تکمیل طرح های سدسازی نیمه تمام مطالبه استان زنجان از رئیس جمهور خواهد بود

افشارچی بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه های سدسازی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات اصلی سفر رئیس جمهور به استان کمک به اتمام سدها نیمه کاره استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از زنجان، استاندار زنجان امروز در شورای حفاظت آب استان زنجان به بحران آب در کشور و استان اشاره کرد و گفت: باید برنامه ریزی مناسبی برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مشکل آب تدبیر انجام شود تا مسئله آب را حل کنیم.

 

محسن افشارچی با یادآوری اینکه تسریح در اجرای طرح سدهای نیمه تمام استان یکی از برنامه های میان مدت برای حل بحران آب است، گفت: یکی از موضوعات اصلی سفر رئیس جمهور به استان کمک به اتمام سدها نیمه کاره استان است.

 

وی به محدود بودن اعتبارات استان برای پروژه های مربوط به سدهای نیمه کاره استان اشاره کرد و گفت: اتمام پروژه سدهای نیمه کاره استان زنجان زمانبر است.

 

استاندار زنجان بر لزوم مطالعه دقیق برای صرفه جویی در آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: مصرف آب در کشاورزی در مقایسه با مصرف آب شرب در استان بسیار زیاد است و صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی تاثیر بسیاری در کنترل مصرف منابع آب دارد.

 

به گفته افشارچی، استفاده از آب فاضلاب در حوزه تولید یک اولویت در استان است و بنده به دنبال تحقق این موضوع در استان هستم.

 

وی با بیان اینکه این هنر ما است که بتوانیم در چهار سال آینده صنعت استان را از آب های زیر زمینی و روان آب ها مستقل کنیم، ابراز کرد: این موضوع باید به عنوان یک هدف مهم در استان در نظر گرفته شود.

 

افشارچی با بیان اینکه هیچ طرح صنعتی به استان نمی آید مگر به توسعه فاضلاب و برگرداندن آب به چرخه استفاده به ما کمک کند، افزود: این امر در بحث بهداشت هم بسیار کمک کننده است.

 

در ادامه مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان اظهار کرد: سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابهر یک متر و 20 سانتی‌متر کاهش داشته است که میزان کاهش سطح آب دشت ابهر از زمان شروع مطالعات 40 متر بوده است.

 

اسماعیل افشاری با بیان اینکه سطح آبی دشت زنجان 50 سانتی متر کاهش یافته است، ابراز کرد: سطح آب‌های زیرزمینی دشت زنجان از آغاز مطالعات تا به امروز 23 متر آفت کرده است.

 

مدیر عامل آب منطقه زنجان با بیان اینکه آب‌های سطحی استان برای ما خط قرمز است، تصریح کرد: آب‌های سطحی استان از دسترس ما خارج می‌شود.

 

وی با بیان اینکه 80 درصد از آب شرب استان وابسطه به آب‌های زیر زمینی است عنوان کرد: 95 درصد آب صنعت نیز از آب های زیرزمینی تامین می‌شود.

 

افشاری با بیان اینکه طرح سد سازی در استان زنجان با تاخیر نسبت به سایر استانها اجرا شده است، افزود: سد سازی در استان با بی‌پولی دولت‌ها و اقدامات مقابله‌ای با سد سازی هم زمان شد.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 6.6 میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده است ابراز کرد: امسال این حجم به 21.7 میلی متر رسیده است.

 

مدیر عامل آب منطقه استان زنجان با بیان اینکه امسال 137 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است، عنوان کرد: امسال برای 115 حلقه چاه مجاز کنتور نصب شده است.

کد خبر 1114549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha