ورود جدی دادگستری برای ساماندهی دو محله حاشیه نشین کرمان/ استفاده از ظرفیت سران طوایف منجر به کاهش جرایم خشن شد

موحد با تشریح بخشی از اقدامات دستگاه قضا در استان کرمان از به کار گیری ظرفیت سران طوایف و متنفذین برای کاهش جرایم خشن و اختلافات و منازعات طایفه ای در استان خبر داد که منجر به کاهش ۱۵ درصدی قتل در سال جاری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ یدالله موحد، دوشنبه(23 اسفند) در نشست خبری با بیان اینکه پاسخ اقدامات پیشگیرانه در معاونت وقوع جرم دادگستری، در دراز مدت نصیب جامعه می شود؛ افزود: این معاونت در سال جاری 205 جلسه برگزار کرده است.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم 79 کارگروه زیرمجموعه دارد که بیش از هزار نفر در آن فعال است؛ ادامه داد: یکی از اقدامات خوب معاونت در سال جاری 393 دوره آموزشی با رویکرد پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی به میزان 379 هزار و 170 نفر ساعت است.

 

 

وی با اشاره به برگزاری 23 مهارت ویژه والدین دارای فرزند هفت تا 12 سال؛ برگزاری دو همایش با موضوع شعار سال در شهرهای زرند و بم، دو پایگاه انسجام بخشی اجتماعی در محله صنعتی و 14 معصوم کرمان به عنوان مناطق حاشیه نشین کرمان را از دیگر اقدامات قابل ذکر عنوان کرد.

 

 

موحد اظهار کرد: مجموع اقدامات در محله صنعتی منجر به طرح جهش ملی مسکن شد و شهرداری، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، خیرین مدرسه ساز و.. همه ورود کردند و اقدامات مختلفی شروع شده که ان شاء الله ظرف چند سال آینده چهره منطقه متحول شود.

 

 

وی ادامه داد: برای محله چهارده معصوم هم طرح مناسبی توسط شهرداری ارائه شده و در دستور کار است و قدم های اولیه برداشته شده که امیدواریم ظرف چند ماه آینده چهره این محله تغییر کند زیرا یکی از معضلات جدی حاشیه نشینی است.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان اجرای طرح پیشگیری از سرقت محصولات باغی در تعدادی از شهرستان های استان را بسیار موفقیت آمیز ارزیابی کرد و در ادامه به شناسایی هفت هزار  و 100 سارق سابقه دار و ایجاد سامانه مجرمین حرفه ای اشاره کرد که مشخصات آنان ثبت و تحت کنترل قضایی برای جلوگیری از جرم و دفع خطر ناامنی آنان برای جامعه است.

 

 

وی به تشکیل کارگروه ویژه پیشگری از جرایم سایبری، احصاء سیمای جرایم استان، ورود دستگاه قضا به کارگاه های ضایعاتی غیرمجاز که از دغدغه های استان است؛ اشاره و تصریح کرد: موضوع این کارگاه ها بارها در جلسات پیشگیری از سرقت مطرح شده و به پیشرفت خوبی دست پیدا می کردیم تا این کارگاه ها ساماندهی و در یک محله متمرکز شوند تا پایش و رصد آنان انجام شود.

 

 

موحد گفت: 360 کارگاه غیرمجاز در سطح استان پلمب شده و در هشت مورد هم تعهد به تخلیه داشتند و 228 پرونده در رابطه با این کارگاه ها تشکیل شده است.

 

 

وی از برگزاری جشنواره رأی با مضوع جایگزین های مجازات حبس خبر داد و گفت: یکی از معضلات ما جمعیت کیفری زندان های استان است و راه آن توسل به مجازات های جایگزین حبس است که در همین رابطه سه نفر پزشک محکوم به مرگ یک کودک در اثر خطای پزشکی مشمول این مجازات شدند.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان به راه اندازی 70 مرکز مشاوره با همکاری بهزیستی که موضوع طلاق و اختلافات خانوادگی به آنان ارجاع می شود؛ نیز اشاره کرد.

 

 

وی در ادامه از به کار گیری ظرفیت سران طوایف و متنفذین برای کاهش جرایم خشن و اختلافات و منازعات طایفه ای در استان خبر داد که منجر به کاهش 15 درصدی قتل در سال جاری نسبت به سال گذشته شده که منشأ این قتل ها اختلافات طایفه ای است.

 

 

موحد با بیان اینکه مشارکت های مردمی و متنفذین در پیشگیری از جرایم خشن و کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی مؤثر است؛ از کاهش سرقت مسلحانه، کاهش اقدامات ایذایی، تدوین 10 تفاهم نامه با سایر نهادهایی که در امر پیشگیری از وقوع جرم مداخله دارند، 200 دوره آموزشی برای جوانان در آستانه ازدواج، 10 دوره سبک زندگی اسلامی برای افراد ترک اعتیاد شده که 220 نفر هستند، ارائه خدمات رایگان مشاوره خانواده و... هم خبر داد.

 

 

 

وی با اشاره به ورود دستگاه قضا به مرکز کودکان آفتاب اشاره و بیان کرد: پرونده مربوطه در دادسرا تشکیل شده و نتایج آن اعلام می شود ضمن اینکه تکالیف دستگاه ها را مشخص کردیم و قرار شد جلسه ای برگزار شود و ادارات پیشنهادات خود را این زمینه بدهند.

 

 

 

رییس کل دادگستری در پایان گفت: آسیب های اجتماعی به عنوان آسیب های برجسته جامعه علل مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و بسیاری از مؤلفه های دیگر وجود دارد.

کد خبر 1157517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha