا گذارد در ثواب آن کارها شریک است و گویا زنده است و خود انجام می دهد.

 

وی با بیان اینکه اولویت در وقف باید بر اساس نیازهای روز جامعه صورت گیرد؛ تصریح کرد: افراد در زمینه های مختلف مذهبی، اجتماعی و اقتصادی می توانند وقفی داشته باشند اما باید اقدامی صورت گیرد که وقفیات بر اساس نیازهای روز جامعه باشد.

 

حجت الاسلام نظافت گفت: مراسم هایی که در محرم و صفر برگزار می شود، مدیون این موقوفات است و اگر قرار بود مراسمات محرم و صفر توسط وزارت خانه ای انجام شود، هرگز از عهده آن بر نمی آمد.

 

وی افزود: با وقف برکات آن در جامعه جاری و ساری می شود ، وقف هم برای واقف به عنوان یک میراث ماندگار و هم برای جامعه به عنوان بهره مندی مردم از خدمات آن یک کار ارزشمند است و باید برای ترویج فرهنگ وقف از هنر و بیان قوی استفاده کنیم و الگوهای وقف را نشان دهیم.

 

عضو کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به وقف مشارکتی به عنوان یک کار بسیار ارزنده و جالب که همه می توانند سهیم باشند و مختص ثروتمندان نیست؛ گفت: خداوند متعال در آیه 7 سوره طلاق می فرماید: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ و آن‌ها که تنگدست هستند، از آنچه که خدا به آن‌ها داده انفاق نمایند» با توجه به این آیه هر فردی در حد توان خود می تواند وقفی انجام دهد و نباید خود را از این میراث ماندگار محروم کند چرا که زکات، انفاق، صدقات، بال پرواز و غذای روح انسان ها است و خدا نمی خواهد تنها ثروتمندان رشد کنند.

 

وی با بیان اینکه طلاب نقش بسیار مهمی در جامعه دارند و مانند رزمنده هایی هستند که در خط مقدم از دین، فرهنگ، ارزشها، اخلاق و آداب دفاع می کنند لذا باید زیرساختهایی برای این منظور فراهم شود؛ گفت: طلاب در این میدان جنگ نیاز به پشتیبانی دارند و این موقوفات نقش پشتیبان دارند و همیشه حوزه های علمیه بر مدار این موقوفات چرخیده است؛ همچنین اگر از حوزه های علمیه امثال مقام معظم رهبری، امام خمینی ها، بهجت ها و .. برخواستند به دلیل همین موقوفات بوده است و آن واقف ها نیز در این جهت سهیم، شریک و نقش آفرین هستند.

 

حجت الاسلام نظافت افزود: حوزه های علمیه به جایی وابستگی ندارند و یکی از عرصه های حمایت کننده از حوزه های علمیه در طول تاریخ ، مردم و متدینین با موقوفاتی که ایجاد کردند، بوده اند.

کد خبر 1103509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha