ناتوانی بایدن در تخریب دیوار مهاجرتی ترامپ / زخم ممنوعیت سفر مسلمانان هنوز ملتهب است

یک سال از زمانی که جو بایدن ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را لغو کرد، می گذرد اما هنوز تسکینی برای افرادی که درگیر این ماجرا بوده اند ایجاد نشده است،چرا که این ممنوعیت باعث آسیب جدی به جوامع مسلمان شد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: یک سال از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق این کشور را لغو کرد، می گذرد اما هنوز تسکینی برای افرادی که درگیر این ماجرا بوده اند ایجاد نشده است،چرا که این ممنوعیت باعث آسیب جدی و مداوم به جوامع مسلمان شد.

اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی محور ایدئولوژی ترامپ بودند و به میراث طولانی خشونت برتری‌طلبان سفیدپوستان در ایالات متحده ادامه دادند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2015 خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به آمریکا شد.

بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021 به سرعت ممنوعیت مسلمانان را لغو کرد ، اما خانواده ها و افراد همچنان با موانعی روبرو هستند. بسیاری در حال حاضر در گرفتن ویزای مهاجرتی معطل مانده اند که این وضعیت با محدودیت های سفر به خاطر همه گیری کرونا و بسته شدن سفارت ها بدتر شده است.

در فوریه 2021 حدود 473000 پرونده ویزای مهاجرتی در انتظار مصاحبه بودند و بسیاری از مهاجران مسلمان از کشورهایی که قبلا ممنوع شده بودند، هنوز منتظر دریافت به روز رسانی از دولت در مورد وضعیت درخواست های خود و در نهایت پیوستن به خانواده های خود هستند.

هنوز هیچ راهنمایی روشنی در مورد مراحل برای کسانی که تحت این ممنوعیت از ویزا رد شده اند وجود ندارد.

 در طول مدت این ممنوعیت، وزارت امور خارجه بیش از 40000 درخواست ویزا را رد کرد. امروزه، بسیاری از این افراد به درخواست مجدد برای ویزا تحت همان فرآیندی که بار اول استفاده کردند متوسل می شوند .تلاشی بسیار طولانی، پرهزینه و از نظر احساسی خسته کننده. بسیاری تعجب می کنند که آیا ارزش آن را دارد که بدون هیچ تضمینی برای موفقیت تلاش کنند.

به گفته وزارت امور خارجه، ممنوعیت مسلمانان بیش از 1500 کودک را از والدین آمریکایی خود، بیش از 3000 والدین را از فرزندان آمریکایی خود و نزدیک به 4000 نفر را از شرکای خود دور نگه داشته است.

مردم همچنین رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج، فارغ التحصیلی و تشییع جنازه را از دست دادند. این ممنوعیت باعث شد تا خانواده ها زندگی خود را متوقف کنند و باعث ایجاد استرس و عدم اطمینان غیر ضروری شد.

پس از سال‌ها دلشکستگی، دولت بایدن باید بیشتر تلاش کند تا به این متقاضیان اطمینان دهد که دیگر مجبور به تحمل این درد نخواهند شد.

خدمات کنسولی نیز هنوز به طور کامل برای متقاضیان ویزا از کشورهای ممنوعه بازیابی نشده است. برای اتباع ایرانی، این امر به ویژه دشوار است، زیرا سفارت ایالات متحده در ایران وجود ندارد و دانشجویان ایرانی فرصت بسیار کمی برای تامین قرار ملاقات خود دارند. برخی مجبور شده اند ثبت نام را به تعویق بیندازند یا به طور کلی پذیرش را از دست بدهند.

زمان آن گذشته است که بایدن برای معکوس کردن کامل اثرات مضر میراث شرم آور ترامپ اقدام کند.

هفته گذشته، بیش از 100 سازمان نامه‌ای به دولت بایدن ارسال کردند که در آن 13 پیشنهاد سیاستی برای جبران کامل آسیب‌های ناشی از ممنوعیت سفر مسلمانان ارائه شد. اینها شامل ارائه شفافیت برای جوامع آسیب دیده، رسیدگی به پرونده های کسانی است که از ویزا رد شده اند، و بازگرداندن خدمات کنسولی بودند.

به طور قطع همه آمریکایی ها سیستم کارآمد مهاجرتی را ترجیح می دهند که فرآیندی قانونی و با نظم برای ورود و اسکان مهاجران در آمریکا در نظر بگیرد اما در عین حال آنها دوست دارند کنگره ای داشته باشند که قادر به قانون گذاری درست در این زمینه باشد و رئیس جمهوری که سیاست هایش معرف شکوه و منزلت کشورشان باشد.

وقتی بایدن سر کار آمد مسلمانان خوشحال بودند که مشکلات آنها حل خواهد شد،اما این مشکلات هنوز ادامه دارد و دیواری که ترامپ برای قطع ارتباط با مسلمانان بنا کرد هنوز تخریب نشده است.

از همان زمان که این دیوار بنا شد مردم آمریکا ابراز نگرانی کردند که این مسئله موجب شکست رویای آمریکا شود و این اتفاق حتی با ورود بایدن در حا رخ دادن است.

امروز آمریکایی ها شاهد شیوع عصبانیت های نژادپرستانه هستند و نفرت و خشم بر اقلیت ها و خانواده های مهاجر با جامعه سایه افکنده است.

این دیگر آمریکایی نیست که روزی «جان اف کندی» ،رئیس جمهوری سابق آمریکا آن را «کشور مهاجران» نامید.

در حالی که سیاست های مهاجرتی آمریکا به طور قطع نیازمند بازنگری و بهبود است، بایدن هنوز موفق نشده است چنین کاری را به درستی انجام دهد.

این در حالی است که  مهاجرت و باز بودن به سوی دنیا مدتهاست عامل  قدرت آمریکا  بوده است.

دیوار، محدودیت در حال افزایش ویزا، کودکانی که از والدین خود جدا شده اند و ممنوعیت ورود مسلمان به آمریکا، نمونه ای از سیاست های مهاجرت هستند که آرام آرام آمریکا را ضعیف می کنند،بدون اینکه بتوان خسارت هایی را که از این همه سیاست های ضد مهاجرتی به وجود می آید را جبران کرد.

زمان لازم است تا آمریکا بار دیگر اعتبار خود را به دست بیاورد،به ویژه به خاطر کودکان مهاجری که از والدین خود جدا شده و در بازداشتگاه ها جان باخته اند این بهبودی و به دست آوردن اعتبار دوباره بیشتر به طول خواهد انجامید.

طوفان ضد مهاجرت که در دوران ریاست جمهوری ترامپ،آمریکا را درنوردید در تاریخ این کشور باقی خواهد ماند و برای همیشه عامل شرم برای فرزندان آمریکایی خواهد بود.

 مسئله مهم اینجا است که مشکل نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا تنها با تلاش های یکی از جوامع حل نمی شود. یک جامعه به تنهایی نمی تواند خشونت های حاصل از استفاده آزاد اسلحه را از بین ببرد، یک سیستم مهاجرتی عادلانه را ایجاد کند و حق رای را برای همه شهروندان آمریکایی، صرف نظر از نژاد، قومیت یا دین و مذهب آنها، محقق کند.

 

 

کد خبر 1145422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha