فرهنگ هدیه کتاب باید به شکل گسترده‌تر رواج یابد/ طرح های فصلی کتاب کمکی به چرخه صنعت نشر

نصیری‌زاده با بیان اینکه هفته کتاب باید جشن کتاب برای مردم باشد، گفت:طرح‌های فصلی فروش کتاب یکی از بهترین طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهترین نوع عدالت در توزیع یارانه بین مردم است.

«مهدی نصیری‌زاده» در مورد ضرورت برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کشور خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به این‌که سرانه کتابخوانی در کشور پایین است این موضوع تحرکی در میان افکار و اذهان مردم ایجاد می‌کند که کتاب هم می‌تواند یکی از ضروریات زندگی باشد و این هفته موجب می‌شود کتاب به حاشیه رانده نشود.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران خراسان رضوی عنوان کرد: برنامه‌ها و مراسم‌هایی که به مناسبت این هفته برگزار می‌شود موجب تحریک حس کنجکاوی در ذهن مردم می‌شود و با توجه به شرایط ویژه کرونا می‌توان از سال آینده برای مدارس برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی با بیان اینکه پایه‌ریزی هر انسانی در مدرسه انجام می‌شود، تصریح کرد: وقتی در سال‌های اولیه زندگی اهمیت کتاب و تاثیر آن بر زندگی را برای کودکان و نوجوانان روشن می‌کنیم، می‌تواند در ادامه مسیر زندگی آن‌ها نیز موثر باشد.علاوه بر این موضوع، صدا و سیما و باقی رسانه‌ها نیز در کنار سایر تبلیغاتی که می‌گیرند، می‌توانند به بحث کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب به شکل پررنگ‌تری در این هفته و حتی سایر هفته‌ها بپردازند.

 

نصیری زاده با اشاره به لزوم توجه برنامه‌ریزی برای این هفته به شکل کاربردی برای جامعه اظهار داشت: به‌نظرم باید از برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های تکراری دوری کرد و به جای آن برنامه‌هایی را به عنوان یک جشن عمومی به دل جامعه و مردم برد.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران خراسان رضوی با بیان این‌که هفته کتاب باید جشن کتاب برای مردم باشد، تصریح کرد: در این زمینه باید از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی حوزه نشر برای اجرای برنامه‌هایی مثل معرفی کتاب‌، اهدای کتاب و مراسم کتابخوانی استفاده کرد تا اثرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشد.

 

وی در ادامه صحبت‌‌های خود ضمن مطرح کردن اینکه ترویج فرهنگ هدیه کتاب باید به شکل گسترده‌تر در میان مردم رواج پیدا کند، یادآور شد: همیشه نباید منتظر باشیم که یک نهاد یا سازمانی کتاب خریداری کرده و اهدا کند، مردم هم می‌توانند خودشان کتاب خریداری کرده به یکدیگر یا به کتابخانه‌ها هدیه بدهند و این سنت نیکو رواج پیدا کند؛ به‌نظرم هفته کتاب فرصت خوبی برای ترویج این فرهنگ است.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اجرای طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب فروشی‌ها(طرح‌های فصلی فروش کتاب) از جمله پاییزه کتاب یکی از بهترین طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهترین نوع عدالت در توزیع یارانه بین مردم است. به واقع این طرح در طول این سال‌ها به خوبی در میان مردم جا افتاده و اگرچه یارانه محدود است اما به نوعی مردم را به سمت کتابفروشی‌ها و خرید کتاب تشویق می‌کند، به طوری که کتابفروشان ما در شهرهای کوچک هم از استقبال مردم روایت می‌کنند.

 

 نصیری‌زاده عنوان کرد: طرح‌های فصلی فروش کتاب به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که همه مردم در سراسر کشور از آن در یک بازه زمانی بهره‌مند می‌شوند و فقط مختص تهران یا یک شهر و شهرستان نیست و به نوعی تمرکززدایی نیز انجام شده است،‌ از سوی دیگر به کتابفروشی‌ها نیز کمک خوبی می‌کند و چرخه صنعت نشر را به تحرک وا می‌دارد.

 

گفتنی است، بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان آغاز شده و تا اول آذر ماه 1400 با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

 

کد خبر 1118900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha