بارش برف در کردستان برکتی دوباره از جانب پروردگار

رقص دانه‌های بلورین بر آسمان کردستان و بارش دانه‌های برف بر زمین، برکتی دوباره از جانب پروردگار است که همه جای استان را سفید پوش کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، از دیشب دانه‌های بلورین برف همه جا را سفیدپوش کرده و همچنان این تردستی طبیعت بر قامت بلند کوهها، پشت بام خانه‌ها، درخت و دیوارها، خیابان و کوچه‌ها و ... می‌بارد و شادی را میان مردم استان کردستان تقسیم می‌کند.

 

براساس اعلام هواشناسی کردستان، موج بارش از چندروز پیش به شکل باران در استان پدیدار شد و از یکشنبه 27 دیماه خود را به شکل بارش برف نشان داده و تا سه شنبه 28دی نیز استمرار دارد و در شبانه‌روز گذشته ارتفاع برف در شهرستان‌های مریوان بانه و سقز به بیش از 50 سانتی‌متر رسیده است.

 

 

صدای خنده‌ها و فریادهای کودکان و نوجوانانی که با اعلام تعطیلی مدارس استان از سوی آموزش و پرورش، همراه والدین خود به کوچه آمده‌اند تا با برف‌بازی شکرگذاریشان را از این نعمت الهی با لبخند و خوشحالی ادا کنند، لحظات لذتبخشی از نخستین دقایق آغاز این روز برفی است.

 

 

یکی با جای پای خود نقشی به یادگار می‌گذارد، آن یکی انگشت کودکانه‌اش را لابه لای برف‌ها می‌خزاند و نقاشی خانه‌ای با دودکش برفی ترسیم می‌کند و دیگری گلوله‌های برف را برای دوستش پرتاب می‌کند.

 

ساخت آدم برفی و سرسره بازی نیز در آنطرف‌تر حکایت از بازی‌های شادی‌آفرین مردمان این شهر دارد که صدای خوشحالیشان از دامنه‌های آبیدر گرفته تا داخل خیابان و کوچه‌ها را پر کرده است.

 

 

اسکان اضطراری 670 نفر گرفتار در برف و کولاک کردستان

 

 

بارش برف در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان به‌گونه‌ای بوده است که به گفته پیام جلالی مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان، 670 گرفتار در برف و کولاک توسط 32 تیم عملیاتی هلال احمر در شهرستان‌ها اسکان اضطراری یافته‌اند و امدادگران به همراه 16 دستگاه آمبولانس و 12 دستگاه خودروی کمک‌دار برای امدادرسانی اعزام شدند.

 

 

جلالی تصریح کرد: بارش‌های سنگین برف و وزش باد و کولاک شدید در جاده‌های مواصلاتی منجر به وقوع سه تصادف و مصدومیت چهار نفر شده است.

 

وی اضافه کرد: تردد در اغلب جاده‌ها به سختی امکانپذیر است و تمامی جاده‌های ارتباطی به ویژه در شهرستان سقز به محورهای بانه، مریوان، بوکان و دیواندره مسدود شده که براین اساس امدادگران 900 تخته پتو و 600 بسته غذایی 24 ساعته میان در راه ماندگان توزیع کردند.

 

 

مشکلات تردد در روز برفی سنندج

 

 

امروز تردد در خیابان‌ها نیز مشکل بود بدلیل بارش برف نمک‌پاشی خیابان‌ها و برف‌روبی نیز چندان کارساز نبود و ماشین‌ها باید زنجیر چرخ می‌بستند تا امکان تردد داشته باشند.

 

 

آنهایی هم که بدون خودرو بودند برای رسیدن به محل کسب و کار مجبور به ایستادن در صف تاکسی شدند صف‌هایی که امروز خلوت‌تر از هر روز بود و تاکسی‌هایی هم که مشغول جابجایی مسافر بودند با چند برابر کردن کرایه مسافر را به مقصد می‌رساندند.

 

مسدودیت اکثر محورهای مواصلاتی در کردستان

 

 

محمد فلاحی مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان با بیان اینکه قبلا پیش‌بینی بارش برف از سوی هواشناسی شده بود، افزود: محدودیت تردد کامیون، اتوبوس در محورهای مواصلاتی از شنبه در استان اعلام شد تا مشکلی برای کسی پیش نیاید.

 

وی بیان کرد: حجم بارش باعث شده که علیرغم تلاش راهداری، هلال احمر و نیروهای پلیس راه اکثر محورهای مواصلاتی استان مسدود و تردد در محورهای باز نیز با زنجیرچرخ امکانپذیر باشد.

 

 

فلاحی اضافه کرد: امروز ساعت 12 ادارات استان بجز ادارات خدمات‌رسان تعطیل اعلام شد و فردا دو ساعت دیرتر ادارات باز خواهند شد و همچنین مدارس استان فردا صبح تعطیل خواهند بود.

 

 

74 اکیپ شرکت برق آماده رفع خاموشی‌ها

 

 

شدت بارش برف در شبانه‌روز گذشته به حدی بود که شبکه برق تعدادی از روستاها نیز قطع شد و مسدود شدن مسیرهای اصلی منجر به عدم دسترسی نیروهای عملیاتی و اتفاقات این شرکت به روستاها شده است.

 

کوهسار رسولی تبار مدیر روابط عمومی شرکت برق کردستان در این رابطه می‌گوید: شکسته شدن شاخ و برگ درختان و افتادن بر روی شبکه‌های برق از دلایل قطعی برق در شبکه‌های شهری و روستایی است.

 

 

وی اعلام کرد: در حال حاضر 74 اکیپ عملیات و اتفاقات شرکت توزیع نیروی برق استان در سراسر کردستان به صورت لحظه‌ای آماده رفع ناپایداری و یا خاموشی‌ها در کوتاهترین زمان ممکن هستند.

 

 

مسیر دسترسی به 550 روستا مسدود است

 

 

محمد راشد مدرس گرجی مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه علیرغم تلاش راهداران دسترسی به 550 روستای استان مسدود است، اظهار کرد: بارش برف همچنان ادامه دارد و این امر کار برفروبی را برای پرسنل راهداری سخت کرده است.

 

 

وی از مردم خواست باتوجه به ادامه‌دار بودن این بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در جاده‌ها خودداری کنند.

 

 

مدرس گرجی اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته درجه حرارت هوا در استان رو به به کاهش است مردم برای اینکه دچار مشکل نشوند توصیه‌های هواشناسی و راهداری را جدی بکیرند.

 

اینجا نعمت برف برای کشاورز و باغدار و کودکانِ خوشحال امیدبخش است اما شاید برای کودک فقیری که توان خرید لباس و کفش گرم ندارد و پدری که کارگری در روزهای بدون باران و برف تنها وسیله کسب روزیش است ناراحت کننده باشد.

 

 

گرچه همه شادند و خوشحال از بارش این رحمت الهی اما نباید یادمان برود که گاهی آنچه برای ما شادی آفرین است شاید برای دیگری غم و غصه‌ای در پی داشته باشد. باید دستگیر بود و فراموش نکرد که نعمت‌های الهی برای بندگان گاهی محک زدن انسانیت و ارزیابی میزان مهربانی و بخشندگی ماست پس باید به این رحمت الهی شکر گفت و دل‌های مهربان و دست‌های یاری‌رسان را گرمتر از همیشه به استقبال نیازمندان برد.

 

کد خبر 1138506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha