۲۳۶ هزار میلیارد تومان، مانده بدهی غیرجاری تسهیلات گیرندگان به نظام بانکی است

مرادپور با بیان اینکه ۲۳۶ هزار میلیارد تومان، مانده بدهی غیرجاری تسهیلات گیرندگان به نظام بانکی کشور تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ است، گفت: نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات در شهریور، شش و هشت دهم درصد است که این نسبت در سال‌های گذشته، بسیار بیشتر بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عباس مرادپور، سرپرست معاونت امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی شب گذشته (دوشنبه 15 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۲۳۶ هزار میلیارد تومان، مانده بدهی غیرجاری تسهیلات گیرندگان به نظام بانکی کشور تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ است درباره علل رشد بدهی‌ها به نظام بانکی با اشاره به اینکه در نظام بانکی، بدهکاران جاری و غیرجاری داریم، گفت: نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات در شهریور، شش و هشت دهم درصد است که این نسبت در سال‌های گذشته، بسیار بیشتر بود.

 

وی با بیان اینکه در برخی اوقات، مشتریان خوش حساب و فعالان اقتصادی به علت رکود اقتصادی، تحریم ها، محدودیت‌های بین المللی، تورم و رشد نرخ ارز، در تسویه اقساط تسهیلات دچار مشکل می‌شوند، گفت: بخشی از این بدهکاران نیز، مشتریان بدحساب هستند که متأسفانه تسهیلات منابع بانکی را دریافت کردند، اما پس ندادند. بدهکاران غیرجاری شامل هر دو بخش می‌شوند.

 

سرپرست معاونت امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بدهی دولت به بانک ها که در پایان سال 1397 حسابرسی شده است 128 هزار میلیارد تومان است، افزود: پارسال حدود 29 هزار میلیارد تومان از این رقم تسویه شد.

 

وی با بیان اینکه وجود نظام اعتبارسنجی دقیق و جامع در کشور احساس می شود، هرچند از سال 1386 که وزارت اقتصاد مصوبه ای را پیشنهاد داد و هیأت وزیران ‌نظام سنجش اعتبار را تصویب کرد، ادامه داد: دو شرکت اعتبارسنجی به وجود آمد و در سال 1398 این مصوبه اصلاح شد و شورای سنجش اعتبار در بانک مرکزی تشکیل شده است و همه آئین نامه های مربوط، تصویب شد و شرایط برای ایجاد شرکت های اعتبارسنجی جدید فراهم شده است. این شرکت ها خصوصی هستند و تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند.

کد خبر 1124172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha