تامین آب شرب شهرها و روستاها با احداث سد فخرآباد و دیورش رودبار

خرمی پیشرفت فیزیکی سدهای لاستیکی فخرآباد و مخزنی دیورش رودبار را مطلوب اعلام کرد و گفت: توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزارهای منطقه و آب شرب شهرها و روستاها از جمله اهداف مورد نظر احداث این سدها است.

«وحید خرمی» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از رشت، با بیان اینکه پروژه‌های سد لاستیکی فخرآباد و سد مخزنی دیورش رودبار پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارند اظهار داشت: توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزارهای منطقه و تامین آب شرب شهرها و روستاها از جمله برخی اهدافی است که با احداث این سدها دنبال می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان آبگیری ایمن کانال انحراف آب و ذخیره موقت دبی تراز رودخانه و زهکش‌ها برای تأمین آب کشاورزی را از جمله دیگر اهداف احداث سد لاستیکی فخرآباد اعلام کرد و گفت: تأمین آب شرب مورد نیاز شهرهای توتکابن، رستم آباد، رودبار، منجیل، لوشان و آب شرب 28 روستـای تابعه هم از اهداف ساخت سد مخزنی دیورش رودبار محسوب می‌شود.

 

خرمی ضمن برشمردن برخی از مزیت‌های قابل توجه و کارکردهای سدهای لاستیکی، قابلیت انعطاف‌پذیری و سازگاری با محیط زیست این سازه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: از آن‌جا که فعالیت اجرایی سدهای لاستیکی در عرصه رودخانه‌ها قرار دارد بنابراین هیچ گونه تعارضی با حاشیه رودخانه و منافع ملی ایجاد نمی‌شود.

 

وی تامین آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی با توجه به جایگاه استان گیلان در تولید انواع محصولات به ویژه محصول استراتژیک برنج را هم مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: احداث سدها در کنار استفاده بهینه از قابلیت‌های فراوان آب‌بندان‌ها برای استمرار فعالیت‌های کشاورزی و تامین آب زراعی نیازی ضروری به شمار می‌رود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان مشکل سازه‌های بتنی برای انحراف آب و اینکه این سازه‌ها در زمان سیلاب نمی‌توانند به خوبی عمل کنند را متذکر شد و اذعان کرد: سدهای لاستیکی کاربردهای بهتری در سیلاب دارند از طرفی شرکت آب منطقه‌ای هم بنا به اعتبارات تخصیصی در راستای احداث این سازه‌های سازگار با محیط زیست اقدام می‌کند.

 

خرمی دیگر مزیت‌های سدهای لاستیکی در برابر سدهای مخزنی را برشمرد و اظهار داشت: سهولت در اجرا و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح، طراحی سریع، هزینه‌های پایین نگهداری در زمان بهره‌برداری از جمله کارکردهای قابل توجه سدهای لاستیکی در مقایسه با سدهای بتنی تنظیمی محسوب می‌شود.

 

وی همچنین ضمن درخواست از کشاورزان گیلانی و لزوم توجه آنان به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از آب حاصل از بارندگی‌ها برای شخم زدن و آماده سازی اراضی شالیزار‌ی خاطرنشان کرد: در صورت هماهنگ شدن فعالیت‌های کشاورزی با تقویم زراعی علاوه بر سایر فواید از هدررفت منابع آبی هم جلوگیری به عمل می‌آید.

کد خبر 1125079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha