امامزادگان باعث استحکام اعتقادات مردم هستند/ امامزاده یحیی بن زید(ع) محوری برای وحدت شیعه و سنی است

دکتر رجبی دوانی با اشاره به برگزاری کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) در چهارم بهمن ماه گفت: مقبره یحیی بن زید(ع) در منطقه ای واقع شده که محل زندگی برادران اهل سنت است و در واقع این امامزاده عظیم الشان محوری برای وحدت شیعه و سنی شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) با حضور حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر محمدحسین رجبی دوانی دبیر علمی کنگره و حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه گلستان در سازمان اوقاف برگزار شد.

 

بنابراین گزارش در این نشست دکتر رجبی دوانی از برگزاری کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) در چهارم بهمن ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در شهرستان گنبد کاووس خبر داد و گفت: دستندرکاران از چهار سال پیش با تشکیل ستادی در صدد برگزاری کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) بودند و پیش از شیوع ویروس کرونا جلساتی در گرگان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با حضور اساتید دانشگاه داشتند و محورهای فراخوان مقالات در این جلسات مشخص و اعلام شد اما به دلیل شرایط کرونایی کشور برگزاری به تاخیر افتاد.

 

 

رجبی دوانی افزود: برگزارکنندگان کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) درصدد برگزاری بین المللی این رویداد بودند چرا که یحیی بن زید(ع) در میان مردم یمن و عراق علاقه مندان بسیاری دارد و زیدیان موجود در ایران و کشورهای یمن و عراق و دیگر کشورها به ایشان ارادت و عنایت ویژه دارند.

 

دبیر علمی کنگره امامزاده یحیی بن زید(ع) خاطرنشان کرد: شرایط کرونایی پدید آمده مانع برگزاری این کنگره به شکل بین المللی شد. با این وجود در فراخوانی که صورت گرفت بیش از 100 مقاله برای دبیرخانه کنگره ارسال شد، اساتیدی از استان اصفهان و دانشگاه علوم قرآنی این استان این مقالات را مورد بررسی قرار دادند و پس از بررسی های اولیه 60 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال و پس از داوری نهایی از میان این تعداد 18 مقاله به عنوان مقالات برگزیده کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) انتخاب شدند که در کتاب کنگره چاپ و در روز برگزاری نگنگره از آنها رونمایی می شود.

 

دکتر رجبی دوانی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در سال های اخیر در ارتباط با معرفی شخصیت یحیی بن زید(ع) فعالیت های ارزشمندی انجام داده است، گفت: مسئولان برگزاری کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) دیدارهایی را با آیات عظام علوی گرگانی، سبحانی و حسینی بوشهری در قم داشته اند و این بزرگواران رهنمودها و پیام هایی را به صورت مکتوب و غیر مکتوب در اختیار مسئولان برگزاری کنگره قرار داده اند که در روز کنگره قرائت می شود.

 

افتخار ایران این است که مدفن امامزادگان جلیل القدر بسیاری است

وی خاطرنشان کرد: افتخار ایران این است که بیش از هر کشوری مدفن امامزادگان جلیل القدر است. وجود امامزادگان و بقاع متبرکه برکات فراوانی برای ایران اسلامی دارد در واقع این امامزادگان باعث استحکام اعتقادات مردم شده است. معرفی امامزادگان در موقعیتی که ما توسط دشمنان مورد هجمه های سخت قرار گرفته ایم، کار ارزشمند سازمان اوقاف و امور خیریه است چرا که دشمنان درصدد ضربه زدن به اعتقادات مردم هستند.

 

دبیر علمی کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) با اشاره به اینکه حضرت یحیی بن زید(ع) مورد احترام ویژه تمام مسلمانان به ویژه زیدی منصبان یمن است، گفت: این امامزاده عظیم الشان در زمان حیات خود مبارز و نقش آفرین بوده است و شهادت ایشان تحول بزرگی را در خراسان آن زمان به وجود آورد به طوری که می توان یکی از عوامل سرنگونی دولت بنی امیه را شهادت این امامزاده عظیم الشان دانست. صحیفه سجادیه نیز در آن زمان توسط این امامزاده عظیم الشان برای امام صادق (ع) ارسال و حفظ شد.

 

دکتر رجبی دوانی گفت: مقبره یحیی بن زید(ع) در منطقه ای واقع شده که محل زندگی برادران اهل سنت است و در واقع این امامزاده عظیم الشان محوری برای وحدت شیعه و سنی شده و زائران این امامزاده صرفا شیعیان نیستند و اهل سنت این منطقه برای آن حضرت احترام ویژه ای قایل اند.

 

دبیر علمی کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع)  با اشاره به برگزاری این کنگره در چهارم بهمن ماه گفت: انشاءالله این کنگره با حضور اساتید و علمای برجسته برگزار شود و امیدواریمتبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور که سازمان اوقاف و امور خیریه پیش گرفته، کمک کند تا ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه بیش از پیش برای کشور مفید باشد.

 

 

 

تقویت وحدت با رویکرد تقریب مذاهب اسلامی با برگزاری  کنگره امامزاده یحیی بن زید

بنابراین گزارش در ادامه نشست، حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه گلستان تعظیم شعائر الهی را احیای امر اهل بیت(ع) دانست و گفت: با برگزاری کنگره امامزاده یحیی بن زید(ع) بنا داریم با رویکرد تقریب مذاهب اسلامی وحدت را در این دوره حساس تقویت کنیم.

 

برگزاری کنگره امامزاده یحیی بن زید(ع) با حضور نمایندگانی از ۲۰ کشور 

حجت الاسلام سلیمانی فر افزود: این کنگره از نظر علمی در سطح ملی است اما از جهت اجرایی کنگره ای بین المللی است چرا که از 20 کشور دنیا چهره های مطرح جهان اسلام و مقاومت در این کنگره حضور دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: چهارم بهمن ماه ساعت 8 صبح در محل دانشگاه گنبد کاووس به فضل الهی و در ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) کنگره ملی یحیی بن زید(ع) برگزار می شود و اختتامیه این کنگره همان روز در حرم این امامزاده عظیم الشان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی با حضور علما، استاندار گلستان، نماینده ولی فقیه این استان و سایر مقامات  و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم برگزار خواهد شد.

 

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری کنگره های مختلف در خصوص امامزادگان در استان های دیگر گفت: در حوزه وقف در ماه های گذشته هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری را برگزار کردیم و امیدواریم در سال های آتی این جشنواره ادامه داشته باشد. همچنین همایش وقف و تمدن نوین اسلامی برگزار از سوی این معاونت برگزار شد و یک همایش نیز در بحث زیارت با محوریت تمدن نوین اسلامی برگزار خواهیم کرد.

 

 

هشت هزار و 768 بقعه در سامانه مدیریت جامع بقاع متبرکه ثبت شده است

حجت الاسلام عادل در خصوص تعداد بقاع متبرکه گفت: هشت هزار و 768 بقعه در سامانه مدیریت جامع بقاع متبرکه ثبت شده است. در بعضی از بقاع تعداد بیشتری از امامزادگان مدفون هستند، مثلا در قم 40 تن مدفون هستند، در شهر ری سه دختران را داریم. در خصوص شجره نامه امامزادگان در سازمان اوقاف و امور خیریه در حال کار پژوهشی هستیم.

 

 کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید (ع) دوشنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۸ تا ۱۲ در دانشگاه شهرستان گنبدکاووس برگزار می‌شود. در این کنگره ملی همراه با پنل علمی ارائه مقالات برگزیده، اساتید علمی و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی، ملی و استانی نیز حضور خواهند داشت.
 
براساس این گزارش، مراسم اختتامیه این کنگره ملی نیز با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و امام جمعه قم عصر روز چهارم بهمن ماه در حرم مطهر امامزاده یحیی بن زین (ع) گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

 

 

کد خبر 1138771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha