هشدار در مورد رشد گروه های افراطی در صربستان

مرکز سیاست امنیتی بلگراد و کمیته هلسینکی برای حقوق بشر هشدار داده اند که ، راست گرایی افراطی در صربستان حال رشد است و این درحالی است که تمرکز دولت بر متهم کردن مسلمانان و گروه های اسلامی به افراط گرایی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «مرکز فرهنگ و ارتباطات اسلامی»،  مرکز سیاست امنیتی بلگراد،BCBP  و کمیته هلسینکی برای حقوق بشر هشدار داده اند که ، راست گرایی افراطی در صربستان حال رشد است و این درحالی است که تمرکز دولت بر متهم کردن مسلمانان و گروه های اسلامی به افراط گرایی است.
به گزارش رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان،ایزابلا کیسیچ، از کمیته هلسینکی برای حقوق بشر در صربستان، گفت: «راست افراطی در صربستان سال‌هاست که در حال افزایش جدی بوده است، که می‌توان آن را در تعداد فزاینده اعمال خشونت‌آمیز، با انگیزه ایدئولوژیک مشاهده کرد.
کیسیچ توضیح داد که عامل اصلی این افراط گرایی راست "روایت سیاسی غالب در مورد گذشته است، یعنی در مورد جنگ های دهه 1990".
کارشناسان گفتند، استراتژی صربستان برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی که در پایان سال 2021 منقضی شد، بر افراط گرایی و تروریسم اسلام گرا متمرکز بود و خطری را که از سمت راست افراطی وارد می شد نادیده گرفت.
مارییا ایگناتیوویچ، محقق BCBP، گفت که علیرغم تمرکز افکار عمومی و بین‌المللی بر افراط‌گرایی اسلام‌گرا در صربستان، با تمرکز بر منطقه عمدتا بوسنیایی جنوب غربی سنجاک، این جامعه سطح بالایی از مقاومت را در برابر افراط‌گرایی اسلام‌گرای مذهبی نشان داده است.
تحقیقات او سه عامل اصلی پشت این تاب آوری را در سنجاک شناسایی کرد.
ایگناتیوویچ گفت: «اول نقش جامعه محلی، دوم نقش افراد برجسته در جامعه و سوم نقش جامعه مهاجران است.
وی ادامه داد: جامعه مهاجر که نه تنها در اروپای غربی، بلکه در ترکیه نیز حضور دارد، نقش عمده ای در کاهش مشکلات اقتصادی این منطقه داشته و به طرق مختلف به کاهش عوامل اقتصادی پشت افراط گرایی کمک کرده است.افراط گرایی راست گرا در صربستان برای دهه ها وجود داشته است، به ویژه پس از جنگ های یوگسلاوی در کرواسی، بوسنی و کوزوو.
پردراگ پتروویچ از BCBP گفت که در چند سال گذشته، برخی از افراط گرایان اکنون روایتی ضد مهاجر را اضافه کرده اند که قبلا وجود نداشت.
پتروویچ گفت که علاوه بر پیامدهای مستقیم این امر برای مهاجران، عقاید ضد مهاجر نیز گسترش یافته است.او افزود: "ما افزایش قابل توجهی در مواضع ضد مهاجران در میان شهروندان صربستان یافتیم که معتقدند مهاجران میزان جرم و جنایت را افزایش می دهند، تهدیدی برای سلامت شهروندان صرب هستند، فرهنگ و ارزش های صربستان را بدتر می کنند و به دنبال اسلامی سازی خشونت آمیز صربستان هستند." وی افزود: "شهروندان صربستان از سیاست های ضد مهاجرتی در زمینه محدود کردن تعداد مهاجران و از نظر اخراج مهاجران حمایت می کنند."
پتروویچ گفت که اگرچه اکثریت شهروندان صرب به احتمال زیاد عضو گروه‌های افراطی ضد مهاجر نمی‌شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که «قطعاً بسیاری از فعالیت‌های این گروه‌ها و ارزش‌ها و نگرش‌هایی این گروه‌ها ، حمایت می‌کنند».
کد خبر 1149451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha