اثرات مصادره کردن شاعران ایرانی از سوی سایر کشورها، جبران ناپذیر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه این روزها بزرگان ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و تندیس آنها در سایر کشورها ساخته می‌شود،گفت: شاید الان تبعات مصادره کردن بزرگان ایرانی مشهود نباشد ولی در آینده اثراتش جبران ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ شامگاه امروز طی مراسمی از برگزیدگان نخستین پویش سعدی خوانی در بخش های شعرخوانی و خوشنویسی تقدیر به عمل آمد و "حسین فرخنده" مدیرکل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این آیین با اشاره به اینکه این پویش کاملا مردمی بود، عنوان کرد: متأسفانه این روزها بزرگان و اندیشمندان ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و تندیس های آنها در سایر کشورها ساخته می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: شاید الان تبعات مصادره کردن بزرگان ایرانی توسط سایر کشورها چندان مشهود نباشد ولی در آینده دیگر اثراتش برایمان جبران ناپذیر خواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به اقدامات انجام شده توسط وزارت ارشاد اشاره کرد و‌ گفت: برای حفظ و پاسداشت شاعران ایرانی، این وزارتخانه اقدامات و برنامه های متعددی را برگزار می‌کند به عنوان مثال در حال حاضر ستاد ملی بزرگداشت نظامی گنجوی تشکیل شده و برنامه‌ای درخور این شاعر در اسفندماه برگزار می‌شود.

 

به گفته فرخنده، مصادره کردن اتفاق خوشایندی نیست زیرا این بزرگان برای گسترش زبان و فرهنگ ایران دوستی تلاش بسیاری کردند و با خلق آثارشان به شکلی ماندگار پا در این عرصه گذاشتند.

 


وی ادامه داد: بعد از گذشت سالیان سال هنوز الفاظ و عبارات قصار سعدی به کار می‌رود و‌ جزو مثل های رایجمان است و این هم نشان از بلوغ فکری این شاعر بزرگ ایرانی است.

 

در ادامه "حسن روشان" یکی از داوران بخش شعرخوانی با اشاره به عمق عقلانیت در اشعار سعدی گفت: سعدی با زبان مردم شعر گفت و مخاطبان عام بسیاری را به خود جلب کرده بود.

 

شاعر کتاب چیکسای با تأکید بر اینکه سعدی در عین حال که همراه حکومت بود ولی از بیان نقد به دولتمردان ترسی نداشت، گفت: بعد از حمله مغلول ها، اخلاق از جامعه رخت بر بست و شاعری مثل عبید زاکانی به زبان طنز و شاعر دیگری مثل سعدی با پند و نصیحت به مردم زنهار داد.

 

گفتنی است؛ در پایان این برنامه که در نگارخانه بجنورد برگزار شده بود از برگزیدگان استانی در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

 

 

 

کد خبر 1153333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha