ظرفیت و جایگاه مسجد فراموش شده است/ لزوم رعایت تقوا و انگیزه در برنامه های مسجد

آیت الله عبادی گفت: آنقدر امور از دست اهلش که ائمه معصومین(ع) و علمای راستین بوده، خارج شده است و در دست طواغیت در دنیا بوده که ظرفیت و جایگاه مسجد فراموش شده و این ظلم تاریخ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۴ دی) در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر مسجد جایگاه اصلی خودش را پیدا کند یعنی تمدن صحیح جامعه بشری؛ آرمان هم همین است اما با این مهم بسیار فاصله داریم و موانع هم گاهی موانع به ارث مانده تاریخی است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: آنقدر امور از دست اهلش که ائمه معصومین(ع) و علمای راستین بوده، خارج شده است و در دست طواغیت در دنیا بوده که ظرفیت و جایگاه مسجد فراموش شده و این ظلم تاریخ است.

 

وی با بیان اینکه بعد انقلاب همه تلاش استکبار جهانی این بود که فرصت پیدا نکنیم و تمام وقت ما در تهاجم می‌گذرد که دفاع می خواهد، تصریح کرد: بسیاری از اموری که انجام آن مشکلی نداشته اما تهاجم‌ها فرصت‌سوزی کرده است اما بسیاری از موانع هم به خود ما برمی گردد که اولویت ها را رعایت نکردیم.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه مسجد دو عامل اصلی می‌خواهد، افزود: یکی «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ؛ همان مسجد که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا گردیده» است که ایجاد بحث ساختمان و خشت و گل مسجد مطرح نیست بحث برنامه‌ریزی آن است که براساس تقوا باشد و از زمان رسول اکرم(ص) تا کنون چقدرها مسجد ضرار بوده که نه تنها برنامه‌های آن براساس تقوا نبوده بلکه در مقابل مسجد اسلام بوده و هست که از آفت‌های بزرگ محسوب می‌شود.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه شما از همه منابع علمی، فقهی، عقلی و شرعی می تواند در جهت برنامه‌ریزی‌های که محصول آن تقوا در جامعه باشد استفاده کنید، ادامه داد: عامل دوم «فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا؛ در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند» است یعنی افرادی که به مسجد می‌آید مصداق این بخش از آیه قرآن باشند که این دارو به درمان برسد چون اگر آن انگیزه نباشد حتی اگر در مسجد پیامبر(ص) و پای منبر حضرت هم باشد وقتی نخواهد اتفاق خاصی نمی‌افتد.

 

وی بیان کرد: اگر کمبودها جبران و علل و اسباب آن از ناحیه مسئولان فراهم شود حالا چه کمی که به عنوان مثال ما مسجد بدون امام جماعت نداشته باشیم که البته خیلی داریم و بالاتر از آن به جهت کیفی که بتواند روحیه تشنه مردم آخرالزمانی و در مقابل این آسیب‌های که وجود دارد را اشباع کند.

 

آیت الله عبادی در ادامه گفت: اگر به این آرمان برسیم بعد از آن تمدن ایجاد می‌شود یعنی ظاهر و باطن و رفتار جامعه آنقدر میزان شود که نسلی که در این جامعه پرورش پیدا می‌کند یا کسی که از خارج وارد آن می‌شود در این جامعه ذوب شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند و مسجد این ظرفیت را دارد که اگر در برنامه های آن تقوا و انگیزه رعایت شود بعد به جامعه سرایت می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر مسجد مدینه فاضله شود دیگر هزینه های مادی و معنوی برای جلوگیری از آسیب ها ایجاد نمی‌شود، افزود: امروز در کشور و جهان شرایط خوبی حاصل شده است و تلخی های ۴۴ ساله که امروز به رسوایی دشمنان کشیده شده، میوه شیرینی دارد که موجب ایجاد نفرت بشری از این خائنین و استکبار شده است که نوید حرکت معنوی بزرگی است که فرصت دست شماست.

 

وی بیان کرد: امیدواریم در برنامه های مسجد که ام‌ُالخیر است و همه مسائل از این مکان مقدس رقم بخورد.

کد خبر 1130403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha