نقش مسجد در مقابله با  آسیب‌های پیش روی نسل جدید در جنگ نرم

اگر مسجد و اهالي مسجد در علم و فناوري از پيشرفته‌ترين فنون روز بهره گيرند می‌توانند همزمان با جذب جوانان، ضمن آشنايي آنان با علوم و فناوري‌هاي جديد به تعميق فرهنگ و معارف اسلامی نیز بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،يكي از مهمترين خطرات كه جوامع امروزي،به ويژه جوامع اسلامی را از ناحیه غرب، به سركردگي استكبار جهاني با تكيه بر پيشرفتهاي غربيان و با استفاده از رسانه هاي مختلف تهدید می کند، «جنگ نرم»، دشمنان عليه اسلام و مسلمانان است.

 

واژه «جنگ نرم»

براي نخستين بار در سال 1970ميلادی در آمريكا مورد استفاده اساتيد علوم سياسي و روابط بين الملل قرار گرفت كه درمقابل «جنگ سخت» به كار مي رود.

 

جوزف ناي، ظاهراً اولين فردي است كه اصطلاح جنگ نرم را به كار برده است. وي جنگ نرم را شكل دهي ترجيحات ديگران توصيف مي كند.

 

2.بدين معنا كه ديگران آن گونه تصوّر كنند كه ما مي خواهيم، جنگ رواني، جنگ سفيد، جنگ رسانه اي، عمليات براندازي، عمليات روانی، براندازي نرم، انقلاب نرم، انقلاب رنگي و انقلاب مخملي نيز واژههايي هستند كه با توجه به رويكردهاي مختلف جنگ نرم، در همين معنا به كار مي روند.

 

در جنگ نرم، دشمن به سراغ سنگرهاي مرزي ما مي آيد، مراكز مرزي ما را سعي مي كند، منهدم كند تا بتواند در مرز نفوذ كند. در جنگ رواني و آنچه امروز به آن جنگ نرم گفته مي شود در دنيا، دشمن به سراغ سنگرهاي معنوي مي آيد كه آنها را منهدم كند. در جنگ نرم دشمن سراغ ايمانها، معرفتها، عزمها، پايه ها و اركان اساسي يک نظام و يک كشور مي آيد كه اينها را منهدم بكند.

 

در جنگ نرم، ابتدا به شناخت ملت مورد تهاجم مي پردازند، تاريخ آن ملت، آداب و رسوم آن جامعه، روحيات، خصلتها و باورهاي آن ملت را مورد مطالعه قرار مي دهند و سپس به تحقير، تحريف و تخريب عرصة نرم قدرت آن ملت مي پردازند و در مرحلة سوم به تحميل فرهنگ بيگانه اقدام مي نمايند.

 

اعتدال، عمق و گسترش معرفت و بصيرت ديني، تقويت فضايل اخلاقی و ايمان و تعميق روحية دشمن شناسي و شناخت ترفندها و توطئه هاي دشمن عليه انقلاب اسلامی و منافع ملي و ساماندهي فرهنگ و تقويت آن از اهم سياستهاي كلي مقابله با جنگ نرم است. مسجد به عنوان پاكترين و كم خرجترين اجتماعات دنيا كه نوعي آگاهي از مشكلات و نيازهاي يكديگر و زمينه ساز تعاون اجتماعي بين مسلمين را فراهم مي آورد و قدرت مسلمين و انسجام آنها را به نمايش مي گذارد، بيم در دل دشمنان انداخته، منافقان را مأيوس مي سازد و بالقوه قادر است هرگونه تهاجم فرهنگي و جنگ نرم را خنثي سازد. بنابراين، نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم بسيار با اهميت است؛ زيرا مسجد به دليل ساختن تفكر و انديشه، همواره موجب هراس دشمن بوده است؛ ازاينرو، دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب در سالهاي اخير سعي كرده اند درقالب توليدات سينمايي به كمرنگ كردن حضور مردم در مساجد و حسينيه ها بپردازند و از قداست جايگاه آن بكاهند.

 

بايد توجه كرد كه، جنگ نرم ريشه در تاريخ اسلام داشته و از مخربترين نوع مبارزه هاست. نكته قابل توجه اين كه، در اين بين بهره گيري ازمقدسات عليه مقدسات را يكي از شيوه هاي خطرناك در جنگ نرم بايد دانست و دشمن در اين حالت ممكن است خود را از دوستداران انقلاب جلوه دهد. مساجد به عنوان مهمترين پايگاه تبليغ و آموزش ديني، در مبارزه با اين هجوم، وظيفه اي سنگين بر عهده دارند.

 

براي دفاع از هر فرهنگ، شناخت آن الزم است، چه بسا مسجد با آموزش فرهنگ ديني، شناخت الزم براي طبقات جامعه فراهم مي كند. اين شناخت خودباوري الزم براي دفاع از فرهنگ خودي پديد مي آورد و سلاح كارگشايي به نام غيرت ديني در مبارزه با جنگ نرم فراهم مي شود.

 

ما براي مواجهه با شرايط جديد، در بعضي زمينه ها سياست مشخص نداشته ايم و متناسب با شرايط روز امكانات، نهادها و تشكلهاي جديدي طراحي نكرده ايم؛ برخي تحقيقات نشان مي دهد كه: هر فرد باسواد بيشتر در جلسات سخنراني شركت مي كند، در حالي كه ساير افراد بيشتر به مجالس عزاداري مي روند.

 

اگر مساجد از خاصيت تک بعدي معنويت گرايي به سوي چند بعدي شدن سوق داده شود و در تحقّق نيازهاي فردي و اجتماعي جامعه اقدامي عملي صورت گيرد، قطعاً در مبارزه با اين جريان فكري موفّق خواهد بود. در اوضاع كنوني كه ما در عصر ابتكارات و خلاقیت ها به سر مي بريم و هر روز شيوه هاي جديد اطلاع رسانی و تبليغاتي ابداع مي شود، آيا شيوه هاي پيام رساني در عرصه دين و معارف ديني شيوه هاي كارآمد وروزآمد است؟ اگر تصويري كه از دين به جامعه خصوصاً نسل جوان عرضه مي شود، تصويري لذّت گريز باشد، به گونه اي كه انسان را به تاريكخانه غم سوق دهد و افسردگي و دل مردگي را در پي داشته باشد، اين جاست كه جوان تصور مي كند ميان دين و شادي تقابل و تعارض است. حال، جوان از آن جهت كه جوان است، اگر بين دو گزينه شادي يا دين با تلقي فوق مخير شود، با توجّه به علایق و تمایلات و مقتضيات سني خود به كدام سمت مي رود، جواب روشن است، پس بايد آموزش به گونه اي باشد تا جوان به اين باور برسد كه ايمان، افسردگي و دلمردگي را مي زُدايد و زداينده غم واندوه و حسرت است.

 

جامعه امروز، اقتضائات خاص خود را دارد، در اين صورت مسجد چه بسا با همه امكانات در زمينه تربيت ديني و اخلاقی جامعه و به طورهمه جانبه در بُعد فرهنگي جامعه و نسل جوان عرض اندام كند، اما با كاركرد جديد و متناسب وضع فعلي، در اين دوره، گردانندگان مساجد بايد به سمت نهادينه كردن باورها و دروني كردن و تعميق اصولي ارزشها گام بردارند. وظيفه ديگر مساجد، تقويت احساس شرافت، عزّت خواهي، آزادگي و حريّت است. قرآن كريم عزّت را منحصر به خدا، رسول و مؤمنين ذكر نموده است و بر جلوگيري از سلطه كفّار بر مسلمانان تأكيد كرده است.

 

تأكيدات قرآن كريم به مسلمانان اين هشدار را مي دهد كه اي مسلمانان! با سلطه استعمارگران به مقابله برخيزيد. مساجد بايد به نقش علما و بزرگان دين و مبارزات آنان با استعمارگران بپردازند، تا جوانان به خود اعتماد كنند و هر آنچه رنگ ذلت و حقارت دارد از خود دورسازند.

 

مساجد در طول تاريخ اسلام نقش ارزنده اي در مبارزه و پاسداري از دين و آغاز جنبشهاي مردمي ايفا كرده اند. از جمله اين مبارزات: فتواي مرحوم ميرزاي شيرازي در دوره ناصرالدين شاه قاجار در تحريم تنباكو بود، كه سرانجام منجر به لغو قرارداد ننگين اعطاي امتياز تنباكو به كمپاني انگليسي شد. مخالفت علني حضرت امام خميني(ره) در آبانماه 1343 با لایحه ننگين مصونيت مستشاران و تبعه اِمريكا درايران، يعني كاپيتولایسون نيز منجر به لغو آن شد. اينها نشان دهنده نقش مرجعيت و قدرت معنوي ايشان در بين طبقات جامعه و در سايه الله اکبر مناره هاي مساجد است. با همين ملاحظه است  که سياستمدار انگليسي در پارلمان گفته بود: تا نام محمد(ص) بر فرازمأذنه ها بلند است، و تا كعبه بر پا و قرآن راهنماي مسلمانان است، امكان ندارد پايه هاي سياست ما در سرزمين هاي اسلامی استوار و پايدار شود.

 

به هر حال، مهمترين كانون اعتلالی فكر، فرهنگ و ايمان در جامعة اسلامی، مساجد و كانونهاي مذهبي هستند كه ضمن اعتلال و تعميق باورهاي اسلامی، با ارتقاء و تحكيم ارزشهاي اسلام و انقلاب اسلامی در همه ابعاد و نيز با تحكيم وحدت و همبستگي ملي، ضمن احترام به آداب و رسوم و فرهنگ محلّي مي تواند راه را بر نفوذ عدواني و جنگ نرم دشمنان به ميزان قابل توجّه ي بسته و همچون سدّي مستحكم و پايدار در اين راه عمل نمايد.

 

 

سرعت روزافزون تغييرات سياسي و اجتماعي در دنياي امروز، لزوم ايجاد آمادگي براي پاسخ به اين تغييرات را به وجود آورده است. بنابراين، دركنار رهبران و مديران فرهنگي كشور، بايستي مساجد به عنوان مهمترين كانون مذهبي و فرهنگي خود را با اين تغييرات وفق دهند. انطباق نه بدين معنا كه به همان سو روند كه غربيان ديكته مي كنند، بلكه بدين معنا كه از اين تغييرات به نحو مطلوب بهره گرفته و در پيشبرد اهداف وبرنامه هاي فرهنگي استفاده كنند.

 

 مسجد نبايد كانون تحجر و عقب ماندگي تلقي گردد. مسجد و اهالي مسجد بايد از نظر علم و فناوري از پيشرفته ترين فنون روز بهره گيرند تا بتوانند همزمان با جذب جوانان، ضمن آشنايي آنان با علوم و فناوريهاي جديد به تعميق فرهنگ و معارف اسلامی بپردازند.

 

 

برگرفته از کتاب جنگ نرم در فضای رسانه و سایبر

 

کد خبر 1137137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha