دشت شیروان جزو دشت های ممنوعه بحرانی خراسان شمالی است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ ای خراسان شمالی گفت: دشت شیروان جزو دشت های ممنوعه بحرانی استان است.

«وحید واسطه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: دشت شیروان جزو دشت ممنوعه بحرانی استان است که کسری مخزن تجمعی آن 150 میلیون مترمکعب و افت آب زیرزمینی در دراز مدت 16 متر برآورد شده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ ای خراسان شمالی عنوان کرد: میانگین سالانه افت سطح آب های زیرزمینی در شیروان 60 سانتی متر است.

 

واسطه با بیان اینکه میزان حجم بهره برداری از چاه ها بیشتر از میزان حجم تغذیه آبخوان ها است، خاطرنشان کرد: میانگین کسری مخزن سفره آب زیرزمینی در دشت شیروان 6 میلیون مترمکعب در سال است.

 

وی با اشاره به خشکسالی های پی در پی اضافه کرد: با توجه به مصرف 90 درصدی آب در حوزه کشاورزی توصیه می شود کشاورزان از کشت محصولات پرآب طلب خودداری، روش های نوین آبیاری را جایگزبن روش های آبیاری سنتی کرده و آیش بندی زمین را رعایت کنند.

 

واسطه بیان کرد: با توجه به وضعیت دشت شیروان انسداد چاه های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند در دست اقدام است.

 

وی ادامه داد: با توجه به مصرف آب کشاورزی در استان ۴۲ درصد اراضی کشاورزی استان آبی است و 40 درصد اشتغال استان مربوط به این بخش است.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان به عنوان دومین منطقه پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که بیشتر مردم آن کشاورز هستند.

کد خبر 1107027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha