تیرماه سبز بازار سرمایه

چهارمین ماه سال در ادامه روند صعودی بازار سرمایه در خرداد ماه سپری شد و در آخرین روز معاملاتی بورس در آخرین هفته تیرماه یعنی ۲۳ تیر شاخص کل بورس اوراق بهادار به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

چهارمین ماه سال در ادامه روند صعودی بازار سرمایه در خرداد ماه سپری شد به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار 2 تیر با افزایش ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحدی معادل ۲.۲۰ درصد به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۲۲ واحد رسید و روند صعودی ادامه دار شد تا جایی که در آخرین روز معاملاتی بورس در آخرین هفته تیرماه یعنی 23 تیر شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۰۲ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید.

 

بنابریان گزارش (چهارشنبه 2 تیر) شاخص کل بورس با رشد 6214 واحدی در ابتدای معاملات در ارتفاع یک میلیون و 193 هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحدی معادل ۲.۲۰ درصد به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۲۲ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۷۳۹ واحدی معادل ۲.۲۰ درصد به رقم ۳۱۳ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۶۸۶ واحدی معادل ۰.۹۹ درصد، عدد ۳۷۶ هزار و ۸۷۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۳۶۴ واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۷۰۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۸۴۷۹  واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۹۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۴۰۹۰ واحد افزایش به رقم ۹۰۰ هزار و ۶۵۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۵۷۱۶ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴۰۸ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، کگل، فارس، کچاد و شستا با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی رانفور، وسکرمان و وساخت، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سفارس(سیمان فارس و خوزستان) با ۱۰.۲۲ درصد رشد و پس از آن، نمادهای برکت، دلقما، بورس، کسعدی و وپارس بود. همچنین نماد معاملاتی دشیمی (شیمی‌ داروئی‌ داروپخش) با ۱۲.۰۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای قشکر، غنوش، ثفارس، غالبر، غشصفا و ثنوسا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۱۰ میلیارد و ۳۷۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۷۶۵ هزار و ۸۱۰ نوبت معامله و به ارزش ۶۷ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این در حالی است که (چهارشنبه 9 تیر) ریزش 230 واحدی شاخص کل بورس این نماد را در ابتدای معاملات در جایگاه یک میلیون و 248 هزار واحد قرار داد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸ هزار و ۴۴۳ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۱۷۸ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۳۲۴ هزار و ۳۴۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۶۵۱ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد، عدد ۳۸۴ هزار و ۱۸۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۰۵۷ واحدی به رقم ۲۴۶ هزار و ۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۱۱۳ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۲۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۵۶۸ واحد افزایش به رقم ۹۳۳ هزار و ۶۰۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۲۵۹۰ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس این گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، پارس، شتران، شپدیس، نوری و فارس با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، وپارس و وسکرمان، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۱۸۷  میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۸۴۱ هزار و ۲۱ نوبت معامله و به ارزش ۵۸ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 16 تیر) شاخص کل بورس با رشد 1561 واحدی در ابتدای معاملات در ارتفاع یک میلیون و 282 هزار واحد قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه دار شد تا جایی که شاخص کل در بازار بورس در پایان معاملات ۸۳۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۶۰ واحد افزایش به ۳۹۲ هزار و ۵۸۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۱۳ واحد رشد به ۲۵۰ هزار و ۶۸۷ واحد رسید. شاخص بازار اول یک واحد افت و شاخص بازار دوم سه هزار و ۷۵۴ واحد افزایش داشت.

 

 بنابراین گزارش، در پایان معاملات نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۳۱۸ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۱۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۶۳۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۵۶۱ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۴۰۷ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۳۹۹ واحد ، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۳۳۹ واحد و پتروشیمی پارس (پارس) با ۷۲۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۷۱۹ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۹۰ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۶۳۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۷۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۲۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۴۱۵ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۹۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۲۶۱ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۲۲۱ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

 

 نماد لیزینگ کارآفرین (ولکار)، گروه دارویی برکت (برکت)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پتروشیمی نوری (نوری) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند و برپایه معاملات امروز بیش از ۶ میلیارد و ۹۲۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۴ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

بنابراین گزارش، در آخرین روز معاملاتی بورس در هفته پایانی تیرماه (چهارشنبه ۲۳ تیرماه) شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات با افت ۵۸۵ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفته است اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۰۲ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۴۲ واحدی به ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۰۷ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۳۳۱ هزار و ۹۴۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۲۷۸ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد، عدد ۴۰۱ هزار و ۶۲۰  واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۱۲  واحدی به رقم ۲۵۵ هزار و ۳۸۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۹۰ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۹۵ واحد کاهش به رقم ۹۷۸ هزار و ۹۳۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۱۰۰۶ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۵۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی میدکو، پارس، رمپنا، نوری، وپارس و حکشتی با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در برآورد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فارس و وغدیر، بیشترین تاثیر منفی را در روند نزولی نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد دلقما(دارویی‌ لقمان‌) ۵.۸۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کالا، غشان، خاذین، آپ و دپارس بود. همچنین نماد معاملاتی وسگلستا(شرکت س استان گلستان) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای شسینا، تکشا، شفن، کپشیر، سهرمز و خزر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۶۶۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۸۳۳ هزار و ۹۱۸ نوبت معامله و به ارزش ۶۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

کد خبر 1159442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha