برای هر هکتار باغ چای رهاشده ۳۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود

​جهانساز از پرداخت ۳۵ میلیون تومان تسهیلات به هر هکتار باغ چای رهاشده خبر داد و گفت: در صورت احیاء باغات چای رها شده و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در یک بازه زمانی چهارساله، تولید چای کشور ۱۰ هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حبیب جهانساز» شامگاه یکشنبه (۱ اسفند) در گفت‌وگوی خبری با اشاره به حمایت‌های دولت از محصول چای اظهار داشت: حمایت‌های دولت از صنعت چای از نرخ‌گذاری و تعیین نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای آغاز و به مبحث بهزراعی و احیاء باغات چای ختم می‌شود.

 

رئیس سازمان چای کشور افزایش 45 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به سال گذشته را مصداق خوبی برای حمایت دولت ذکر کرد و افزود: برگ سبز درجه یک چای امسال به قیمت شش هزار و 690 تومان و برگ سبز چای درجه دو چهار هزار و 670 تومان از کشاورز چایکار خریداری شد.

 

جهانساز با بیان اینکه تامین و پرداخت 25 درصد منابع خرید تضمینی برگ سبز چای معادل 200 میلیارد تومان روی دیگر حمایت‌های دولت از این صنعت بوده است عنوان کرد: منابع کارخانجات چایسازی هم به موقع پرداخت و بدین ترتیب امسال واریز بهای برگ سبز چای به حساب چایکاران یک ماه جلوتر از همیشه انجام شده است.

 

وی بهزراعی باغات چای و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به چایکاران و کارخانجات چایسازی و حمایت دولت از کشاورزان را نیز متذکر شد و گفت: تنها منبعی که فعلا در دسترس این صنعت قرار دارد صندوق تخصصی چای است که بالغ بر 95 میلیارد تومان سرمایه دارد همچنین برای هر هکتار باغ چای چهار میلیون تومان سرمایه در گردش در نظر گرفتیم که پرداخت می‌شود.

 

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه برای توسعه مکانیزاسیون باغات چای هم تسهیلات با نرخ چهار درصد و بازپرداخت چهارساله به کشاورزان پرداخت می‌شود تصریح کرد: مجموعا تاکنون معادل 60 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی قرار گرفته است.

 

جهانساز از برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه بازآموزی و ارتقاء سطح دانش فنی کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی خبر داد و ابراز داشت: بخشی از اقدامات سازمان چای کشور روی احیاء باغات رها شده متمرکز است که در این بخش برای هر هکتار باغ چای رهاشده 35 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه امسال تاکنون حدود 100 هکتار از باغات رهاشده چای مجددا احیا شده است اضافه کرد:‌ در مجموع عملیات کف‌بر و احیاء در سطح 977 هکتار از باغات چای اجرا شده است همچنین به موازات طرح اصلاح شیب باغات که در یکی دو سال اخیر شروع شده بحث اصلاح شیب و احداث باغ در خط تراز با پرداخت 35 میلیون تومان تسهیلات در دستور کار قرار گرفت.

 

رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به این پرسش که در صورت احیاء باغات چای رهاشده چه میزان به تولید چای کشور افزوده می‌شود اذعان کرد: در صورت احیاء باغات چای رها شده و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در یک بازه زمانی چهارساله تولید چای کشور معادل 10 هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

 

جهانساز رشد 100 درصدی تسهیلات اعطایی به کشاورزان چایکار در چند سال اخیر را قدمی مثبت برای حمایت از صنعت چای کشور دانست و گفت:‌ شرکت خدمات حمایتی سازمان بر اساس نقشه حاصلخیزی خاک که دو سال قبل برای همه اراضی چایکاری گیلان و مازندران تهیه شد توصیه‌های کودی را انجام می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه تاکنون شش هزار تن کود شیمیایی تهیه و خریداری شده و به مرور در اختیار چایکاران قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: در بحث بیمه باغات چای هم انتظار داریم کشاورزان چایکار گیلان و مازندران با توجه به شرایط اقلیمی که در چندسال اخیر حادث شده نسبت به بیمه باغات چای خود اقدام کنند.

 

کد خبر 1150080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha