احیای امر اهل بیت(ع) یکی از ماموریت ‌های آستان قدس است

طالبی گفت: در اصل ۱۴ سند ابلاغی سیاست‌های کلان آستان قدس، نشر معارف اهل بیت(ع)، اهتمام به گسترش سنن انبیا الهی، نشر فرهنگ و سیره رضوی، گسترش و نهادینه‌سازی معارف و سبک زندگی برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی(ص) مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «عبدالحمید طالبی» امروز(۲۶ آبان) در آیین بزرگداشت خادمان و واقفان کتاب و کتابخوانی یکی از مأموریت ‌های این آستان مقدس را احیای امر اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند «خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند»، از ایشان سؤال شد چگونه امر شما زنده می‌شود؟ و امام فرمودند «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند».

 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: در اصل ۱۴ سند ابلاغی سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، نشر معارف اهل بیت(ع)، اهتمام به گسترش سنن انبیا الهی، نشر فرهنگ و سیره رضوی، گسترش و نهادینه‌سازی معارف و سبک زندگی برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی(ص) مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص برخورداری مخاطبان از منابع و روزآمدی علمی و فرهنگی و همچنین اشاعه فرهنگ زیارت باید نقش خود را بیش از پیش ایفا کند.

 

طالبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه کتاب گفت: طبق فرمایشات ایشان، سه تکلیف و مسئولیت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بر عهده ما نهاده شده است، نخست «تولید کتاب در عرصه‌های فکری مختلف و ضرورت تولید آن مبتنی بر نیازهای روز جامعه» است که در همین راستا وظیفه ما تدوین کتاب با محوریت ارائه مبانی فکری، پاسخگویی به شبهات و ضرورت نوآوری در موضوعات کتاب است.

 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ترویج کتاب با توجه به استانداردهای بین‌المللی و نقد و بررسی آثار منتشر شده را دومین و سومین تکلیف این سازمان در حوزه کتاب دانست.

 

وی به اهمیت کتابداری و جایگاه و نقش مهم کتابدار اشاره و اظهار کرد: کتاب دروازه‌ای به‌سوی علم و دانش است و کتاب خوب ابزاری برای بشر محسوب می‌شود، در واقع کتابداران زحمات عمده‌ای را بر عهده دارند و کتابداری یک کار انسانی و فرهنگی برجسته‌ است.

 

طالبی ادامه داد: مجموعه فرهنگی آستان قدس رضوی و کتابخانه این مجموعه، دارای مزیت‌هایی همچون نگاهی به آینده‌پژوهی و توجه به گذشته و تراث گران‌قدر شیعی هستند و سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با دارا بودن منابع و اسناد فراوان از گذشتگان دارای ارزشی است که زبانزد خاص و عام است.

 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به اقدامات تحولی مجموعه‌های وابسته به این سازمان اشاره کرد و مرمت و فهرست‌نویسی آثار خطی، بازسازی و بهینه‌سازی مکان و اشیاء موزه و نفایس، احداث موزه جامع آستان قدس رضوی در فضایی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع، توسعه ارتباطات بین‌المللی و ایجاد دسترس‌های بین‌المللی به کتابخانه را به‌عنوان برخی از این اقدامات برشمرد.

 

وی یکی دیگر از اقدامات تحولی را ایجاد سامانه فروش اینترنتی آثار معرفی کرد و گفت: سامانه «آستان کتاب» بستری برای عرضه و فروش آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به‌صورت فیزیکی و دیجیتال است که در این راستا آثار به‌صورت دسته‌بندی موضوعی در سامانه بارگذاری شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته تا بتواند با جستجوی بخشی از عنوان، آثار مورد نظر خود را بیابد و نسبت به خرید اقدام کند.

کد خبر 1117400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha