مردم در ۹ دی دغدغه دین و نظام داشتند

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه مردم در ۹ دی برای دین شان در مقابل تمام دنیا ایستادند با اشاره به حضور خودجوش مردم گفت: مردم در ۹ دی دغدغه دین و نظام داشتند.

خبرگزای شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می‌آید.حماسه ۹ دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابر تمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار شد. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه‌ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید کردند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سید ابوالفضل حسینی، امام جمعه شهرستان بندر گز به شرح زیر ارایه می شود.

 

فتنه 88 چگونه رقم خورد؟

حضرت مسیح (ع) در روایتی می فرماید من به اذن خدا کور مادرزاد را بینا کردم، مریض را شفا دادم و به اذن خدا بیمار را معالجه و درمان کردم اما وقتی می خواستم آدم احمق را اصلاح کنم، نتوانستم. از حضرت مسیح سوال شد یا رسول الله احمق کیست، حضرت عیسی فرمودند کسی است که خود رای و خود پسند است که چند خصوصیت دارد، ابتدا همه فضایل را برای خود می داند و هیچ عیبی را در خود نمی بیند و برای دیگران نسبت به خود هیچ عقلی قایل نیست، این فرد احمقی است که برای او هیچ راه چاره ای وجود ندارد. در گفتاری عنوان می شود که تاریخ در حال تکرار است و ما در سال 88 خواص بی بصیرت که به تعبیر حضرت عیسی (ع) احمق های زمان ما بودند، چنین فضایلی را داشتند و خود را دارای تمام فضایل دانسته و هیچ عیبی را نمی دیدند و خود را طلبکار معرفی می کردند.

 

دشمن در فتنه 88 چه چیزی را نشانه گرفته بود؟

در سبک زندگی اسلامی احمق معادل نادان و کسی است که جاهل است اما آیا سبک زندگی اسلامی راهکاری برای درمان نادانی و جهالت دارد؟ مهمترین راهکار تقوا است. کسی که تقوای الهی داشته باشد، واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کند و گوش به فرمان امام حاضر یا غایب باشد، مهمترین اثرش بصیرت است و تاثیر آن در بینش و آگاهی خود را نشان می دهد. ما در فتنه 88 بصیرت و آگاهی را در مردم دیدیم و مردم در آن روز دیدند که تمام دنیا جمع شدند تا دین آنها را از مردم بگیرند و همین مردم برای دین شان در مقابل تمام دنیا ایستادند.

 

مردم بر چه اساسی در 9 دی وارد میدان شدند؟

مردم در 9 دی دغدغه دین و نظام داشتند و می دیدند اهداف و آرمان ها که سال ها و سال ها برای آن هزینه کرده و تهدیدها و جنگ های سخت و نرم را به جان خریدند، امروز دشمن  فضای دیگری را رقم می زند، آمدند در مواجهه با دشمن ایستادند و بسیار زیبا و خوش درخشیدند و حماسه 9 دی که در تقویم اسلامی به نام روز بصیرت نامگذاری شد را رقم زدند.

 

پیامدهای حضور مردم در 9 دی چه اثراتی را بر جای گذاشت؟

معمولا در 42 سال حضورهای باشکوه مردم به عنوان نماد مردم سالاری دینی هر سال در 22 بهمن شاهدیم که برنامه ریزی شده است و مردم می دانند سازمان ها و نهادهای فرهنگی مقدمات را فراهم می کنند. در روز جهانی قدس نیز برنامه ریزی هر ساله انجام می شود اما اتفاقی که در 9 دی بعد از سخنرانی در خطبه های رهبر انقلاب رخ داد، یک اتفاق کاملا خودجوش بود و هیچ سازمان و نهادی و یا حتی صدا و سیما بیانیه ای برای حضور مردم و تجمع نداده بود. مردم خودشان آن قدر فهم، بصیرت، بینش و آگاهی سیاسی شان به بلوغ کامل رسیده بود که وقتی دیدند در مواجهه با نظام و مطالبات رهبر انقلاب قرار می گیرند، قبل از آنکه نظام، حاکمیت، نهادها و سازمان ها مطالبه ای را داشته باشند، خود مردم وارد صحنه شدند و این نشان از بلوغ سیاسی مردم بود که بعد از 42 سال امروز نیز شاهد آن هستیم که در صحنه های مختلف مردم با حضور خودشان همواره در میدان هستند.

 

نهادها و سازمانهای مختلف و در راس آنها مسئولان چه درسی باید از حضور خودجوش مردم در 9 دی بگیرند؟

از مولفه های قدرت، نیروی نظامی و امنیتی هر کشوری است و یا فضای علمی و نخبگان است اما مهمترین مولفه قدرت در علوم سیاسی و جامعه شناسی نیروی انسانی است و هرچه این نیروی انسانی آگاه تر، بصیرتر، تاثیرگذاری آن در حوزه حاکمیتی و منطقه ای و بین المللی بیشتر است. در هر حوزه ای که بخواهیم ورود کنیم اگر نیروی انسانی آگاه و بصیر داشته باشیم، قطعا بیشتر تاثیرگذار هستیم تا افرادی که بی تفاوت یا بی مسئولیت هستند.

 

از اتفاقات مهمی که باید رخ دهد، این است که نهادهای فرهنگی کشور این فضا را به عنوان یک دغدغه مد نظر قرار دهند و از راهکارهایی که موجب می شود این روحیه در مردم موج بزند و این فضا در مردم ایجاد شود و به فرهنگ عمومی تبدیل شود، استفاده کنند و مردم خودشان به بلوغ و آگاهی برسند که در موضوعات مختلف قبل از آنکه حاکمیت، نهادها یا سازمان ها وارد شوند، خود مردم به بلوغ سیاسی کامل برسند که خودشان باید عمل کنند و از حق دفاع کرده و یا مطالبه گری داشته باشند.

 

در فضای غبارآلود از چه ابزاری برای تشخیص درست یا غلط باید بهره ببریم؟

سبک زندگی اسلامی الحمدالله  در دین اسلام که از کامل ترین ادیان است و دستورات مختلفی را در مواقع مختلف پیش روی امت اسلامی قرار داده است و خوشا به سعادت کسانی که توجه و عمل به دستورات در سبک زندگی اسلامی دارند. در فضای غبارآلود نیز با توجه به سخنان حضرت علی (ع) و تمام اهل بیت (ع) و قرآن اگر به این دستورات تمسک به اهل بیت (ع) عمل کنیم، عاقبت به خیری در دنیا و آخرت نصیب ما می شود. معتقدم تمسک به قرآن، اهل بیت(ع) و ثقلین همان گونه که پیامبر در آخرین لحظات عمر خود متذکر شدند که دو چیز گرانبها در میان شما به یادگار می گذارم اگر تمسک به قرآن و اهل بیت داشته باشیم و مباحثی را که در سبک زندگی اسلامی مطالبه شده است به عنوان یک شهروند مسلمان جامه عمل بپوشانیم، قطعا بسیاری از مشکلات و فتنه های که دشمن قصد ایجاد آن را دارد از میان می رود. با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) با آگاهی و بصیرت راهکار لازم را پیدا می شود و در مواجهه با فتنه ها مردم اقدام می کنند همان گونه که مردم در مواجهه با فتنه 88 وارد صحنه شدند، همان گونه که مردم در زمان انتخابات با اینکه فضا با موضوع کرونا آغشته شده بود و مردم دغدغه آن را داشتند اما نسبت به نظام و آینده کشور دغدغه داشتند و در انتخابات حضور یافتند و انتخاباتی باشکوه برگزار شد. تمام این اتفاقات رویدادهای بسیار مبارکی است که باید ادامه داشته باشد.

 

کد خبر 1131732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha