کانون های مساجد الگوی موفق انجام فعالیت های فرهنگی در جامعه هستند

امینی گفت: این ظرفیت در کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد که استعداد های جدید را شناسایی کند و برای حضور در اجتماع پرورش دهد و همچنین رویش های چدید فرهنگی هنری با معرفی یک سری الگوهای موفق داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « یوسف امینی» در نشست هم اندیشی که به مناسبت گرامیداشت 19 مهر سالروز فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد؛ بیان کرد: 19 مهر ماه سالروز سخنرانی رهبر معظم انقلاب پیرامون اهمیت جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد در خراسان شمالی است، در این سخنرانی آقا مطالبی عنوان و موضوعاتی مطرح فرمودند که به نوعی یک راهبرد جدیدی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد بود.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی سالم همواره مورد تاکید خانواده ها بوده است و موجب جذب نوجوانان و جوانان می شود؛ گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند الگوی موفقی در فعالیت های فرهنگی سالم در جامعه باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در گذشته و در اوایل انقلاب اکثر کارهای فرهنگی و هنری در مساجد صورت می گرفت؛ افزود: در مشهد و بسیاری از شهرستان های دیگر گروههای تئاتر از مساجد شکل گرفت و جالب اینکه با مطالعه سابقه تئاتر مشهد در کتاب تاریخ تئاتر مشهد می بینیم همه گروههای نمایشی دارای اسم های انقلابی و با مفهوم بوده اند مانند گروههای نمایشی هجرت، بعثت، مالک اشتر و ابوذر و حتی برخی از افراد در این گروههای نمایشی در جنگ شهید شده اند.

 

امینی با بیان اینکه در گذشته هنر همپای مردم بود اما با تخصصی تر شدن آن از مردم فاصله گرفت و این یک آسیب است؛ تصریح کرد:  یکی از کارکردهایی که کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند داشته باشند بازسازی در مسائل فرهنگی هنری است، باید به نوعی این هنرها در دل مردم قرار گیرند، مردمی باشند و از سوی دیگر رویش های جدیدی در این خصوص صورت گیرد.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: یکی از جایگاههایی که می تواند در اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان نقش بسیار موثری داشته باشد کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند، این ظرفیت در کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد که استعداد های جدید را شناسایی کند و برای حضور در اجتماع پرورش دهد و همچنین رویش های چدید فرهنگی هنری با معرفی یک سری الگوهای موفق داشته باشد.

 

وی گفت: نکته ای که در این خصوص وجود دارد متفاوت شدن ابزارها است ، شاید یک سری ابزارهایی که در گذشته کاربرد داشته الان جذابیتی برای نوجوان و جوان ما نداشته باشد لذا باید این ابزارها همراه با زبان روز و جذابیت باشند و با توجه به تنوع و تکسری که در ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی به وجود آمده، این فعالیت ها را شناسایی کنیم و نو شویم و مطابق با شرایط و اقتضاعات زمانی محتوای مشخص که همان محتوای قرآنی و مسجد است را با زبانهای نو و جدید و ابزارهای مختلف عرضه کنیم.

 

امینی افزود: شخصیت اجتماعی افراد در سن نوجوانی شکل می گیرد و ماندگار و ثبات بیشتری پیدا می کند لذا  کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به نوعی این ارتباط و استمرار را مخصوصا برای نسل جوان با توجه به نقش مهم آن در جذب نوجوانان، داشته باشند.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان بزرگ تربیت شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند و شخصیت آنها از آنجا شکل گرفته، کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز می تواند در خصوص فعالیت های فرهنگی و قرآنی نوجوانان و جوانان را جذب کند و به آنها مسئولیت پذیری آموزش دهد .

 

کد خبر 1103858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha