حساسیت زیادی در جامعه نسبت به طرح صیانت وجود دارد/ مخالفان و موافقان این طرح در مجلس در فضای کارشناسی آن را بررسی کنند

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حساسیت هایی که در جامعه نسبت به طرح صیانت وجود دارد، گفت: از مخالفان و موافقان این طرح می خواهم در فضای کارشناسی این طرح را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه 7 اسفند در رابطه با طرح صیانت از فضای مجازی و نظر شورای نگهبان در رابطه با این طرح گفت: گاهی اوقات یک قانون فراز و نشیب های فراوان دارد و تفاوت بین متن اولیه تا متن انتهایی زیاد می شود. متن طرح و لایحه یک چیز است و ممکن است در صحن و کمیسیون ها تغییراتی کند. گاهی اوقات حتی با ایرادات شورای نگهبان نیز ممکن است تغییراتی در لایحه و طرح ها ایجاد شود. در مورد طرح صیانت نیز ما هنوز نمی دانیم مصوبه مجلس چیست و نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در مورد طرح صیانت بالاخره در جامعه حساسیت بیشتری وجود دارد و باید بین نظرات مخالفان و موافقان وفاق بیشتری باشد، نظرات در فضای کارشناسی مطرح شود تا شاهد مصوبه خوبی در این رابطه باشیم. امیدواریم اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود، شاهد قانون کیفی و خوبی در این رابطه باشیم اما در عین حال تصریح کرد ما نسبت به هر طرح و لایحه ای که منع شرعی و قانونی داشته باشیم، اعلام مغایرت می کنیم البته در مورد این طرح هنوز متن نهایی را ندیدیم و نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مرجعی به جز شورای نگهبان صلاحیت بررسی مصوبات مجلس را دارد، گفت: ترتیبات داخلی مجلس بر عهده خود مجلس است هر طرح و لایحه ای در مجلس باید بر اساس ترتیبات آیین نامه ای مجلس مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع در اختیار مجلس است ولی پس از دریافت مصوبه توسط شورای نگهبان به صورت رسمی این شورا باید در مورد شرعی و قانونی بودن آنها اظهار نظر کند. پس تا وقتی مصوبه ای در مجلس در حال رسیدگی است باید طبق ترتیبات مجلس مورد بررسی قرار گیرد و این مسئله در اختیار شورا نیست.

 

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با لایحه رتبه بندی معلمان گفت: شورای نگهبان به دنبال حس این مسئله است. ما اختلافی با مجلس در این رابطه نداریم، تلاش خود را برای این لایحه انجام داده و آن را ادامه می دهیم. لایحه در مجلس مصوب شده ولی ما رسما آن را دریافت نکرده ایم پس از دریافت آن را در دستور کار شورای نگهبان برای رسیدگی قرار می دهیم

 

وی گفت: در مورد این لایحه دو  بحث ابهامات وجود دارد؛ ابهامات و ایرادات مالی و اشکالات غیر مالی چون این لایحه است قطعا دولت بار مالی آن را پذیرفته است اما اگر چیزی مضاف بر آن مجلس مصوب کرده است ما باید آن را بررسی کنیم که آیا دولت آن را متقبل می شود یا نه. در رابطه با بحث رتبه بندی فرهنگیان ما در پایبندی به قانون به دنبال حل مسئله هستیم.

 

وی در مورد لزوم اصلاح ساختار بودجه نیز گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه مسئله مهمی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کردند. کارهایی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه انجام شده است در دولت قبل و به اذعان خودشان در این زمینه کارهایی شده است در مجلس فعلی نیز طرحی را مصوب کرده اند ولی ما معتقدیم آن گونه که شایسته بوده است به این مسئله پرداخته نشده است. گام های اولیه برداشته شده است و امیدواریم مجلس و دولت گام های اساسی را نیز بردارند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی در رابطه با دخالت نمایندگان در انتصابات در استان ها و شهرستان ها گفت: ممکن است ما در شورا گزارشی در این رابطه دریافت کرده باشیم البته از آن طرف هم گزارشی داشتیم که نماینده ای در نامه ای به دولت عنوان کرده است در انتصابات به هیچ عنوان دخالت نمی کند. در رابطه با بحث چالش هایی که در مورد دخالت نمایندگان در انتصابات دریافت کرده ایم آن را در بررسی صلاحیت ها لحاظ می کنیم همان گونه که از اقدام آن نماینده نیز تقدیر می کنیم.

 

وی در مورد طرح شفایت آرای نمایندگان و مسکوت ماندن آن گفت: هر چیزی که به شفافیت بیشتر کمک کند و منع شرعی و قانونی نداشته باشد از نظر ما خوب است. در مورد طرح شفافیتی نیز که در حال حاضر در مجلس مطرح است، باید صبر کنیم که طرح مصوب شود و بعد اظهار نظر می کنیم.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با بحث طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز گفت: ما به ماده 4 این طرح ایراداتی داشتیم که مجلس این ابهامات و ایرادات را رفع کرد اما ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه مجلس همچنان باقی است نمایندگان نیز در مصوبه خود اصرار دارند. این طرح فعلا در اختیار مجمع است و اگر آنها به مصلحت بدانند آن را تصویب می کنند. موضوع در اختیار ما نیست که بخواهیم در رابطه با آن اظهار نظر کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با بودجه شرکت های دولتی و مغایرت آن با قانون اساسی گفت: شرکت های دولتی به واسطه شخصیت مستقلی که دارند، بخشی از استقلال را برای آنها قایل هستند اما این نباید باعث شود که آنها شفاف نباشند باید معلوم شود که دخل و خرج این شرکت ها که از هزنیه های عمومی است چه مقدار است. شورای نگهبان نسبت به این مسئله حساسیت دارد البته در رابطه با بودجه سیاست های دولتی تا حد زیادی ختلاف نظر وجود دارد برخی معتقدند این شرکت ها مستقل هستند و نیازی به بررسی بودجه آنها نیست برخی نیز معتقدند که طبق اصل 52 به دلیل اینکه این شرکت ها از هزینه های عمومی استفاده می کنند پس مشمول نظارت هستند البته در رابطه با سرجمع بودجه این شرکت ها باید ذکر شود که نظارت دیوان محاسبات قابل انجام باشد که البته در حال حاضر این مسئله انجام می شود ولی در مجموع ما معتقدیم باید مجلس به بحث بودجه این شرکت ها ورود کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک برای سال 1402 گفت: برگزاری انتخابات الکترویک بر عهده مجری برگزاری انتخابات که همان وزارت کشور است، می باشد. ما به عنوان شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک به شرط آنکه امنیت رای مردم حفظ شود، موافقیم البته معتقدیم رقرار است در سال 1402 به صورت الکترونیک برگزار شود باید از هم اکنون جلسات کارشناسی برگزار شود

 

وی در رابطه با اینکه آیا اگر توافقی بین ایران و 4+1 در قالب برجام انجام شود، نیاز به تصویب مجلس دارد، گفت: هنوز توافقی حاصل نشده است البته این موضوع به ماهیت آن بر می گردد تا توافقی حاصل نشود نمی توان اظهار نظر کرد.

 

وی همچنین در رابطه با مصوبه کمسییون تلفیق در حذف ارز ترجیحی و تکلیف به بانک ها گفت: عدم تحمیل بار به بانک ها موضوع دقیقی است و شورای نگهبان به این موضوع حساسیت دارد. باید حکمی که در این رابطه صادر شده است، اجرایی شود. در مورد رسیدگی به بودجه نیز باید بگوییم که نظام حقوقی ما که برخلاف برخی کشورها که می توانند مصوبه را رد یا تایید کنند می تواند آن را بررسی کند البته باید بررسی لایحه بودجه به گونه ای باشد که شاکله آن تغییر نکند در مورد لایحه بودجه 1401 ممکن است مجلس تغییراتی در لایحه بدهد که طبق قانون مجلس می تواند این کار را انجام دهد اما باید دقت داشته باشند که شاکله بودجه تغییر نکند. 

 

کد خبر 1151708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha