ادبیات داستانی بهترین روش ارائه مفاهیم اخلاقی است

حجت‌الاسلام سعید احمدی با بیان اینکه ادبیات داستانی، بهترین روش برای ارائه مفاهیم اخلاقی است، گفت: جامعه ما، جامعه خیالی است، انسان بیشتر با خیال عجین بوده و خیال نیز در خدمت عقل است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در آیین اختتامیه جشنواره شعر و داستان «شهری در آسمان» با اشاره به قوه خیال انسان، اظهار کرد: در بین قوه‌های انسان، قوه‌ای داریم که قوه‌ای عجیب و آزاد بوده و محدود شدنی نیست. البته این قوه در ادبیات فلسفی به عنوان فرار و چموش ذکر شده‌ است. همچنین در کتاب‌های اخلاقی یکی از راه‌های پیشرفت اخلاقی، کنترل این قوه است که از آن به عنوان قوه خیال یاد می‌شود.

 

حجت الاسلام سعید احمدی با بیان اینکه هنر، گذر در خیال است و هنرمند با خیال حرکت می‌کند، به همین دلیل شاعران، نویسندگان و کسانی که در وادی هنر فعالیت می‌کنند، با قوه خیال سر و کار دارند، افزود: قوه خیال ظرفیت عجیبی دارد و یک شاعر یا نویسنده با استفاده از خلاقیت، قوه خیال و تراوشات ذهنی خود از یک محتوا، مفهوم و چیزی که برای ما ساده است، آثار عجیبی ایجاد می‌کند.

 

این مسئول تصریح کرد: قرآن، کتاب داستان یا شعر نیست ولی داستان‌های قرآنی نیز کم نیست و مضامین عشق و عاشقی، حب پدر به فرزند و عشق به زندگی را به گونه‌ای در ادبیات خود به تصویر کشیده که در کنار رعایت حریم‌های حیا، پیام خداوند نیز بیان شده‌ است.

 

احمدی با بیان اینکه کسی که با داستان، شعر یا فیلم مطلب خود را ارائه کند، مخاطب بیشتری نیز دارد که قرآن نیز از این سبک استفاده کرده‌ است، ادامه داد: جامعه ما، جامعه خیالی است، انسان بیشتر با خیال عجین بوده و خیال نیز در خدمت عقل است.

 

مدیرکل تبلیعات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه ادبیات داستانی، بهترین روش برای ارائه مفاهیم اخلاقی است، عنوان کرد: قلمی که خداوند به آن قسم می‌خورد، همانند داستان جهت دارد و نمی‌شود کسی بی‌جهت چیزی را بنویسد که البته این جهت می‌تواند زیر پرچم حق قرار گیرد.

 

این مسئول با بیان اینکه بهترین روشی که قرآن نیز از آن استفاده می‌کند، استفاده از خیال است، زیرا اکثر مخاطبان قرآن فلاسفه نبوده و مردم عادی بودند و این مردم نیز با خیال زندگی می‌کردند، بیان کرد: کلیدواژه‌های اخلاقی پرمغز و پرمحتوای زیادی در انقلاب اسلامی و قرآن وجود دارد که هنرمند می‌تواند آن را با خیال و مخیله خود دریافت کرده و مفاهیمی چون ایثار، شجاعت و حیا را به تصویر بکشد؛ به همین خاطر می‌توانیم با استفاده از ظرفیت ادبیات، داستان، شعر، رسانه و فیلم، انقلاب خود را صادر کنیم.

کد خبر 1113671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha