زنان کار شهرستان دلفان و دغدغه معیشت

پدیده زنان کارگر شهرستان دلفان و دغدغه معیشت این زنان معاون رئیس جمهوری در امور زنان را به این شهرستان کشید.

خبرگزاری شبستان_ لرستان؛ زنان کار، مدت هاست که کارگری زنان کار در شهرستان دلفان سوژه رسانه ها قرار گرفته است،  بانوانی که برای حفظ کیان خانواده آستین همت بالا زده و در پس معضل اجتماعی بیکاری در استان لرستان و شهرستان دلفان به سمت کارگری روی آورده اند.

 

مدت هاست میدان های شهر علاوه بر حضور مردان کارگران شاهد حضور زنانی است که با بقچه‌ها‌ی کوچک در دست در میدان‌های شهر در انتظار کار می‌نشینند.

 

این زنان که از فقر و تنگدستگی به تنگ آمده اند، همچون مردان در میدان های کاگری شهر حاضر می شوند، در این میدان ها که حتی برای مردان هم کار وجود ندارد از حضور زنان کارگر برای جمع آوری محصولات کشاورزی وحتی کارهای سخت استفاده می شود.

 

فقر و بی پول این زنان را مجبور می کند که به رغم انجام کارهای سنگین و کارگری به حداقل مزد راضی شده و در واقع بسیاری از آنان به بیگاری گرفته می شوند.

 

به رغم اینکه تلاش این بانوان برای فرار از فقر و صیانت از خانواده قابل تحسین است و این تلاش اسوه ای ماندگار برای صیانت از کیان خانواده است، اما به بیگاری کشیدن اشتغال این قشر می تواند سرمنشاء آسیب های اجتماعی متعدد باشد.

 

متاسفانه در سایه کم توجهی تاریخی به حوزه اشتغال در استان لرستان چون تعطیلی صنایع محدود استان، تعطیلی شهرک های صنعتی  در سایه سیاست غلط خصوصی سازی در استان لرستان و کم آبی و کشاورزی دیم در استان لرستان، امروز همه نقاط استان لرستان با بیکاری و فقر دست به گریبان است و این مشکل ریشه ای در شهرستان دلفان منجر به پدیده نوظهور زنلن  کار شده است.

 

اغلب زنان کار شهرستان دلفان  زنان سرپرست خانواری هستند که چاره‌ای جز کار برای امرارمعاش ندارند، اما افزایش روزبه‌روز حضور زنان در میدان‌ کارگری شهر ستان دلفان و شهر نورآباد، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده را در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان لرستان  به این شهرستان کشید.

 

پدیده زنان کار در شهرستان دلان جمع می شود

 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده  امروز با حضور در شورای اداری شهرستان دلفان اشاره به پدیده زنان کار شهرستان دلفان، ادامه داد: این زنان برای جلوگیری از فروپاشی خانواده این گونه به آب و آتش می زنند.

 

فرهنگ کار زنان دلفانی قابل تقدیر است

 

« انسیه خزعلی» با بیان اینکه فرهنگ کار زنان دلفان قابل تقدیر است، افزود: اینکه این زنان برای تامین معیشت به میدان می آینده و به این شکل امرارمعاش کنند بسیار ناراحت کننده است.

 

وی ابراز کرد: اینکه زنان کار شهرستان دلفان برای جلوگیری از فروپاشی خانواده چنین به آب و آتش می زنند، هر مسئولی را وادار به تصمیم گیری جدی می کند.

 

خزعلی خاطرنشان کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری هم با علم به این موضوع درصدد است تا با برنامه ریزی در جهت توانمند سازی آنان پدیده نوظهور زنان کار را برای همیشه جمع کند.

 

وی با اشاره به برنامه های معاونت زنان و خانواده در راستای آسیب زدایی، جلوگیری از طلاق و خودکشی ... ، اذعان داشت: ایجاد مراکز مشاوره و استفاده از نتایج پایلوتی آسیب های اجتماغی در دلفان برای برنامه ریزی بهتر از برنامه های در دست اقدام این معاونت است.

 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه لرستان پایلوت توانمند سازی زنان می شود، اظهار کرد: بالا بردن توان اقتصادی و معیشتی از اهداف اصلی پایلوت قرار دادن لرستان است.

 

جمعیت زنان شهرستان دلفان نیازمند نگاه ویژه دولت است

 

« ناهید پرویز پور» امروز در شورای اداری شهرستان دلفان که با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده انتخاب شد، اظهار داشت: درخواست می شود استان لرستان در حوزه توانمند سازی مهارت های اجتماعی و اشتغالزایی زنان انتخاب شود.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان، با اشاره به اینکه بیش از 69 درصد جمعیت شهرستان دلفان را زنان تشکیل می دهند،افزود: جمعیت زنان دلفان با نزدیک به نیمی از جمعیت این شهرستان نیازمند نگاه ویژه است.

 

وی ادامه داد: زنانی که در فقر مفرط به سرمی برند و با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

 

پرویزپور فقر و فلاکت را عامل اصلی  به میدان آمدن زنان و ایجاد پدیده زنان کار در این شهرستان عنوان کرد وافزود: زیبنده نظام اسلامی نیست که کرامت زنان در این شهرستان نادیده گرفته شود و زنان سرپرست خانوار برای ایجاد معیشت به کارگری روی بیاورند و باحداقل دستمزد به بیگاری گرفته شوند.

 

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری از آسیب های اجتماعی احساس خطر می کنند و خواستار کنترل این آسیب های اجتماعی از سوی مسئولان شده اند، زنان کار نورآباد مصداق بارز آسیب های اجتماعی است.

 

پرویزپور خاطرنشان کرد: این زنگ خطر می طلبد تا برای رفع آسیب های اجتماعی حوزه زنان در شهرستان دلفان چاره ای اساسی و برنامه ای مدون برنامه ریزی و صورت گیرد.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان ایجاد زمینه های اشتغال برای زنان دلفان و در سطح وسیع تر لرستان را ضروری دانست و ازمعاونت رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده خواست تا لرستان را پایلوت توانمند سازی زنان قرار دهد.

 

گفتنی است، پیش از این هم نماینده مردم شهرستان های سلسله و دلفان در خصوص زنان کار شهرستان دلفان، گفته بود: توسعه مشاغل خانگی برای جلوگیری از پدیده نوظهور زنان کار ضروری است.

 

وی با ابراز تاسف از پدیده نوظهور زنان کار در شهرستان دلفان، افزود:  پیگیر هستیم با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار برای این زنان چرخ خیاطی خریداری شود و پارچه در اختیارشان قرار بدهیم تا از این طریق امرارمعاش کنند.

 

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای حل این معضل با پیگیری مکرر خوشبختانه سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت احداث کارگاه بزرگ تولید پوشاک در شهرستان دلفان جذب شد و به‌زودی بخش عمده‌ای از زنان کار نورآباد در قالب خیاط، نه کارگر فعالیت خواهد کرد.

 

وی ابراز کرد: با افزایش اشتغالزایی در منزل به‌طور یقین کلیه زنان کارگر ساماندهی می‌شوند و از طرفی در خانه می‌توانند علاوه بر رسیدگی به امورات منزل درآمدی نیز کسب کنند.

 

ابراهیمی گفت: طی جلساتی با بانک کارآفرینی امید مقرر شد پس از جذب سرمایه‌گذار تسهیلاتی در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهند که به‌عنوان کارفرما چرخ خیاطی و پارچه در اختیار زنان کارگر قرار بدهند و به‌نوعی اشتغالزایی در منزل برای زنان کارگر ایجاد شود.

 

گرچه دردیگر نقاط کشورزنان کاگر در باغات یا مزارع کارمی کنند، اما درشهرستان دلفان استان لرستان شاهد حضور زنان کارگر در میدان‌های شهر هستیم که در هیچ کجای کشور مرسوم نیست، و این امر سبب ایجاد حساسیت در شهرستان دلفان شده است.

کد خبر 1125124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha