بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه امیرکبیر افتتاح شد

در مجموعه میراث مکتوب ایران، نسخه هاي خطی از جایگاه ویژه اي برخوردارند، به این منظور بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه امیرکبیردر کرمانشاه افتتاح شد .

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ،  با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، مدیر ستاد فهما استان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه امیرکبیر افتتاح شد .

 

براساس این گزارش، در مجموعه میراث مکتوب ایران، نسخه هاي خطی از جایگاه ویژه اي برخوردارند، بخش اعظم تحول اندیشه پیشینیان، از طریق این نسخه ها به دست ما رسیده است، بنابراین حفظ و شناسایی و معرفی این آثار می تواند نسل امروز و فردا را از سیر تحول اندیشه در تمدن ایرانی، آگاه کرده و نوعی خودشناسی را ایجاد نماید و به همین منظور نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز اقدام به راه اندازی بخش اسناد نسخ خطی و نفایس چاپی نموده است تا وظیفه حفظ، نگهداری و ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان این حوزه را فراهم نماید.

 


همچنین، بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ با زیربنای ۳۰ متر مربع و شرایط و تجهیزات استاندارد با موجودی۸۰۰ نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی و منابع نفیس شروع به فعالیت نموده است، تا آماده ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان استان باشد.

 

گفتنی است دمای هوا در این بخش باید بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد و همچنین رطوبت دما باید بین ۴۰ تا ۵۰ درجه باشد واز لحاط نور باید بخش نسخ خطی پنجره نداشته باشد و از نور مصنوعی استفاده شود.

 

لازم به ذکر است قدیمی ترین نسخه این بخش مربوط به عصر صفویه می باشد.

 

تعداد ۸۵۰ نسخه کتاب در این بخش موجود است از این منابع تعداد ۲۰ نسخه خطی  ۶۰۰ نسخه چاپ سنگی و تعداد ۱۳۰ نسخه چاپ سربی و مابقی این تعدادمنابع نفیس چاپی قدیمی می باشد.

 

کد خبر 1119779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha