ورود سامانه بسیار فعال بارشی به استان کرمان/هشدارهای لازم به مردم داده شود

در پی هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید و خطر وقوع سیل در استان؛ ستاد مدیریت بحران استان با حضور استاندار تشکیل و بر حفظ جان مردم به عنوان مهمترین اولویت تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ در پی هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید و خطر وقوع سیل در استان؛ ستاد مدیریت بحران استان با حضور استاندار، بعد از ظهر چهارشنبه(۸ دی) برگزار شد.

 

 

در این نشست ابتدا تورج جدیدی، مدیرکل هواشناسی استان با ارائه گزارشی، میانگین بارش سال زراعی جاری تا کنون را ۹.۳ میلیمتر اعلام و بیان کرد: این عدد در مدت مشابه سال قبل و بلند مدت به ترتیب ۲۵ و ۲۶ میلیمتر بوده است و میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۳ درصد و نسبت به آمار بلند مدت ۶۴ درصد کاهش بارندگی را نشان می دهد.

 

 

وی ادامه داد: در بین ایستگاه های استان بیشترین بارش ها تاکنون در شهرستان کوهبنان با ۱۹.۶ میلیمتر و کمترین آن فهرج و ریگان است که تقریباً بارندگی نداشتیم و در شهر کرمان ۱۰.۸ بارندگی ثبت شده که حدود ۱۴ میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به بلند مدت مشابه ۸ میلیمتر کاهش بارندگی داریم.

 

 

جدیدی با اشاره به اینکه استان کرمان تا امروز حدودا ۶.۸ درصد از بارش یکسال آب زراعی را دریافت کرده و متأسفانه تا پایان بهمن حدود ۸۹ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی های خفیف و شدید است؛ گفت: سامانه جدید بارشی که وارد استان می شود یک سیستم سودانی است که در منطقه شکل گرفته و از طرف استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

وی افزود: این سامانه بسیار فعال است و زبانه های آن به استان ما از اواخر امروز با بارندگی ها شروع خواهد شد و پیک بارش ها برای روزهای یکشنبه دوشنبه و سه شنبه آینده است که در اکثر مناطق وجود دارد.

 

 

مدیرکل هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: در برخی مناطق بارندگی از ۱۰۰ میلیمتر بیشتر خواهد بود و بیشترین حجم بارش تجمعی در جنوب استان است که حدود ۱۱۰ میلیمتر و بیشترین حجم بارش تجمعی در غرب بین ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر و برای شمال استان ۲۰ تا ۳۵ در نظر گرفته شده و بارندگی های این سامانه به صورت متناوب خواهد بود.

 

 

علی زینی وند، استاندار کرمان هم با بیان اینکه میزان بارش ها در هر منطقه را نمی توان به صورت‌ دقیق پیش بینی کرد؛ افزود: مسئولین بحران برای بدترین سناریو برنامه ریزی کنند اما نباید وحشت و نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرد هرچند هشدارهای لازم حتماً به مردم داده شود و پیام های هشدار را تنظیم و در فضای مجازی و رسانه های رسمی اعلام کنید تا مردم به صورت پراکنده اخبار را دریافت نکنند.

 

 

استاندار کرمان تأکید کرد: حفظ جان مردم مهمترین اولویت باشد زیرا خسارات مادی قابل جبران است اما خسارات جانی قابل جبران نیست و گاهی با یک سیل بند می توان از خسارات زیاد جلوگیری کرد.

 

 

وی با بیان اینکه مردم از بحث هشدارها با توجه به دو حادثه چند سال اخیر هراس دارند لذا در عین هشدار، مردم را دچار تشویش نکنید؛ اظهار کرد: طبق قانون همه تجهیزات در اختیار رییس ستاد بحران قرار می گیرد و امکانات را باید در زمان بحران بسیج کنید که اگر بحران در حد توان کنترل فرماندار یک شهرستان نباشد از امکانات و ظرفیت های شهرستان های دیگر برای امداد استفاده کنند.

 

 

زینی وند تأکید کرد: از امروز تا سه شنبه آینده، اعضای ستاد بحران سراسر استان حق خروج از محل مأموریت‌ خود را ندارند و همه امکانات را در اولویت بخش دولتی و سپس بخش خصوصی احصا و میزان آمادگی روستاها را هم رصد کنید و مناطق جنوب و شرق و غرب استان نیز آمادگی لازم داشته باشند.

 

 

وی همچنین بر توجه ویژه راهداری ها و پلیس راه به ورود زوار سالگرد حاج قاسم  هم تأکید کرد و با افزودن اینکه باید مسئولین مربوطه به همه عشایر اطلاع رسانی کنند تا آسیبی نبینند؛ با تأکید مجدد گفت: حفظ جان انسان ها اولویت اول است و ارتش و سپاه نیز آمادگی لازم برای امدادرسانی داشته باشند و برای سخت ترین شرایط خود را آماده کنید و امکانات و زیرساخت های ضروری را به شهرستان ها برسانیم تا حین بحران غافلگیر نشویم.

 

 

دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه شهر کرمان جزو شهرهایی است که براساس راهنمایی که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان طراحی شده در حال حاضر فاقد جانمایی محل استقرار تیم های اضطراری است؛ گفت: تقریباً هیچ کدام از دستگاه ها در قالب یک برنامه مدون ندارد که بعد از وقوع حادثه چالشی در چه منطقه ای مستقر شود.

 

 

وی ادامه داد: همکاران ما با همکاری مدیران در ستاد بحران شهرستان ها در قالب یک تفاهم‌نامه این کار را انجام داده و جانمایی را مشخص کرده اند اما در شهر کرمان این چالش همچنان وجود دارد و محل هایی برای استقرار تیم های اعزامی از استان های دیگر در شهر کرمان در چنین مواقعی نداریم و این مسئله به یک معضل در زمان بحران تبدیل خواهد شد و باید در این زمینه کاری انجام شود.

 


رشیدی نژاده تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده راه های دسترسی را در شهر کرمان شبیه سازی کردیم که در اثر ازدحام جمعیت در زمان بحران با چه چالشی روبرو خواهیم شد و ۱۳ نقطه بر اساس داده های مورد نیاز در شهر کرمان تعیین شدند و درخواست داریم در زمان بحران بیمارستان های سیار ما در این ۱۳ نقطه مستقر شوند.

کد خبر 1132164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha