فعالیت های ادراه قرآن عترت و نماز ارتش در سال ۱۴۰۰/ تربیت ۲۰۰ استاد مهدویت در ارتش

سرهنگ میدانی با اشاره به تربیت ۲۵ هزار حافظ قرآن در ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت های قرآنی ارتش در سال ۱۴۰۰ تبیین کرد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهای مکتبی و مردمی است که همواره در راستای ترویج معارف دینی و اسلامی اقدامات و فعالیت های موثری را در سطح نیروها و خانواده های ارتش اجرا کرده است بر همین اساس اداره قرآن عترت ونماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا در دومین سال استقلال خود  برنامه های بسیار خوب و نظام مندی را در سه حوزه قرآن، عترت و نماز در سال 1400 انجام داده است که در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ مهدی میدانی رییس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین فعالیت قرآنی در مورد تربیت حافظان قرآن را توضیح بفرمایید؟

اولین موضوع در قرآن که مد نظر ما قرار دارد، تربیت حافظان قرآن کریم است که سال گذشته 14 هزار حافظ قرآن تربیت کردیم و راهبرد ما این بود که امسال صددرصد رشد داشته باشیم و بتوانیم این آمار را به سقف 28 هزار نفر افزایش دهیم که در سه ماهه سوم و پایان پاییز قریب به 25 هزار حافظ یک جزء تا کل قرآن کریم ادارات پنج گانه ارتش در نیروی زمینی، پدافند هوایی، نیروی هوایی و نیروی دریایی و ستاد آجا تربیت شدند که در بیست و یکم اسفند که قرار است تمام روسای مراکز قرآن و عترت و نماز گردهم بیایند این آمار اعلام می شود.  البته برخی از ادارات اعلام کرده اند که آمار بیشتری از آماری که باید تحقق می یافته است، حافظ قرآن کریم تربیت کرده اند.

 

 

در حوزه آموزش عمومی  و تخصصی قران چه اقداماتی انجام شده است ؟

در آموزش عمومی قرآن نیز که در روزهای سه شنبه در تمامی سال و ماه مبارک رمضان برگزار شد و در فضای مجازی نیز ورود یافتیم و بیش از ۳۷۰۰ استاد در  رده پایور و قریب هزار و اندی استاد برای سربازان وظیفه کلاس های آموزشی را در مواردی در فضای باز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همچنین فضای مجازی برگزار شد و هیچ وقفه ای در برگزاری این کلاس ها ایجاد نشد.

 

در حوزه مسابقات نیز ، ادارات پنج گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن نیروهای مسلح در بخش پایوران، خانواده ها و وظیفه و دانشجویان شرکت کرده اند که در این مسابقات با آموزش های تخصصی در فضای مجازی و حقیقی و اردوهای قرآنی به خوبی در این مسابقات شرکت داشت و مادر مقطع خانواده ها در سطح ستاد کل ن م ج ا ا میزبان این مسابقات بودیم و توانستیم در این سطح از مسابقات مقام اول نیروهای مسلح را در مقطع خانواده ها کسب نماییم.

 

با توجه به شرایط کرونا در بخش مسابقات قران چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در بخش مسابقات قرآن نیز بدون وقفه تمامی مسابقات خواهران شاغل، خانواده ها اعم از همسران و فرزندان، کارکنان وظیفه، پایور و دانشجویان در فضای مجازی و حقیقی در اماکنی که امکان برگزاری با رعایت پروتکل های بهداشتی  و شیوه نامه هابود، برگزار شد و وقفه ای در برگزاری این مسابقات ایجاد نشد و در مسابقات نیروهای مسلح نیز در بخش خانواده ها و خواهران شاغل به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در این مسابقات در جمع امتیاز شرکت کنندگان در مسابقات نیروهای مسلح در بخش خانواده های ارتش جمهوری اسلامی ایران 81 مقام توسط بخش خانواده های ارتش جمهوری اسلامی ایران کسب کرد و خانواده های ارتش جمهوری اسلامی ایران در میان تمام نیروهای مسلح رتبه اول در مسابقات قرآن را کسب کرد.

 

نماینده سازمان  اوقاف و امورخیریه کشور، تمامی بخش های مسابقات را رصد و مورد پایش قرار دادند و گزارش خود را به ستاد عالی مسابقات کشور ارایه نمودندکه البته شایان دکر است ارتش جمهوری اسلامی ایران چندین سال متوالی است که با انتظام بخشی و رعایت نطم و انصباط در امر اموزش، مسابقات و..  که به  خود داده است توانسته  است در سطح عالی مسابقات قرآن کریم کارکنان و خانواده ها در سطح نیروهای مسلح همواره مقام ممتازی را کسب نمایدو خوش بدرخشد ودر راستای همین امر نیز سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح خانواده ها  تقدیر کردند.

 

در محافل قرآنی نیز امسال میزبان کاروان قرآنی انقلاب بودیم که در روز تجدید میثاق جامعه قرآنی با امام (ره) تمام مدیران قرآنی و روسای ادارات قرآن در این مراسم حضور یافتند. و ما امسال همچون سالهای گذشته میزبان کاروان قرانی بودیم که به همین منطور پایگاههای هوایی ما و نیروی دریایی ما در منطقه جنوب میزبان این کاروان بودند که الحمدالله با رعایت پروتکل های بهداشتی محافل شایسته ای در این دوره از سفرکاروان قرانی انقلاب به مناطق جنوبی، برگزار گردید و جای بسی افتخار است است که امسال هم جامعه قرانی ارتش دوشادوش سایر اقشار و نهادهای کشوری و لشگری ضمن حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمانهای پیر فرزانه جماران، حضرت امام خمینی ره تجدید میثاق نمودند.و کاروان قرآنی انقلاب در ارتش نیز همزمان پس از اجرای این تجدید میثاق بدون فوت وقت جهت اجرای برنامه های قرآنی خود به مناطق جنوب اعزام گردید.

 

در حوزه فرهنگ عمومی قرآن چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در بخش فرهنگ عمومی قرآن نیز جشنواره تنویر برگزار شد که هفته آینده به صورت دور سخنی اختتامیه آن برگزار می شود. مقرر شده بود این مسابقات به صورت حضوری و با تعداد بسیار محدودی از مسئولان لشکری و کشوری برگزار شود اما به دلیل محدودیت های کرونایی و شیوه نامه های بهداشتی در نظر داریم این جشنواره و اختتامیه مسابقات تنویر را که ۱۶۳ هزار و ۴۵۵ شرکت کننده حقیقی و مجازی در آن مشارکت داشته اند و بیش از ۸۵۰ نفر از برگزیدگان در آن تقدیر می شوند که ۱۱۲ هزار و ۵۴۰ نفر در فضای حقیقی شرکت کردند و ۵۱هزارو ۲۹۹ نفر در فضای مجازی شرکت کردند که اختتامیه این مسابقات به میزبانی نیروی دریایی در هفته آینده به صورت وبینار برگزار می شود و هدایای منتخبان که اعم از ۲۰کمک هزینه  سفر به عتبات عالیات، ۲۰ کمک هزینه سفر به شهر مقدس مشهد و ۲۰ کمک هزینه سفر به قم و بالغ بر۶۵۰کارت  هدیه ارزشمند است به برگزیدگان تعلق می گیرد.

 

در مورد تفاهم نامه ها و اتعقاد قرارداد همکاری با سازمانها و نهادهای فعال در حوزه قران چه اقداماتی انجام شده است ؟

در موضوع تفاهم نامه نیز تفاهم نامه های خوبی با مراکز مختلف از جمله سازمان دارالقرآن، تعامل با اوقاف، ستاد تفسیر و ستاد اقامه نماز منعقد شد و موفقیت های خوبی کسب شده است. همچنین تفاهم نامه هایی با ستاد اقامه نماز با موسسه اقامه نماز و موسسه مهدی موعود و موسسه تفسیر قرآن امضا شد و برنامه های بسیار خوبی برای سال آینده در موضوع ارتقای سطح علمی و دانشی ائمه جماعات و جذب مردم به نماز و هم ارتقای علمی پدران و مادران برای جذب فرزندان به اقامه نماز برگزار می شود. در بخش نماز برنامه های خوبی اجرا شده است و نماز جماعت نیز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در اماکنی که امکان برگزاری بود، اقامه شد. محافل قرآنی نیز همچون سال های گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد برگزار شد.

 

فعالیت های بخش عترت را توضیح بفرمایید؟

در بخش عترت نیز جشنواره حدیث برنامه ریزی شد که با شرکت 21 هزار نفر از علاقه مندان با سن بالای 15 سال این جشنواره برگزار شد که با محوریت حکمت های نهج البلاغه با هدف تبیین و تشریح 110 حکمت نهج البلاغه مسابقات آن برگزار شد و برای سال آینده نیز این مسابقات در زیر 15 سال با چاپ کتابچه های مخصوص این سنین در سال بعد جشنواره حدیث برگزار می شود.

 

 در مورد فعالیت بخش مهدویت چه اقداماتی انجام شده است؟

 

در بخش مهدویت نیز در سال گذشته 200 استاد آشنا با معارف مهدوی در مجتمع یاوران مهدی آموزش دیدند و امسال 100 نفر از این تعداد برگزیده شدند که دوره تکمیلی را در سال آینده طی می کنند. این 200 استاد بیش از هزار کارگاه آشنایی با معارف مهدوی را در یگان های ارتش در میان کارکنان پایور، خانواده ها و سربازان وظیفه برگزار کردند که اقدام بسیار بی نظیری بود. ما ابتدا در حوزه پرورش استاد ورود کردیم و سپس با حضور اساتید برجسته کارگاه های مهدویت را برگزار کردیم. همچنین از اساتید مهدویت قم در این کارگاه ها دعوت کردیم و کارگاه های مهدوی را برگزار کردند .

 برای سال آینده نیز برنامه میثاق یار را در دستور کار داریم که مقرر است در این برنامه سربازان وظیفه با همکاری مجموعه فرهنگی حضرت عبدالعظیم الحسنی پنج شنبه های مهدوی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می شود که کارگاه هایی با نام کارگاه امام شناسی برای سربازان برگزار می شود.

 

همچنین در هفته گذشته با حضور در موسسه صحیفه سجادیه قم جلساتی را با حضور مسئولان این موسسه و ستاد اقامه نماز برگزار شد و تصمیمات خوبی برای پرورش مربیان صحیفه سجادیه، مربیان مهدویت و مربیان نهج البلاغه در سال بعد در دستور کار قرار گرفت که در مجتمع یاوران مهدوی با برنامه ریزی این موسسه برگزار می شود.

کد خبر 1155848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha