پنج خصلتی که پیامبر(ص) امت خود را به آن وصیت کردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وصیت اول پیامبر اکرم(ص) این است که شنوای سخن حق باشید. باید انسان به سخنان حق گوش فرادهد و آنچه سخن حق است فراگرفته و به آن عمل کند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: در کتاب مستدرک‌الوسائل ‌صفحه یازدهم پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند امت خود را به پنج خصلت وصیت می‌کنم.

وی افزود: وصیت اول این است که شنوای سخن حق باشید. باید انسان به سخنان حق گوش فرادهد و آنچه سخن حق است فراگرفته و به آن عمل کند.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه شنیدن کلید بسیاری از علوم است، عنوان کرد: بدون شنیدن یا دیدن مکتب استاد انسان به جایی نمی‌رسد. معمولاً بزرگان ما سخنان حق استادان خود شنیدند و در مکتب آنها تربیت شدند که به درجات بالا دست یافتند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وصیت دیگر پیامبر(ص) است که از خدا و رسول او اطاعت داشته باشید و پیرو هوای نفس و شیاطین جن و انس نباشید. تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی با اشاره به وصیت سوم پیامبر(ص) مبنی بر هجرت، بیان کرد: هدف هجرت از رذائل اخلاقی به سوی فضایل اخلاقی حرکت کردن است.

وی افزود: همچنین هجرت از شهری به شهر دیگر هم مورد نظر است وقتی انسان در شهری است که نمی‌تواند شعار الهی را محترم بشمارد و شهر برای او و خانواده‌اش محیط مناسب ندارد باید به شهر دیگری هجرت کند که آنجا این امکانات وجود دارد و بندگی الهی را بهتر و بیشتر می‌تواند انجام بدهد.

 

آیت‌الله شبستری ادامه داد: هجرت پیامبر(ص) از شهر مکه به مدینه هم بر همین اساس بوده است مردم مکه پذیرای سخنان حق پیامبر(ص) نبودند ایشان هم مجبور شدند به مدینه هجرت کنند. مبدا تاریخ هجری ما بر اساس هجرت پیامبر(ص) است چرا که اسلام با هجرت ایشان پیشرفت کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وصیت دیگر پیامبر(ص) گفت: چهارمین مطلبی که باید انجام داد جهاد انفسی و اموالی است که آیات قرآن بر روی این مسئله بسیار تاکید دارد.

وی با اشاره به وصیت دیگر پیامبر(ص) مبنی بر با هم بودن و اتحاد مسلمانان، خاطرنشان کرد: امت اسلام باید باهم و متحد باشند انفرادی زندگی نکنند. اتحاد و وحدت مسلمانان رمز پیروزی آنان است که پیامبر بر آن بسیار تاکید داشته است.

 

 

 

کد خبر 1112440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha