آغاز به کار قرارگاه امداد اجتماعی با نام جمعیت امیرالمومنین(ع)/ مداحان برای گره‌گشایی از مردم هم‌افزا می‌شوند

قرارگاه امداد اجتماعی با نام جمعیت امیرالمومنین(ع) در ‌آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مشاور رئیس جمهور رونمایی شد، تا از بستر مهیای هیئت و با استفاده از ظرفیت مداحن در گره‌گشایی از مردم ورودی منسجم و ساختارمند داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نخستین نشست خبری قرارگاه ملی امداد اجتماعی با عنوان جمعیت امیرالمومنین (ع) امروز (دوشنبه، یازده بهمن ماه) دکتر سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی، حاج مرتضی طاهری، رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور و رئیس قرارگاه، حاج محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان کشور، حجت الاسلام والمسلمین احمد پناهیان، عضو شورای راهبردی خانه مداحان کشور و حاج سیدمهدی میرداماد، عضو شورای راهبردی خانه مداحان کشور و اصحاب رسانه های جمعی در شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، دکتر «سعید محمد» در این نشست با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند ما باید وارد خدمات اجتماعی شویم، اظهار کرد: هیئت ظرفیت و فرصتی مهیا است اکنون گروه های جهادی فعال هستند و ما در تهران کار چندانی نداریم. اگر هیئت ها و مداحان در شهرستان ها به ویژه مناطق مرزی فعال و هم افزا شوند، می توانیم خدمات اجتماعی موثری ارایه کنیم.

 

 

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی با بیان اینکه مداحان در هیئت ها بزرگ شده اند، گفت: هیئت امنای جمعیت امیرالمومنین(ع) می تواند  هر هفته در یک هیئت جمع شوند و با طرح مسئله همکاری ها را برای حل مسایل و آسیب ها در کف جامعه، جلب کنند.

 

هیئت یکی از ساختارمندترین تشکل های اجتماعی است

دکتر محمد با تاکید بر اتخاذ روش های نو و استفاده از تجربیات بیان کرد: هیئت یکی از ساختارمندترین تشکل های اجتماعی است که باید ظرفیت آن در مقابله با آسیب های اجتماعی فعال شود. در این مسیر باید ظرفیت طلاب و گروه های جهادی را نیز به میدان بیاوریم و تشکیلات خوداشتغالی نیز به مردم ارایه کنیم.

 

وی با اشاره به آغاز خدمات اجتماعی در مناطق آزاد در چابهار همزمان با روز زن، ابراز کرد: ما این کار را با آزادسازی بانوان زندانی آغاز کردیم. باید برای حل مسئله از کف میدان گزارش دریافت کنیم و با کمک مداحان که مورد وثوق و اعتماد عموم جامعه هستند، کمک های خیرانه را جمع کنیم و آنها را برای حل مشکلات مصروف بداریم. ما نیز در این باره کمک حال هستیم.

 

محمد با بیان اینکه مسایل فرهنگی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است، گفت: پیوست فرهنگی و اجتماعی باید برای مسایل اقتصادی وجود داشته باشد. وقتی  صحبت از مناطق آزاد می شود بسیاری از ما فقط به کیش و قشم توجه داریم در حالی که مناطق آزاد بسیار گسترده اند و مشکلات بسیاری نیز دارند.

 

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه هر کار اقتصادی نیازمند پیوست اجتماعی و فرهنگی است، تصریح کرد: ما در مناطق آزاد با شرکت ها و پتروشیمی ها صحبت کرده ایم که از مجموعه های بومی استفاده و برای آموزش نیروها نیز مراکز فنی و حرفه ای را راه اندازی کنند البته همه اینها نیازمند به حضور در کف میدان است.

 

وی با اشاره به انتخاب عنوان جمعیت امیرالمومنین(ع) برای قرارگاه ملی امداد اجتماعی افزود: این جمعیت مستقل است و توسط مداحان تاسیس و فعال می شود که برای نمونه و به عنوان پایلوت در مناطق آزاد آن را اجرا می کنیم تا پس از بررسی ثمرات و نقاط ضعف و قوت آن را به دیگر مناطق نیز تسری دهیم.

 

محمد در پایان خاطرنشان کرد: معمولا رسم شده هر جا کار کیلویی است بگویند کار هیئتی! در حالی که کار هیئتی، کاری تشکیلاتی است و در هیئت همه وظایف کار خود را می دانند ما می خواهیم در مناطق آزاد کار هیئتی یعنی ساختارمند را برای آسیب زدایی اجتماعی پیش بگیریم.

 

موافق حاج منصور ارضی برای امداد اجتماعی مداحان

بنا بر این گزارش، حاج «مرتضی طاهری» نیز در این نشست خبری با اشاره به کمک شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی به جمعیت امیرالمومنین(ع)، اظهار کرد: پس از احصای ظرفیت ها و فعال کردن جامعه مداحان این جمعیت خدمات خود را به سایر نقاط کشور نیز تسری می دهد.

 

 

 

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور ادامه داد: روزی به یکی از روسای جمهور گفتم بدون حکم و سمت از مشورت مداحان استفاده کنید چون ما در میان مردم و از مشکلات آنها آگاه هستیم؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد! اما امروز مقام معظم رهبری به این نقش و کارکرد هیئت اشاره و تاکید دارند که هیئت های مذهبی به مسائل اجتماعی وارد شوند. ایشان خدمات هیئت ها در دوران کرونا و نیز بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله درخشان ارزیابی کردند.

 

طاهری با اشاره به فرمان جهاد تبیین از جانب معظم‌له، تاکید کرد: حضور مداحان در میدان امداد اجتماعی به نوعی جهاد تبیین است. حاج منصور ارضی نیز شفاهاً موافقت خود را با این قرارگاه اعلام و حاج ابوالفضل بختیاری، داماد خود را به عنوان نماینده در قرارگاه امداد اجتماعی معرفی کرده است.

 

وی با بیان اینکه مداحان و وعاظ از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در گره گشایی از مردم و محرومیت زدایی فعال بوده اند، ابراز کرد: برای مثال حجت الاسلام شیخ کافی در هر شهر و روستایی می رفت و با کمبودی مواجه می شد خود آستین همت با می زد و درمانگاه و ... را با کمک مردم تاسیس می کرد.

 

طاهری با اشاره به افزایش مشکلات مردم در دوره کرونا، خاطرنشان کرد: مردم به مداحان علاقه خاصی دارند و این علقه میت وانند سبب جذب کمک ها و همراهی های آن درا مدادهای اجتماعی باشد. هر جا چراغی روشن شود مردم پای کمک به یکدیگر می آیند.

 

اجر و ثواب امداد اجتماعی همیاپه اشک بر مصائب اهل بیت(ع) است

این گزارش می افزاید: در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین «احمد پناهیان» نیز با بیان اینکه تاکید چند باره مقام معظم رهبری بر جهاد در عرصه های مختلف، حال و هوای دفاع مقدس را در هیئت ها احیاء کرده است، گفت: ما نیازمند نفسی نو و نگاه جدید در مسئله امداد اجتماعی هستیم.

 

 

 

 

 

این سخنران مذهبی ادامه داد: رسالت مداحان احیای قلوب است. تا به فکر دل ها نباشیم نمی توانیم کاری از پیش ببریم، در مناطقه آزاد و حاشیه ای یکی از آسیب های جدی دور شدن از اهل بیت(ع) است! اگر اعتماد مردم به مجالس اهل بیت(ع) کم شود آسیب های جدی می بینیم.

 

وی با بیان اینکه جنگ روایت ها ایمان ها را سست می کند، ابراز کرد: پیوند علم و فناوری با کار جهادی جزء وظایف مداحان و هیئت ها است. مغز و محتوای هیئت با سیره و روایات معصومان(ع) تامین می شود. اساسا انقلاب اسلامی ما تبلور حضور مکتب اهل بیت(ع) روی زمین است.

 

حجت الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: ما می توانیم عقب ماندگی ها را با سرعت و جهش علمی جبران کنیم. قطعا اجر و ثواب امداد اجتماعی هیئتی ها با ثواب اشک ریختن ها بر مصائب اهل بیت(ع) برابری می کند.

 

در ادامه حاج محسن طاهری نیز بر پای کار آمدن جامعه ستایشگران کشور در مسئله امداد اجتماعی تاکید کرد و یادآور شد: بید جمعیت طلاب را نیز پای کار بیاوریم.

 

هیئت بهترین مکان برای جذب کمک های مردمی است

 

 

 

همچنین سید مهدی میرداماد با اشاره به سفرهای پرتعداد خود به مناطق محروم کشور، گفت: اصطلاحا جاهایی را برای سفر انتخاب می کنم که زیر پونز نقشه هستند و کمتر کسی از آنها سراغ می گیرد، آنجاها می روم و پای درددل مردم می نشینم و متاسفانه کمرنگ شدن جلسات اهل بیت(ع) را در این مناطق به چشم دیده ام!

 

عضو شورای راهبردی خانه مداحان کشور تاکید کرد: بهترین شیوه جذب کمک های مردمی در متن هیئت است، تاکید رهبری معظم انقلاب بر هیئت به عنوان یک واحد اجتماعی، رصد و تقویت جلسات مذهبی در مناظق آزاد تجاری و صنعتی را ضرورتی دوچندان می بخشد. خوب است در مناسبت ها چند تن از مداحان شناخته شده به این مناطق اعزام شوند تا با جذب مردم، کمک ها نیز برای امداد اجتماعی جلب شود.

 

وی تاکید کرد: این شیوه هم جلسات مذهبی را تقویت می کند و هم ظرفیت های مردمی را بالفعل می سازد.

 

میرداماد با بیان اینکه بهترین راه برای کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق آزاد تقویت جلسات مذهبی است، گفت: آموزش شعرخوانی و مداحی می تواند یکی از امدادهای ما جمعیت امیرالمومنینی ها به جلسات مذهبی در این مناطق باشد.

 

علاوه بر این، حاج احمد نیکبختیان نیز در این نشست خبری و آئین رونمایی با بیان اینکه شاکله هیئت و حضور مداحان در شهرستان ها و مناطقه آزاد، برای ارتباط مستقیم با مردم است، گفت: جامعه می تواند در مناطق آزاد به تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین لبیک بگوید.

 

 

 

 

این ذاکر و مداح اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: امداد اجتماعی از مناطق آزاد آغاز شده تا مشکلات احصاء شود؛ خوب است با گام های کوچکتر و از مشکلات فراگیرتر کار را کلید بزنیم و پس از بررسی ثمرات و برکات به دیگر مناطق و مشکلات نیز این فرآیند را تسری دهیم.

 

این گزارش می افزاید: مهدی باقری نیز در این نشست با بیان اینکه قرارگاه امداد اجتماعی ساختاری مستقل دارد و قرار نیست فقط مداحان در آن ورود داشته باشند، گفت: بلکه قرار است وعاظ و سخنرانان نیز پای کار بیایند.

 

وی درباره نحوه عملکرد این قرارگاه تصریح کرد: بنا نداریم با نهادها و ارگان های فعال در آسیب های اجتماعی به صورت موازی فعال باشیم بلکه قرارگاه درصدد است همه این فعالیت ها را جامع و متمرکز کنند لذا در این باره پژوهش آمایش رفع آسیب های اجتماعی را انجام می دهیم و آن را اعمال می کنیم.

 

وی تسهیل گری و هم افزایی  توان ها برای محرومیت زدایی را محور فعالیت قرارگاه امداد اجتماعی دانست و ابراز کرد: از این رو همه نهادهای فعال در عرصه مداحی لازم است پای کار بیایند تا انشاءالله اتفاقات خوبی رقم بخورد به ویژه آنکه مقام معظم رهبری از هیئت به یک واحد اجتماعی تعبیر می کنند این یعنی همه اجزای هیئت باید پای کار بیایند.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در فاز بعدی با جامعه نخبگی متصل خواهیم شد و دستاوردهای آنها را برای مقابله با آسیب های اجتماعی به کار می گیریم.

 

همچنین، حمید رضوانی، عضو هیئت امنای قرارگاه امداد اجتماعی نیز در این نشست این اقدام را حرکتی مبارک دانست و گفت: شاید وقتی از امداد اجتماعی سخن به میان می آید در وهله اول فعالیت جهادی همچون ساخت مسجد، بیمارستان یا مدرسه به ذهن متبادر شود در حالی که ما نیاز داریم در قرارگاه آسیب های اجتماعی را به خوبی تعریف کنیم به ویژه آنکه خاستگاه بسیاری از این آسیب ها فضای مجازی است.

 

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری از فضای مجازی به قتلگاه تعبیر می کنند لذا ضرورت دارد با تولید محتوای مثبت و مناسب برای این فضا از این خطر و تهدید بکاهیم و جهاد تبیین را به عرصه فضای مجازی ببریم.

 

این عضو هیئت امنای قرارگاه امداد اجتماعی در پایان تاکید کرد: با توجه به سیاست های کلان نظام و نیازهای مردم فضای مجازی امروز به دورافتاده ترین نقاط روستایی نفوذ کرده و فرهنگ عامه روستایی را تحت تاثیر قرار داده است. ما می توانیم در قرارگاه با شناخت این آسیب ها به مقابله با آنها بربیاییم.

 

بنا بر این گزارش،مهدی حسین‌زاده سرپرست معاونت فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد نیز در این نشست با بیان اینکه اصل کار قرارگاه امداد اجتماعی با مداحان است، تاکید کرد: تا ظرفیت ها احصا و بالفعل شود. پیوست فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد نیز در دست تدوین است و اولویت های آسیب ها نیز برای برطرف شدن در حال مشخص شدن است.

 

 

وی با بیان اینکه جمعیت امیرالمومنین(ع) یک شورای علمی دارد که آسیب های اجتماعی در آن چکش کاری می شود، اضافه کرد: ما جمعیت امیرالمومنین را محصور و محدود به مداحان نکرده ایم بلکه هر کس بخواهد با ما همراه شود، ممنوعیتی پیش روی او نیست البته باید مداحان در مناطق آزاد ساماندهی شوند تا ظرفیت های بومی که اکنون رهاست، انسجام لازم را بیابند.

 

حسین زاده با بیان اینکه همه طیف های مردمی و حتی مذهبی به ویژه اهل سنت نیز در هیئت حاضر می شوند، تاکید کرد: جالب آنکه پیروان ادیان دیگر نیز به هیئت دلدادگی دارند که این یک ظرفیت منحصر به فرد برای کمک و امداد اجتماعی فراهم می کند.

 

وی با بیان اینکه یکی از موانع پیش روی رفع آسیب های اجتماعی تزاحم و تقابل دستگاه ها است، ابراز کرد: برای مثال اکنون 32 دستگاه برای مقابله با آسیب های اجتماعی بودجه دریافت می کنند در حالی که در مناطق آزاد مسئولیت ها از جانب دولت تفویض می شود و این بستری را برای سازماندهی فعالیت ها فراهم می کند.

 

وی با بیان اینکه برخی از مسایل به تنهایی توسط دولت ها حل نمی شود، اضافه کرد: نیاز است حکمرانی و مردم نیز پای کار بیایند. خوشبختانه در دولت سیزدهم این بستر فراهم شده و علاقه مندان انقلاب می توانند پای کار بیایند.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق تجاری و صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: در جمعیت امیرالمومنین(ع) ابواب گشوده می شود تا همه علاقه مندان به آسیب زدایی پای کار بیایند؛ در واقع مثل هیئت که درهایش رو به همه باز است، این جمعیت نیز چنین رویکردی دارد که ما به واسطه مداحان که امین و مورد وثوق مردم هستند، امور رسیدگی به محرومان و امداد اجتماعی را پیش می بریم.

 

  

 

 

کد خبر 1143239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha