اعتبارات لازم برای اجرای قانون تعالی جمعیت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه دولت برای اجرای قوانین بسیار مصمم است، گفت: اعتبارات لازم برای اجرای قانون تعالی جمعیت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سید محمد حسینی در نشست خبری امروز دوشنبه 15 آذر گفت: ما معتقدیم باید از حاشیه ها و مسایل در رابطه بین دو قوه مجریه و مقننه پرهیز شود چرا که دود اختلافات به چشم مردم می رود. در بحث تعامل دولت و مجلس ما شاهد بیشترین تعامل در بحث رای اعتماد بودیم و نمایندگان در جلسات رای اعتماد همکاری های خوبی را با دولت داشتند و شاهد بودیم که اغلب وزرا با 200 رای توانستند در کابینه حضور پیدا کنند. فقط در مورد وزیر آموزش و پرورش تاخیری افتاد که آن هم طبیعی بود چرا که بعد از انقلاب همواره در مورد وزرای آموزش و پرورش و انتخاب شان با چالش مواجه بودیم. این حساسیت نمایندگان در مورد وزیر آموزش و پرورش طبیعی بود.

 

وی ادامه داد: کتاب فصل اعتماد در مورد بحث رای اعتماد مجلس به وزرا آماده شده است. در این کتاب نظرات نمایندگان موافق و مخالف و همچنین برنامه هایی که وزرا اعلام کردند، گنجانده شده است. هدف از این مسئله نیز این است که وزرا به این تعهدات پایبند باشد.

 

 وی با اشاره به برگزاری 19 جلسه مجمع استانی نمایندگان با رییس جمهور گفت: تاکنون 122 نماینده مجلس با رییس جمهور جلسه مستقیم داشتند که در این جلسات پیشنهادات، دغدغه ها و مسایل را مطرح کرده اند. رییس جمهور در مدت 100 روز گذشته چند بار در مجلس حضور یافتند، اتفاقا جلسات مشترکات دولت و مجلس هفته گذشته نیز برگزار شد.

 

معاون پارلمانی رییس جمهور بیان کرد: در حال حاضر تعامل خوبی بین رییس جمهور و مجلس وجود داردو. نماینگان انقلابی و متعهد هستند و دایما با مردم سروکار دارند و درصدد کاهش مشکلات مردم هستند. در سفرهای استاتنی رییس حمهور نیز نمایندگان با رییس جمهور و دولت ارتباط و تعامل خوبی دارند و نظرات شان را مطرح می کنند

 

حسینی گفت: یکی از مواردی که در حال حاضر به خوبی اجرایی می شود بحث ابلاغ مصوبات از سوی رییس جمهور است. در رابطه با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چنین مسئله ای وجود دارد و این مصوبات توسط رییس جمهور در موعد مقرر اجرا می شود.

 

وی با بیان اینکه لایحه بودجه 1400 روز یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: در این جلسه رییس جمهور لایحه بودجه را با ارایه توضیحاتی تقدیم مجلس خواهد کرد. این لایحه ریل گزاری برای یک سال آینده است و در واقع نگاه و برنام های رییس جهمور در این لایحه تجلی پیدا کرده است.

 

حسینی گفت: 140 لایحه از دولت قبل باقی مانده بود که باید دولت جدید بر اساس آیین نامه در رابطه با آنها اظهار نظر می کرد که 94 مورد از این لایحه ها در دولت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، 15 مورد درخواست استرداد دارد، 31 مورد نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است.

 

وی با بیان اینکه در این دوره نمایندگان 557 طرح ارایه کرده اند، گفت: از جمله مسایلی که ما مطرح کرده ایم، این است که با توجه به فرمایشات رهبری به سمت ارایه لایحه برویم چرا که دولت با در نظر گرفتن بار مالی و سوابق موضوع لوایح را تنظیم می کند و بهتر است کاری کنیم که نمایندگان متقاعد شوند تا به جای طرح در قالب لوایح مسایل بررسی شود.

 

معاون پارلمانی رییس جمهور با تاکید بر اینکه احترام خاصی برای نمایندگان قایل هستیم، گفت: از نمایندگان توقع داریم محدودیت های دولت را در نظر بگیرند. این دولت در شرایطی کار را تحویل گرفت که برای پرداخت حقوق ها دچار مشکل بود. ما توقع داریم واقع بینانه مسایل را نگاه کنند و در همین راستا مطالبات خود را مطرح کنند.

 

وی با اشاره به آمار سوالات نمایندگان از وزرای دولت سیزدهم گفت: در سه ماه اول دولت سیزدهم 255 سوال از وزرا مطرح شده است که نسبت به سه ماه ابتدایی دولت دوازدهم که 57 مورد بوده است، چهار و نیم برابر شده است و این نشان می دهد که نمایندگان با توجه به اینکه دولت را از خودشان می دانند، انتظار توقع بیشتری دارند اما ما انتظار داریم نمایندگان توان کشور را ببینند و بر آن مبنا سوال داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: حدود 100 سوال مربوط به سه نفر از نمایندگان است. یکی از آنها 44 سال، دیگری 43 و یکی دیگر 11 مورد سوال از وزرا مطرح کرده اند، 39 سوال فقط از وزیر نیرو بوده است و 35 سوال دیگر از وزیر راه مطرح شده است.

 

معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به بحث انتصابات فامیلی و جنجال هایی که در این رابطه در رسانه ها حطرح شده است، گفت: 36 نماینده در رابطه با جلوگیری از انتصابات فامیلی تذکر داده اند، ما از برخی از نمایندگان خواستیم این مصادیق را بیان کنند تا آنها را پیگیری کنیم، برخی گفتند نگاه مان این بوده است که انتصابات صورت نگیرد. برخی نیز می گفتند ما بعدا اسامی را می گوییم یا برخی گفتند از رسانه ها شنیده ایم. توقع ما این است که نمایندگان در بحث طرح سوال یا تذکرات دقت بیشتری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه دولت در بحث اجرای قوانین بسیار مصمم است، گفت: اجرای قوانین جهش تولید و تعالی جمعیت و حمایت از خانواده در حال حاضر در دستور کار ماست، حتی در بودجه 1401 در بحث اجرای قانون حمایت از خانواده اعتبار لازم در نظر گرفته شده است. این گونه نیست که دولت نسبت به مصوبات بی توجه باشد.

 

حسینی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دولت و مجلس در بحث و بررسی بودجه 1400 دچار چالش شوند، گفت: دولت لایحه بوجه را تدوین و تقدیم مجلس می کند و بعد مجلس نظرات خود در رابطه به آن را اعلام می کند البته ما معتقدیم نباید اساس بودجه تغییر کند اما چند درصدی تغییر در لایحه طبیعی است. در همین راستا برای اینکه همگرایی بیشتری بین مجلس و دولت باشد، جلسات مشترکی در سازمان برنامه و بودجه با روسا و اعضای برخی کمیسیون ها برگزار شد.

 

وی ادامه داد: بنای دولت این است که لایحه بودجه 1400 با کسری مواجه نشود و از نمایندگان نیز تقاضا داریم سقف بودجه را جا به جا نکنند. اگر مطالباتی دارند این مطالبات مد نظر قرار می گیرد اما نباید به گونه ای باشد که هزینه ها بیشتر از درآمدها باشد.

 

وی همچنین در رابطه با نظر دولت در رابطه با طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: این طرح در هنگامی که دولت قبل بود در مجلس مطرح شد. در جلسات این کمیسیون وزیر ارتباطات حضور دارد، وزرای ارشاد و اطلاعات نیز اگر لازم باشد در جلسات حضور پیدا می کنند.

 

وی همچنین در رابطه با بحث گزارش های مجلس از عملکرد دولت دوازدهم و اینکه آیا دولت سیزدهم این گزارش ها را پیگیری می کند، گفت: چون این گزارش ها مربوط به دولت دوازدهم است ما نمی توانیم نقشی در آن ایفا کنیم اما هر جا که دستگاه قضا نیاز به اطلاعات داشته باشد، مضایقه نمی کنیم و هماری های لازم را انجام می دهیم مثلا در رابطه با پرونده کرسنت هر جا نیاز باشد ما اطلاعات را در اختیار قوه قضاییه قرار می دهیم.

 

معاون پارلمانی رییس جمهور در ارزیابی خود از دور جدید مذاکرات ایران با 4+1 نیز گفت: این بار تیم مذاکره کننده ایرانی با برنامه معین و ایده های خاص وارد دور جدید مذکرات شد. یک تیم جامع و کامل به این دوره از مذاکرات است برخلاف دوره های قبل که حتی به معاونت حقوقی در مذاکرات دخالت نمی دادند، این بار از وزارتخانه های مختلف و دستگاه های گوناگون در تیم مذاکره کننده حضور داشتند و موارد خودشان را ارایه داند. این تیم متون و پیشنهادات خود را مطرح کرده است و این گونه نیست که منتظر پیشنهادات آنها باشیم.

 

وی اضافه کرد: آمریکا از برجام خارج شده است و اگر می خواهد به این مذاکرات برگردد باید تحریم ها را بردارد. تیم مذاکره ایرانی مصمم است و با اختیار کامل نیز در این مذاکرات حضور یافته است البته باید توجه داشته باشیم که رسیدن به توافق نهایی در اولین جلسه ممکن نیست. برخلاف دوره های قبل که آقایان اعلام می کردند هر توافقی بهتر از عدم توافق است اما در این دوره ما سنجیده و دقیق عمل می کنیم و امیدواریم طرف مقابل نیز به وظایفش به درستی عمل کند.

 

وی همچنین در رابطه با برنامه های دولت برای بهبود موضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گفت: مقام معظم رهبری در توصیه و تاکیدی که به دولت و مجلس داشتند، فرمودند که هر طرح و لایحه ای باید پیوست عدالت داشته باشد. ما معتقدیم باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برویم ضریب جینی افزایش پیدا کرده است. این دولت بنا دارد که این فاصله را کاهش دهد. در لایحه بودجه نیز مقرر شده است که حقوق کارکنان افزایش پلکانی داشته باشد. کسانی که دریافتی کمتری دارند، حقوق شان به صورت پلکانی افزایش پیدا کند. رییس جمهور اهتمام خاصی دارند که طبقات ضعیف و کسانی که دریافتی کمتری دارند، شرایط بهتری داشته باشند.

 

وی در مورد نقش رییس مجلس در بهبود روابط مجلس و دولت نیز گفت: نقش آقای قالیباف در تعامل میان مجلس و دولت نقش مثبتی است. در بحث رای اعتماد به وزرا و همچنین بررسی طرح ها و لوایح این نقش بسیار پررنگ بود. وی به شرایط و واقعیت های جامعه احاطه دارند. نقش نواب رییس و هیئت رییسه نیز در تعامل و همکاری با دولت بسیار خوب است و امیدواریم با این تعامل بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

 

وی در رابطه با لایحه بودجه 1400 نیز گفت: این لایحه مهمترین سند مالی دولت برای سال 1401 است. سعی شده است در آن بحث جذب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی مورد توجه باشد و برای هر دستگاه مشخص شده است که برای کشور درآمدزایی داشته باشند. ظرفیت های معطل مانده باید به کار گرفته شوند. بحث کنترل تورم و نقدینگی و رونق اشتغال و بازار مسکن از دیگر ویژگی های این لایحه است.

 

حسینی با بیان اینکه دولت تلاش کرده است که بودجه 1400 کمترین کسری را داشته باشد، گفت: ما امیدواریم به هدایت نقدینگی به سمت تولید بتوانیم تولید را رونق دهیم و همچنین از گرانی ها جلوگیری کنیم. از دیگر مباحثی که در لایحه بودجه 1401 به آن توجه شده است، بحث آمایش سرزمینی است که توزیع درآمدها بر این اساس صورت گیرد.

 

 

 

کد خبر 1123929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha