علمای حوزه از فضای سایبر غافل نشوند

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: علما و حوزه های علمیه به تحولات گسترده فضای سایبر و تهدیدات آن توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر با اشاره به مهمترین ویژگی ها و برجستگی های این کتاب گفت: یکی از نکات برجسته کتاب الهیات و سایبر نوآوری آن است به گونه ای که عنوان و موضوع آن کاملا بدیع شناخته شده و از سویی حوزه سایبر با توجه به ویژگی های بدیع اش موجب نوآوری هایی در این کتاب شده است.

 

وی افزود: دوره کنونی حیات بشر سرشار از نوآوری است و این مهم از خصوصیات فضای سایبری است که باید در فراگیری آن کوشید و پیش بینی می شود این موج ایجاد شده حاصل از فضای سایبری همچنان توسعه یابد چرا که فضای مجازی و سایبر همه سطوح و رویدادهای زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده و آینده بشر را متحول خواهد کرد.

 

حجت الاسلام رشاد تصریح کرد: نام نویسنده کتاب همواره ما را به یاد نوآوری و کارهای بدیع می اندازد و آثار متعدد ایشان در حوزه های مختلف برای نخستین بار خلق شده است.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه این مطلب که در چنین جلساتی باید به برخی از نکات اشاره داشت، گفت: شایسته است در این وقت کوتاه به موضوع تحول در حوزه های علمیه اشاره کنیم. حوزه های علمیه در دهه های اخیر بسیار متحول شده است و در یک فرآیند تحول آمیزی حرکت می کند، تحولاتی که اغلب مثبت نبوده و حوزه را از رویکرد باطنی و ذاتی خود دور کرده است. تحولات حوزه های علمیه در 2 تا 3 دهه اخیر به اندازه تحولات قرن های گذشته است و این نشان از شتابان بودن این تغییرات دارد.

 

حجت الاسلام رشاد عنوان کرد: به جهت خام بودن تحولات اخیر حوزه های علمیه و عدم انعکاس آنها توسط دستگاه های مسئول این مهم انکار می شود و انکار تحولات حوزه های علمیه آفت خطرناکی است. من بر این عقیده هستم که برخی از مسایل و مشکلات نباید در میان جامعه و یا طلاب حوزه های علمیه کشیده شود چرا که از مردم کاری بر نمی آید و برخی از انتقادها نیز موجب سستی و تنزل حوزه های علمیه و طلاب می شود.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: من به حوزه های علمیه خوش بین هستم علیرغم آنکه به آن انتقادهایی دارم. بر همین اساس باید انتقادات جهت دار، معنادار و همراه با راهکار باشد. ما در برخی از زمینه ها عقب ماندیم و باید بدانیم که جوهر حوزه های علمیه بر اساس نگاه اجتهادی است.

 

وی افزود: یکی از ساحت های مهم فضای مجازی و سایبر است که باید حوزه های علمیه نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند چرا که سایبر بسیاری از شئون زندگی انسان همچون اخلاق، سبک زندگی و مناسبات متعدد را تخریب کرده است و حوزه های علمیه در این زمینه ها آنچنان که تکلیف اش عمل نکرده.

 

حجت الاسلام رشاد عنوان کرد: فهم هستی فضای سایبر کار بسیار دشواری است چنانکه در حوزه الهیات و کلام و عقاید شبهات فراوانی توسط این فضا تولید شده و حوزه های علمیه آنچنان که باید در قبال آن پاسخگو نبوده اند و یا در قبال حجم این شبهات اساتید فاضل و خبره تربیت نشده اند. توقع می رود که این عناوین تبدیل به رشته های علمی و پژوهش محور شود و ضمن ابراز نگرانی از مسئولان تقاضا دارم در قبال این فضای سایبری بنیان کن که شریعت و دین داری ما را تهدید می کند، توجه ویژه ای داشته باشیم.

 

 

کد خبر 1123987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha