ریزش ادامه دار شاخص کل بورس در شهریور ماه ۱۴۰۰

بررسی معاملات بازار بورس در شهریور ۱۴۰۰ حاکی از روند نزولی شاخص کل است به طوری که این شاخص در آخرین روز کاری این ماه به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

این گزارش می افزاید : با بررسی بازار بورس در خلال ششمین ماه سال شاهد روند کاهشی شاخص کل هستیم به طوری که در پایان اولین هفته کاری بورس در این ماه یعنی 3 شهریورشاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۶۷۲ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد به یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۲۰ واحد رسید و در 31 شهریور ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۸۳۴ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 3 شهریور) شاخص کل بورس با رشد 4141 واحدی و قرارگرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 547 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۶۷۲ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد به یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۲۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۶۶۵ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد به رقم ۳۸۷ هزار و ۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۵۰۷۹ واحدی معادل ۱.۱۳ درصد، عدد ۴۵۶ هزار و ۲۹۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۲۰۵ واحدی به رقم ۲۸۷ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۸۶۵ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۸۶۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۷۶ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۹۹۹ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۹۹۳ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی پارسان، وامید، تاپیکو، کگل، وبملت و اخابر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فارس، شستا و فولاد ، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد اتکام(بیمه اتکایی امین) با ۴۸۲ درصد رشد و پس از آن، نمادهای وسینا، دامین، کرازی و قصفها بود. همچنین نماد معاملاتی قثابت(قند ثابت‌ خراسان‌) با ۵.۶۶ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای نمرینو، قنیشا، ونیکی و دروز قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۱۳ میلیارد و ۳۴۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۳۳۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۰ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این در حالی است که (چهارشنبه 10 شهریور) شاخص کل بورس با رشد 7162 واحدی و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 503 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۴۵۳۶ واحدی معادل ۱.۶۴ درصد به یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۶۸۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۱۲۵ واحدی معادل ۱.۶۴ درصد به رقم ۳۷۹ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۸۴۸۲ واحدی، عدد ۴۵۵ هزار و ۳۷۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۵۳۵۲ واحدی به رقم ۲۸۷ هزار و ۳۴۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۲۸۷۵ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۹۶۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۴۵۲۳ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۵۲ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۰۲۱۳ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، میدکو، پارس، تاپیکو، کچاد و نوری با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شبریز، وکار و وتجارت، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سنیر(سیمان‌ سفید نی‌ریز) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای لپارس، ثاخت، کرازی و کحافظ بود. همچنین نماد معاملاتی وکار(بانک‌ کارآفرین‌) با ۴.۶۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای خشرق، دلر، بالبر و وایران قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۱۱ میلیارد و ۹۹۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۹۶۳ هزار و ۲۲۹ نوبت معامله و به ارزش ۹۹ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 17 شهریور) شاخص کل بورس با رشد 1941 واحدی و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 525 هزار واحد آغاز شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۹۴۸ واحدی معادل ۰.۱۹  درصد به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۹ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۷۳۶ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد به رقم ۳۸۰ هزار و ۹۸۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۷۴۸ واحدی، عدد ۴۶۶ هزار و ۹۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۴۷۲  واحدی به رقم ۲۹۴ هزار و ۱۰۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۵۰ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۹۶۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۱۱۱ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۰۹۵ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، کچاد، نوری، شبندر، کگل و کنور با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی برکت، اپال و همراه، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد بکاب(صنایع‌جوشکاب‌یزد) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کنور، فمراد، غالبر و کساپا بود. همچنین نماد معاملاتی کدما(معدنی‌ دماوند) با ۴.۶۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای غشان، دامین، آپ و برکت قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۹۰۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۴۵۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۴ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه معاملات بازار بورس در شهریور ماه (چهارشنبه 24 شهریور) شاخص کل بورس با ریزش 5393 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 491 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش  ۸۶۶۵ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۱۶۳ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد به رقم ۳۷۱ هزار و ۵۷۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۴۴۹ واحدی، عدد ۴۵۰ هزار و ۴۵۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش  ۹۱۴ واحدی به رقم ۲۸۴ هزار و ۲۴۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۷۸۲ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۶۹۶۳  واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۱۶ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۵۶۱۸ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۹۱۷ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، فولاد، اخابر، فملی ، رمپنا و شپنا با بیشترین کاهش، تاثیر منفی  در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی پارس، وبملت و شبریز، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد کماسه(تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری‌) با ۲۱.۵۱  درصد رشد و پس از آن، نمادهای خلنت، وملی، تایرا و پدرخش بود. همچنین نماد معاملاتی کترام(تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌) با ۴.۸۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای قشکر، لبوتان، غبهنوش و غدام قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۶۰۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۱۲۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۸ هزار و ۲۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این در حالی است که (چهارشنبه 31 شهریور) شاخص کل بورس با رشد 976 واحدی و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 392 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۸۳۴ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۰۱ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۲۰۷ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به رقم ۳۴۶ هزار و ۱۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۶۰۲۳ واحدی، عدد ۴۱۵ هزار و ۴۹۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۳۸۰۰ واحدی به رقم ۲۶۲ هزار و ۱۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۴۴۷ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۹۰ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۰۰۵ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۲۴ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۴۵۰۸ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۶۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی پارس، شستا، فخوز، اخابر، رمپنا و خودرو با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شپنا، شتران و وصندوق ، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد غشصفا(شیرپاستوریزه‌پگاه‌اصفهان‌) با ۴.۹۶ درصد رشد و پس از آن، نمادهای لسرما، اتکام، خریخت و خزر بود. همچنین نماد معاملاتی بکاب (صنایع‌جوشکاب‌یزد) با ۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سنیر، آبادا، کدما و ولپارس قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۲۲ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۵۹۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۱ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

کد خبر 1159453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha