برنامه های ویژه حرم های مطهر برای نوجوانان/ حضور در فضای مجازی تقویت می شود

علی اکبریان گفت: فضای مجازی به عنوان یک فرصت است که می توان با هزینه کمتری برنامه های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی ارایه کرد؛ بنابراین حضور در فضای مجازی جزو برنامه های اصلی حرم های مطهر و بقاع متبرکه است و تقویت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی روز چهارشنبه 24 آذر ماه به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می شود.

 

در این اجلاسیه تولیت آستان قدس رضوی، تولیت حرم حضرت معصومه (س)، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، تولیت مسجد مقدس جمکران، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم (شاهچراغ) حضور خواهند داشت.

 

با توجه به اهمیت برگزاری این اجلاسیه خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با «جواد علی اکبریان» نماینده آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در مجمع عتبات عالیات و معاون هماهنگی و توسعه موقوفات این بارگاه ملکوتی گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید.

 

اهداف اصلی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با چه هدفی برگزار می شود؟

اجلاسیه های آستان های مقدس با هدف هماهنگی و تقویت همکاری های چند جانبه بین بقاع متبرکه و آستان های مقدس و ایجاد روحیه مشارکت در جهت تقویت شعائر اسلامی برگزار می شود که پنجمین دوره این اجلاسیه ها امسال به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار می شود البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اولین جلسه مشترک اعتاب جهان اسلام در سال 95 و با هدف توسعه همکاری های بین اعتاب مقدسه در مشهد برگزار شد.

 

مهمترین برنامه ها و مولفه هایی که در اجلاسیه پنجم به آنها پرداخته می شود، چه شاخص هایی هستند و این اجلاسیه چه تفاوت هایی با دوره های قبل دارد؟

مصوباتی که در اجلاسیه چهارم داشته ایم در اجلاسیه پنجم پیگیری می شود. یکی از برنامه های مهم و اصلی که در این دوره پیگیری خواهیم کرد، موضوع گسترش قرآن خوانی صحیح و درست است و با این رویکرد که تمام مردم ایران در سنین مختلف کودکی، جوانی، میانسالی و سالمندی بتوانند روخوانی صحیح قرآن را داشته باشند، یک طرح ملی با عنوان من قرآن را دوست دارم، تصویب کرده ایم. همچنین با توجه به اهمیت بحث ظهور و منجی، در بخش مهدویت موضوع فعالیت حرم های مطهر در حوزه مهدویت را در دستور کار قرار داده ایم با این رویکرد که حرم های مطهر بیشتر و جدی تر روی موضوع مهدویت کار کنند و در این زمینه برنامه ارایه دهند. در بخش مسایل اجتماعی نیز اقدامات و برنامه هایی در دستور کار داریم و مساعدت به اقشار مختلف در حوزه مسایل اجتماعی نیز جزو برنامه های این اجلاسیه است.

 

آیا برنامه های ویژه برای نوجوانان و جوانان ارایه شده است؟ حرم های مطهر در این زمینه چه اقدامات تخصصی ای انجام داده اند؟

جوانان و نوجوانان جزو مسایل حساسی هستند که همه حرم ها با آن مواجه هستند و اختصاص برنامه ای ویژه به این قشر از جامعه از تاکیدات این حرم ها است. برنامه های اعلامی و اجرایی در حرم ها در راستای پرورش و تربیت دینی کودکان و نوجوانان است و تلاش می کنیم برنامه های خاص فرهنگی برای این قشر از جامعه داشته باشیم. این برنامه ها در قالب فعالیت های فرهنگی، بازی و مسابقات در حرم ها برگزار می شود و نوجوانان و جوانانی که همراه خانواده های خود به زیارت می آیند، می توانند از این برنامه ها استفاده کنند و همچنین بر گسترش برنامه های ویژه کودک و نوجوان تاکید می کنیم.

 

شرایط کرونا زمینه ای فراهم کرده است که فضای مجازی در بین خانواده ها جایگاه ویژه ای پیدا کند. حرم های مطهر و بقاع متبرکه از این فرصت فضای مجازی چگونه استفاده می کنند؟

پرتال مشترکی ایجاد کرده ایم و در فضای مجازی همه حرم ها با برنامه ها و نرم افزارهای متنوع حضور دارند و این حرم ها در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات قوی عمل کرده اند. با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های اعمال شده بسیاری از برنامه های فرهنگی، تبلیغی و آموزشی حرم ها به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شد و در این مدت توانسته ایم برنامه های متنوع و خوبی در بخش های مختلف به مخاطبان ارایه دهیم. افراد زیادی نیز در این بخش به کسب مهارت پرداخته اند.

بعد از بهبود شرایط کرونا حضور حرم های مطهر در فضای مجازی ادامه خواهد یافت چرا که امروز فضای مجازی به فضای واقعی زندگی خانواده ها تبدیل شده است و بخشی از زندگی مردم را تشکیل می دهد. فضای مجازی به عنوان یک فرصت است که می توان با هزینه کمتری برنامه های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی ارایه کرد؛ بنابراین حضور در فضای مجازی جزو برنامه های اصلی حرم های مطهر و بقاع متبرکه است و تقویت خواهد شد.

 

کد خبر 1126991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha