بازداشت خودسرانه، مسلک آل خلیفه در سرکوب فعالان حقوقی

آل خلیفه از ۱۰ سال پیش سیاست هدفمند و غیرقانونی بازداشت خودسرانه علیه فعالان حقوقی و مردم بحرین را افزایش داده است و این روش را سرلوحه کار خود برای ماندگاری در قدرت قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، از 10 سال پیش، حرکت دموکراسی خواه در بحرین برای مقابله با رژیم مستبد آل خلیفه رشد کرد. مقامات آل خلیفه به جای اجازه دادن به شهروندان بحرینی برای استفاده از حق آزادی تجمع و آزادی بیان به سرکوب اعتراض ها با روش بازداشت صدها مدافع حقوق بشر متوسل شدند و روزانه اتهام های متعددی را به آنها وارد کردند.

 

این بازداشت خودسرانه یک استراتژی رایج است که مقامات آل خلیفه با هدف جلوگیری از فعالیت مدافعان حقوق بشر و ساکت کردن صدای مخالفان داخل کشور استفاده کردند. از سال 2011 میلادی، رژیم بحرین هزاران مدافع حوق بشر و شخصیت دینی و پزشک و وکیل را بازداشت کرد.

 

بازداشت ها و دستگیری ها در بیشتر موارد خارج از قانون صورت می گیرد. سوابق افسران پلیس بحرین نشان از سابقه طولانی آنها در دستگیری افراد بدن ارایه حکم معتبر است. این افراد نمی توانند هنگام بازداشت شان از حق مشاوره قانونی استفاده کنند. علاوه براین،  شکنجه و انواع تهدیدها مسئله رایجی در بازداشتگاه های بحری است. بسیاری از زندانیان باید یکی از این موارد را انتخاب کنند؛ فعالان حقوق بشر را محکوم کنند  یا به جرایمی که مرتکب نشده اند، اعتراف کنند یا با انتقامجویی علیه خود و یا خانواده هایشان روبه رو شوند.

 

در طول 10 سال گذشته این کشور تنها شاهد افزایش بازداشت های خودسرانه نبود، بلکه مقامات آل خلیفه برای سرکوب و تضعیف همه فعالیت های ضد نهادهای دولتی تلاش کردند. به طوری که اگر شخصی توئیتی علیه دولت می نوشت،شبانه به منزل وی حمله می کردند و وی را بازداشت می کند. به همین دلیل می توان گفت که آزادی بیان به طور کامل در بحرین لغو شده است.

 

باوجود توجه محافل بین المللی به اقدامات سرکوب گرانه آل خلیفه، اما این سرکوب ها و بازداشت ها همچنان ادامه دارد.جامعه بین الملل اقدامات بحرین مربوط به بازداشت های خودسرانه در مناسبت های متعدد را محکوم کرد، اما هربار آل خلیفه منکر این اقدامات شد یا با اجرای تغییراتی که اخیرا اجرا نشده است، موافقت کرد.

 

در همین حال، دکتر عبدالجلیل السنکیس، حملات مقامات آل خلیفه علیه کارگران در زمینه حقوق بشر را به عنوان عضو حزب الوفاق منعکس کرد. دکتر السنکیس منتقد معروف آل خلیفه است که بارها بازداشت و به زندان افتاده است. وی پست های مهمی در دانشگاه بحرین دارد و متخصص مهندسی میکانیک است.

 

دکتر السنکیس در سال 2010 میلادی سخنرانی را در آمریکا ایراد کرد که ناقوق خطر درباره وضعیت حقوق بشر را در بحرین به صدا درآورد. هنگام بازگشتش به بحرین دستگیر بازداشت شد و بیش از شش ماه در بازداشت بود. وی هنگام بازداشتش مورد شکنجه وحشیانه آل خلیفه قرار گرفت . باوجود اینکه از سندروم پس از فلج رنج می برد و مقامات آل خلیفه از وضعیت سلامتی او آگاه بودند، همچنان در بازداشت بود تا در اوایل فوریه 2011 میلادی مورد عفو سلطنتی قرار گرفت و آزاد شد.

 

 پس از یکماه، دکتر السنکیس به دلیل حضورش در تظاهرات بازداشت شد. وی به خاطر فعالیت هایش شخصیت معروفی است. دکتر السنکیس هنوز در زندان جَو به سرمی برد. این زندان بزرگ ترین زندان مردان در بحرین است. وی از مشکلات متعدد جسمی از جمله بیماری عضلات و کم خونی داسی شکل و تنگی نفس رنج می برد.

 

زندان جَو از استانداردهای زندان که قانون بین الملل بر آن اعمال می شود، برخوردار نیست و شرایط غیرانسانی بر آن حکم فرماست.

بحرین بازداشت خودسرانه را ادامه می دهد که نقض آشکار معاهده ها و اصول بین المللی از جمله اصول منشور بین المللی پاریش در زمینه حقوق مدنی و سیاسی است.

کد خبر 1115893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha