مذاکرات به لحاظ سیاسی، امنیتی و فنی دارای پیچیدگی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکرات به لحاظ سیاسی، امنیتی و فنی دارای پیچیدگی است، گفت: چاشنی این مذاکرات تهدیدات اسراییل است و نمی شود زیر سایه تهدید مذاکره کرد.

جلیل رحیمی جهان آباد در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به مذاکرات ایران و 1+4 گفت: مذاکرات به لحاظ سیاسی، امنیتی و فنی دارای پیچیدگی است، بعد از یک دوره فشار طولانی توقع شان این بوده است که ما به دلیل تحریم ها و تهدیدهای آمریکا و اسراییل الان از موضع ضعف پای میز مذاکره بودیم که این اتفاق نیفتاده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران خواهان بازخوانی مصوبات قبلی است و حاضر به بازگشت به شرایط زمانی برجام به لحاظ نوع سانتیفیوژها میزان مواد، غنی سازی و درصد غنی سازی نیست و طرف غربی نیز این را از ما مطالبه می کند، مضاف بر اینکه غربی ها علیرغم اینکه از حوزه تعهدات برجام خارج شده اند و ایران به تعهدات خودش عمل کرد الان بدون اینکه بخواهند تحریم ها را بردارند و صحبت شفافی پیرامون رفع تحریم ها داشته باشند، خواهان این هستند که حفظ تعهدات ایران به زمان برجام برگردد.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر چاشنی این مذاکرات تهدیدات اسراییلی ها است. نمی شود زیر سایه تهدید مذاکره کرد، ما توانایی نظامی برخورد با اسراییل در دفاع از خودمان را داریم وم این را هم آمریکایی ها و هم اسراییلی ها می دانند ولی اینکه بخواهند در کنار مذاکره بخواهند از چماق اسراییل استفاده کنند، مذاکرات را دچار مشکل کرده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل دیگر عدم حضور آمریکایی ها در این مذاکرات است، وقتی خود آمریکایی ها که علت اصلی همه مشکلات هستند در مذاکرات حضور ندارند و از طریق پیغام و چینی ها، فرانسوی ها، آلمانی ها و روس ها بخواهند مشکل را حل کنند قطعا گفت و گوها دچار پیچیدگی می شود این کشورها خودشان با همدیگر اختلاف نظرها و احقاق منافع دارند.

 

رحیمی جهان آبادی گفت: طرف فرانسوی هم به دلیل پیوندهای وسیع اقتصادی که با عربستان سعودی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد دارند سنگ اندازی می کنند چون نیم نگاهی به درآمدهای اقتصادی خودشان از کشورهای عرب دراند و احساس می کنند که آن برایشان اهمیت زیادتری دارد تا حل مشکل با ایرانی که معلوم نیست از سهم بازار ایران چه میزان نصیب شان می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: فرانسه مشکلات اقتصادی عمده ای دارد، بحث مهاجرت های گسترده، حاشیه نشینی و ضعف های مالی از مهمترین مشکلاتی است که فرانسه درگیر است و قطعا چشم شان به درآمدهایی است که از سعودی ها و طرح های بلندپروازانه بن سلمان می توان کسب کند و مجموعه اینها باعث شده است که مذاکرات دچار پیچیدگی هایی باشد.

 

 

 

کد خبر 1131209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha