مجلس با قوانین صحیح در راستای رفع مشکلات مردم بکوشد/گفتمان بسیج باید همواره زنده بماند

اعرافی گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه در حوزه قانون و قانون‌گذاری تلاش مضاعف کند و باید بدانیم که بخشی از گره‌ها با قوانین درست اصلاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» امروز (جمعه 5 آذر) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با تأکید بر رعایت تقوای الهی گفت: تقوای الهی راهی برای نزدیک شدن به خداوند است که باید همه در این زمینه کوشیده تا بتوانیم فضائل خداوند را درک کرده و شکر آن را کنیم.
 

امام‌جمعه قم با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان گفت: اسلام بر این امر تأکید بسیاری دارد و در آیات و روایات بسیاری به آن پرداخته است.
 

وی با تأکید بر احترام و تکریم فرزندان گفت: رعایت شخصیت فرزندان یک اصل مهم هم ازلحاظ اخلاقی است و هم یک ابزاری است برای تأثیرگذاری تربیت کودک و نوجوان که باید به آن توجه داشته باشیم.


اعرافی گفت: آن‌قدر خداوند منزلت مؤمن را بالا دانسته است که می‌گوید اگر به مؤمنی احترام گذاشته شود، انگار به خداوند احترام گذاشته‌شده است و این تکریم نسبت به انسان‌ها، قانون انسانی است و اسلام مورد تأکید قرار داده است.


*لزوم احترام به دیگر انسان‌ها

امام‌جمعه قم تصریح کرد: در روایات بسیاری در خصوص نکوهش توهین به دیگران آمده است، رعایت حرمت‌ها و جلوگیری از اهانت و تحقیر به دیگران را داریم که در دین اسلام آمده است.


وی گفت: اسلام بر رعایت احترام نسبت به برخی از افراد تأکید بیشتری دارد که یکی از آن‌ها عالم است و از سوی دیگر افراد بزرگ‌تر است، جامعه اسلامی به‌گونه‌ای است که نسل جوان به افراد بزرگ‌تر احترام می‌گذارند.


اعرافی گفت: همچنین احترام به حاکمان عادل و همچنین احترام به فقرا که بسیار تأکید شده است و باید به شخصیت آن‌ها احترام بگذاریم.

 

*مجلس با قوانین صحیح در راستای رفع مشکلات مردم بکوشد

وی به سالروز شهادت شهید مدرس اشاره کرد و گفت: ایشان در برابر استعمار ایستاد و امام راحل برای ایشان، احترام خاصی قائل بود و آن شهید والامقام در برابر نقشه‌های شوم استعمار انگلیس ایستاد.


اعرافی افزود: در برخی از موارد تنها بود اما نمی‌ترسید و با بصیرت کارها را ادامه داد و برابر دفاع از اسلام و ملت جان داد اما تسلیم زورگویان نشد.


وی عنوان داشت: روز شهادت ایشان، روز مجلس است و مجلس شورای اسلامی آنگاه عصاره فضائل ملت است که رهرو شهید مدرس باشد و دو وظیفه مهم دارد که باید با طهارت به آن بپردازد یکی قانون‌گذاری بر اساس اسلام و دیگری نظارت بر اجراست.


امام‌جمعه قم گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه در حوزه قانون و قانون‌گذاری تلاش مضاعف کند و بخشی از گره‌ها با قوانین درست اصلاح می‌شود.


اعرافی گفت: مجلس انقلابی باید مجلسی مردم‌گرا و مشورت گیر و اندیشمند تا بتوانید قوانینی را تصویب کند که به رفع مشکلات مردم بپردازد و نظارت مجلس بر کارها بسیار مهم است و در کنار دولت در راستای رفع مشکلات مردم بکوشد.


*گفتمان بسیج باید همواره زنده بماند

وی در ادامه به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: این هفته را گرامی داشته و یاد و خاطره شهدای بسیجی را گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم همواره تفکر بسیجی را در جامعه نهادینه کنیم.


امام‌جمعه قم افزود: بسیج مانند گذشته باید بماند چراکه بسیج مظهر اقتدار ایران بود و جوانان بسیجی ما بودند که کشور را از دستبرد دشمنان نجات داد و این حضور بسیج بود که هر جا ورود کرد، مشکلات برطرف شد، بسیج در هر سنگری که آمد مشکلات کاهش پیدا کرد.


وی گفت: گفتمان بسیج از مرزهای ایران عبور کرد و امروز محور مقاومت با همین بسیج در عالم نورافشانی می‌کند و باید نهاد بسیج با ارتقا علم و دانش در رفع مشکلات بکوشد و باید از این نیروی الهی استفاده کرد.

 

*مشکلات فرهنگی قم باید برطرف شود

اعرافی به مسائل فرهنگی قم اشاره کرد و گفت: جایگاه قم کوچک نیست، قم شهری است که ده‌ها روایت از معصومین در جایگاه آن واردشده است و در بیش از هزار سال پایگاه علم و دانش و اجتهاد بوده است و شهری که امروز مهم‌ترین قطب علمی و معارف دینی است، در این شهر نباید مسائل ضد فرهنگی وجود داشته باشد.


امام‌جمعه قم افزود: در مورد مسائل فرهنگی همه ما مسئولیت داریم و قصور کرده‌ایم و این نیاز به یک قیام برای خدا دارد و دستگاه‌های مسئول باید برای کنترل مفاسد اجتماعی بیشتر تلاش کنند تا چهره زیبا و معنوی قم همواره حفظ شود.

کد خبر 1120393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha