مسجدی که تحت اشراف و پیگیری آ‌یت‌الله العظمی صافی گلپایگانی توسعه یافت

کلنگ توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع)قم تحت اشراف و پیگیری آ‌یت الله صافی گلپایگانی(ره) در سال ۱۳۷۷ به زمین زده شد و سرانجام این مسجد در سال ۹۴ در زیربنایی بالغ بر ۲۴هزار متربه بهره برداری رسید.

 به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در پی ایست قلبی، در ساعت یک و ربع بامداد ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، دعوت حق را لبیک گفت.

 

این مرجع عالیقدر سال‌ها به تدریس و تحقیق در حوزه مقدسه قم اشتغال داشتند و تربیت صد‌ها محقق و تالیف ده‌ها اثر فاخر علمی از برکات ایشان است. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی(ره)، از جمله فعالیت‌های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.

 

قم نیز به عنوان حرم اهل بیت (ع)، مساجدی داشته و دارد که توانسته‌اند تا در کنار بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه (س)، به عنوان پایگاه‌های مهم احیا، نشر و ترویج معارف دینی شناخته شوند.یکی از این مساجد، که از قدیمی‌ترین مساجد قم است، مسجد امام حسن عسکری(ع) است،بر اساس برخی روایات به دستور امام حسن عسکری(ع) به نماینده خود احمد بن اسحاق اشعری این مسجد در قرن سوم هجری ساخته شده است.

 

در دوره ناصرالدین شاه به سال ۱۲۸۶ قمری حاجی ابراهیم تاجر در جهت غربی این مسجد، شبستان و زیرزمینی بزرگی بنا نهاد و بالاخره به سال ۱۲۹۵ ق حاج علی‌نقی تاجر کاشی، بخش‌های دیگر مسجد از جمله شبستان‌های شرقی و سردر و جلوخان را نوسازی کرد.

 


 

توسعه مسجد بعد از انقلاب

البته آنچه که در بیش از 11 قرن پیش و به همت احمد بن اسحاق و به امر مبارک حضرت حسن بن علی (ع) تاسیس شد، بسیار کوچکتر از ساختمان فعلی مسجد است و در حقیقت، چیزی در حدود یک هزار و دویست سال از زمان تاسیس موجب شده است تا بنای این مسجد مبارک، بارها در جریان بازسازی، مرمت و توسعه قرار گیرد که آخرین مرمت و بازسازی و توسعه، مربوط به همین سالیان اخیر است؛ مرحوم آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی(ره) تصمیم به این امر مهم گرفت و حدود هفت هزار متر از زمین‌های اطراف مسجد، خریداری شد تا شبستان جدید و وسیع مسجد امام حسن عسکری (ع) ساخته شود.

 

 سرانجام با پیگیری و تحت اشراف آیت الله صافی گلپایگانی گلنگ توسعه این مسجد در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با زیربنای ۲۴هزار متر توسط ایشان به زمین زده شد و  در سال ۱۳۹۴ این مسجد به بهره برداری رسید.برای نخستین بار در طول تاریخ، در بنای این مسجد، تمام قرآن كریم با كاشی و خط بسیار زیبا در سقف و دیوارهای داخلی نوشته شده است كه با حدود هشت هزار متر با خط نستعلیق و نسخ و كوفی، زینت‌بخش این مسجد است.

 

آیت الله صافی گلپایگانی در بازدید از طرح توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع) در جمع معماران،مهندسان و کارگران این مسجد را از افتخارات شیعه دانسته و تاکید کردند که اميدوارم مسجد امام حسن عسكري(ع) پايگاه بزرگ ارشاد در شهر قم شود.

 

 

اینگونه است که مسجد امام حسن عسکری (ع) قم به عنوان قدیمی‌ترین مسجد قم و یکی از مهمترین مساجد ایران و جهان اسلام، شایسته عنایت و توجه بیشتر افراد خیّر و مسئولان است تا ضمن فراهم آمدن زمینه برای آشنایی بیشتر عموم مردم و به ویژه نسل نوجوان و جوان با تاریخچه آن، خیرات و برکات فراوان آن نیز، مستمر بماند و بیش از پیش منشأ تثبیت، ترویج و تعمیق فرهنگ اسلامی باشد.

 

کد خبر 1143539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha