آبان ۱۴۰۰؛ فصلی با ریزش اندک شاخص کل برای بورس

پس از یک ماه ثبات شاخص کل بورس در مهرماه؛ هشتمین ماه سال ۱۴۰۰ با ریزش اندک شاخص کل بورس همراه بود و این نماد را در پایان این ماه در جایگاه یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۹۷۲ واحد قرار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

بررسی روند معاملات بورس در آبان 1400 نشاندهنده آن است که در اولین هفته کاری شاخص بورس با رشد ۹ هزار و ۵۰۰ واحدی روبرو شد و در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۳هزار و ۹۵۱واحد قرار گرفت. و در آخرین روز معاملاتی در هفته پایانی آبان ماه یعنی سی امین روز این ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۴۸۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصدی به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۹۷۲ واحد رسید که این بررسی حاکی از ریزش اندک بازار بورس است.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 5 آبان) با رشد 369 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 384 واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۹ هزار و ۵۰۰ واحدی روبرو شد. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های نفت پارس، تامین سرمایه امین و پالایش نفت تبریز با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

 

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲ میلیارد و ۱۰۴میلیون ورقه به‌ارزش ۳هزار و ۹۹میلیارد تومان در ۲۶۴هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۳۷واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۹هزار و ۸۰۸واحد قرار گرفت. در این بازار بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نفت پاسارگاد و بیمه دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند و در جریان دادوستدهای بازار سرمایه بیش از ۴میلیارد و ۹۲۴میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۳هزار و ۶۸۹میلیارد تومان در بیش از ۴۵۰هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۹هزار و ۵۰۰واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۳هزار و ۹۵۱واحد قرار گرفت.

 

در ادامه (چهارشنبه 12 آبان) با رشد 4275 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 380 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بازار بورس با ۲۲ هزار و ۳۴۹ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۹۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با هفت هزار و ۷۲۴ واحد افزایش به ۳۷۴ هزار و ۳۵۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۸۶۷ واحد رشد به ۲۳۵ هزار و ۹۲۲ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۳۲۲ واحد و شاخص بازار دوم ۲۹ هزار و ۴۵۱ واحد افزایش داشت.

 

در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک‌هزار و ۹۰۷ واحد، صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۲۲۲ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۱۹۵ واحد، بیمه پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۱۴۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۱۰۱ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۷۰۰ واحد و ایران‌خودرو (خودرو) با ۶۳۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پارس الکتریک (لپارس) با ۲۶ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۲۴ واحد، فروشگاه های زنجیره‌ای افق کوروش (افق) با ۱۴ واحد و کابل البرز (بالبر) با هشت واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پارس الکتریک (لپارس)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، معدنی دماوند (کدما) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۵۰ ‌میلیون و ۳۰۷ هزار برگه سهم به ارزش سه ‌هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال داد و ستد شد , در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۳۴۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 19 آبان) با رشد 2378 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 450 هزار واحدی آغاز شد و این روند ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات با هشت‌هزار و ۸۵۳ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۵۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با پنج‌هزار و ۵۳۰ واحد افزایش به ۳۹۱ هزار و ۳۰۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه‌هزار و ۴۸۴ واحد رشد به ۲۴۶ هزار و ۵۶۶ واحد رسید. شاخص بازار اول ۹ هزار و ۵۰۲ واحد و شاخص بازار دوم، هشت هزار و ۳۳۸ واحد افزایش داشتند.

 

بنابراین گزارش، در بین همه نمادها، بانک ملت (وبملت) با یک‌هزار و ۲۶ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۷۶۱ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۶۵۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۵۰۰ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با ۴۹۰ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۴۸۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۴۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۰۸ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۳۶۱ واحد و بانک پارسیان (وپارس) با ۳۴۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پتروشیمی نوری (نوری) با ۸۹۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۷۰۵ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۴۷۷ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۴۲۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۸۷ واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۱۵۲ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱۰۶ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ‌پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بانک ملت (وبملت)، پتروشیمی نوری (نوری)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۵۲۵ میلیون برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات امروز بیش از ۶ میلیارد و ۶۲۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۳ هزار و چهار میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

 

در ادامه (چهارشنبه 26 آبان) با رشد 4217 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 412 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۱۵۵ واحدی معادل ۰.۱۵ درصدی به یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۷۵۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۴۳ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۳۴ واحدی معادل ۰.۱۵ درصد به رقم ۳۴۹ هزار و ۸۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۸۰۵  واحدی، عدد ۳۸۶ هزار و ۷۵۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۷۶۷  واحدی به رقم ۲۴۳ هزار و ۶۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۲۴۲ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۰۲ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۳۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۷ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۶۹۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۳۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شفن، شستا، شپدیس، خبهمن، نوری و پاکشو با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فارس و ومعادن، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد شفن(پتروشیمی فناوران) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای انرژی۳، شکربن، آپ و غنوش بود. همچنین نماد معاملاتی شفا(سرمایه گذاری شفادارو ) با ۴.۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سصفها، غشصفا، فنورد و وساخت قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۴۴۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۹۱ هزار و ۳۱۷ نوبت معامله و به ارزش ۵۰ هزار و ۶۳۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (یکشنبه 30 آبان) با رشد 924 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 384 واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۴۸۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصدی به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۹۷۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۲۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۱۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۶۳ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۳۴۳ هزار و ۹۵۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۹۹ واحدی، عدد ۳۸۳ هزار و ۳۲۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۲۵ واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۶۲۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۷۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۷۶۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۷ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۳۳۸ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۹۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، تاپیکو، شستا، شفن، فملی  و خبهمن با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کچاد، پارسان و بورس، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد ولملت(واسپاری ملت) با ۵.۱۹ درصد رشد و پس از آن، نمادهای قنیشا، کساپا، کسرام و ختوقا بود. همچنین نماد معاملاتی بکاب(صنایع‌جوشکاب‌یزد ) با ۴.۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای شکربن، بورس، دیران و برکت قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۷۲۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۱۷ هزار و ۹۸۱ نوبت معامله و به ارزش ۳۹ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha