کردستان در اکثر شاخص‌های عملکردی جزو استان‌های برتر کشور است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: علیرغم محدودیت و کمبود زیر ساخت‌ها، آموزش و پرورش استان در اکثر شاخص‌های عملکردی جزو ۱۰ استان برتر کشور است و در طول سال‌های اخیر دانش‌آموزان استان در عرصه های مختلف موفقیت های بزرگی کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در نشست شورای آموزش و پرورش استان، انتصاب شایسته استاندار کردستان را تبریک گفت و با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی در سیاست گذاری و تصمیمات گیری‌های حوزه تعلیم و تربیت است، ابراز امیدواری کرد با حمایت و پشتیبانی استاندار کردستان، همراهی و همکاری اعضای شورا، گام های موثری در سطح استان برداشته شود.

 

وی در ادامه به سابقه فعالیت شورای آموزش و پرورش از ابتدای شکل‌گیری تاکنون پرداخت و با بیان اینکه از ۲۶ سال قبل با تصویب قانون شورای آموزش و پرورش توسط مجلس شورای اسلامی، در طول سال‌های گذشته جلسات شورا در سطح استان و شهرستان تشکیل شده است، اظهار کرد: در مجموع شورای آموزش و پرورش همواره گره گشا بوده و از ظرفیت شورا در راستای حل مشکلات بهره گیری شده است.

 

قربانی گزارشی از عملکرد، تصمیمات و مصوبات مهم شورای آموزش و پرورش استان در طول یکسال گذشته نیز ارائه کرد و کارسازی برای تامین زمین جهت احداث مسکن فرهنگیان، اختصاص مبلغ یک میلیارد تومان به منظور تامین اقلام بهداشتی مدارس در زمان کرونا، اختصاص مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تهیه اقلام کمک آموزشی مناطق محروم ، تکمیل فضاهای آموزشی و مشارکت در راستای تامین تبلت برای دانش آموزان نیازمند را از مهم ترین مصوبات شورا عنوان کرد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از شاخص‌های عملکردی در حوزه‌های مختلف و چالش‌های پیش رو ارائه کرد و گفت: در بخش نیروی انسانی، وضعیت استان به نسبت کشوری خوب است و استان در بخش نیروی انسانی در رتبه هفتم کشوری قرار دارد.

 

وی افزود: در موضوع برخورداری استان از فضاهای آموزشی، کردستان همتراز  میانگین کشوری قرار است، در سرانه فضاهای ورزشی پایین تر از میانگین کشوری است، در پوشش تحصیلی دوره پیش دبستان و دبستان، کردستان بالاتر از میانگین کشوری و در رتبه‌های اول قراردارد، در پوشش تحصیلی دوره اول متوسطه در حد میانگین کشوری و در متوسطه دوم پایین تر از میانگین کشوری است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت استان در کنکور سراسری و با بیان اینکه کردستان در رتبه علمی در جایگاه ۱۰ تا ۱۴ کشوری قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به قانون بومی گزینی و کمبود دانشگاه های دولتی در استان ، کردستان در پذیرش کنکور در رتبه ۲۲ تا ۲۷ قرار دارد که نیاز به ایجاد رشته های خوب در دانشگاههای دولتی استان هستیم.

 

تعدادی از مدارس کردستان نیازمند تخریب و بازسازی است

 

قربانی همچنین گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی استان ارائه کرد و با بیان اینکه تعدادی از مدارس پر خطر در استان وجود دارد که نیازمند تخریب و بازسازی می باشد، گفت : در همین راستا توافق نامه استان با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس منعقد شده و ضرورت دارد، این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

 

وی گفت: علیرغم محدودیت و کمبود زیر ساخت ها در سطح استان، به همت و تلاش فرهنگیان و دست اندرکاران، آموزش و پرورش کردستان در اکثر شاخص‌ها جزو 10 استان برتر کشوری است و دبیرخانه دائمی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی در سطح کشور به کردستان واگذار و تصمیم گیری در خصوص برگزاری مسابقات از این طریق برنامه ریزی می‌شود.

 

وی یکی از نیازهای آموزش و پرورش را توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و تشویق دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای عنوان کرد و با بیان اینکه در بخش جذب و بکار گیری نیروی انسانی در آزمون‌های استخدامی پیش بینی‌های لازم صورت می گیرد، گفت : در خواست می شود در راستای تامین تجهیزات هنرستانی از محل اعتبارات استانی مساعدت لازم صورت گیرد.

 

تامین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند

 

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان هم چنین با بیان اینکه در بودجه سال  ۱۴۰۰ مبلغی به منظور تامین تبلت دانش آموزان نیازمند استان پیش بینی و مقرر است از طریق اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خریداری و در بین دانش آموزان نیازمند توزیع شود، گفت:  اختصاص مرحله دوم اعتبارات این بخش به کمک خیرین و دستگاهها بستگی دارد.

 

وی از حضور بیش از ۹۷ درصدی دانش آموزان در مدارس و استقبال از آموزش حضوری خبرداد وگفت: بیش از ۷۵ درصددانش آموزان استان در آموزش های مجازی فعالیت دارند وآموزش به صورت ترکیبی، حضوری و مجازی در سطح استان در حال انجام است.

 

قربانی افزود: از زمان شیوع کرونا تاکنون بیش از هفت هزار دستگاه موبایل و تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند استان تهیه و تحویل شده است که تعداد 6 هزار دستگاه آن با همت خیرین، معلمان و فرهنگیان و یک هزار دستگاه آن نیز توسط موسسات و دستگاه‌ها تامین و اهدا شده است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در خاتمه با بیان اینکه در اجرای بند هـ قانون بودجه ابتدا با تجاری سازی 75 واحد آموزشی موافق و یک سوم آن اجرایی شد که این اقدام به درآمد پایدار مدارس کمک می کند، از اعلام آمادگی شورای اسلامی شهر و شهرداری برای کمک در این راستا تشکر کرد.

 

 

کد خبر 1129338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha