تعامل حوزه و دانشگاه باید مستندسازی و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود

مدیر مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم گفت: تعامل حوزه و دانشگاه باید مستندسازی و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری امروز(شنبه ۲۷آذر) در وبینار بین المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد درباره تجارب زیسته همکاری حوزه و دانشگاه در ایران معاصر اظهار داشت: بنده تجارت بین المللی اندکی در این زمینه دارم و همواره می‌دیدم که این سوال وجود داشت که در ایران چه تجاربی در این عرصه یافت می‌شود.

 

مدیر مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم با ذکر برخی از تجارب بعد از انقلاب در حوزه دین و علم بیان کرد: الزامی شدن ۱۴ واحد درس عمومی در دانشگاه‌های سراسر کشور و فعالیت 14 گروه علمی در این عرصه و ایجاد دانشگاهی در جهت تربیت اساتید در تعامل حوزه و دانشگاه بخشی از این تجارب است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: تجربه دیگر نیز شکل‌گیری مدل‌های متنوع اسلامی‌سازی علوم و نظریه‌پردازی در خصوص علوم اسلامی انسانی است، همچنین زیست همکاری حوزه و دانشگاه در ایران، ایجاد مراکز دانشگاهی با رویکرد اسلامی از جمله دانشگاه امام صادق(ع) و ایجاد مراکز حوزوی با رویکرد علمی از جمله جامعه‌المصطفی از دیگر تجارب زیستی دیگری به شما می‌رود.

 

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد نهادهای خاص و ویژه با ماموریت تعامل حوزه و دانشگاه از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و راه‌اندازی بیش از ۲۰۰ رشته مطالعات میان‌رشته‌ای و جدید در توسعه قلمروی علوم اسلامی از دیگر تجربیات ارزنده است.

 

مدیر مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم با اشاره به تجربیات کشور در تعامل حوزه و دانشگاه عنوان کرد: تدوین متون درسی و آموزشی در عرصه‌های میان‌رشته‌ای حوزوی، دانشگاهی و دینی در ایران و تحصیل طلاب در دانشگاه‌ها و تحصیل دانشجویان در حوزه و حضور بیش از ۵ هزار از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز حوزوی و هزاران طلبه در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل نیز تجربه مثبتی در این عرصه است.

 

وی خاطرنشان کرد: تجربه ارزشمندی نیز از انتشار یک هزار و ۳۰۰ مجله‌ و ۳۴۰ مجله دینی و همکاری‌های حوزه و دانشگاه در زمینه چاپ و انتشار کتاب، مقاله و پایان‌نامه با رویکرد بررسی مسائل روز جامعه و حل مشکلات وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری عنوان کرد: از جمله این تجربیات می توان به همکاری حوزه و دانشگاه طراحی و تدوین تعدادی از اسناد، برنامه‌های راهبردی مربوط به نظام با رویکرد اسلامی اشاره کرد، به طور کلی تجارب تعامل حوزه و دانشگاه نیازمند مطالعات راهبردی است.

 

وی گفت: تعامل حوزه و دانشگاه باید مستندسازی و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود تا با آسیب شناسی و مطالعات راهبردی بتوان نواقص را از میان برد.

کد خبر 1128238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha