دفتر کاری بورس در پاییز ۱۴۰۰ با کاهش شاخص کل بسته شد

دفتر بازار بورس در پاییز ۱۴۰۰ با کاهش شاخص کل بورس در آذر ماه بسته شد و این شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۶۷ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

سوم آذر شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۰۴۴۵ واحدی معادل ۰.۷۴ درصدی به یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۰۵ واحد رسید و در آخرین روز این ماه یعنی 30 آذر شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۹۲۵ واحدی معادل ۱.۳۰ درصدی به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۶۷ واحد رسید که بررسی این روند در نهمین ماه سال 1400 نشان دهنده کاهش شاخص کل بورس است.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 3 آذر) با ریزش 787 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 403 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۰۴۴۵ واحدی معادل ۰.۷۴ درصدی به یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۰۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۸۱ واحدی به ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۵۹۰ واحدی معادل ۰.۷۴ درصد به رقم ۳۴۵ هزار و ۷۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۵۷۰ واحدی، عدد ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۹۸۹ واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۵۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۸۰۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۷۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۴۲۴ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۰ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۸۶۱۵ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۱۷ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، شستا، فارس، شپدیس، وبملت و شتران با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی جم پیلن، خبهمن و خگستر، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد شدوص(دوده‌ صنعتی‌ پارس‌) با ۷.۵۳  درصد رشد و پس از آن، نمادهای لپارس، خمحور، اتکام و خنصیر بود. همچنین نماد معاملاتی کساپا (سایپاشیشه‌ ) با ۴.۹۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای غپینو، بکاب، مرقام و غدام قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۷۹ هزار و ۹۲۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۴ هزار و ۶۵۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 10 آذر) شاخص کل بورس با ریزش 1220 واحدی و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 355 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۷۰۰۸ واحدی معادل ۱.۲۵ درصدی به یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۲۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۲۴ واحدی به ۱۹ هزار و ۲۳۵ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۴۲۱۷ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد به رقم ۳۳۲  هزار و ۳۱۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۴۹۳۱ واحدی، عدد ۳۶۷ هزار و ۵۶۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۳۱۰۴ واحدی به رقم ۲۳۱ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۰۷۴۶ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۰۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۳۲۳ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۱ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۷۸۴۹ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۰۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، شپدیس، کگل، شستا، تاپیکو و وغدیر با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شنفت، وتجارت و وپخش، بیش‌ترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد دیران (ایران‌دارو) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای شفا، غبهنوش، شنفت و فرآور بود. همچنین نماد معاملاتی ولیز (لیزینگ‌ایران‌) با ۸.۳۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای لپارس، کسرام، ساربیل و کساوه قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۲۹۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۸۰ هزار و ۷۸۴ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه (چهارشنبه 17 آذر) با رشد 468 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 338 واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۱۳۴۹ واحدی معادل ۰.۸۵ درصدی به یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۳۶۴ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۷۳ واحدی به ۱۹ هزار و ۱۷۶ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۱۳۴۹  واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۳۴۹ هزار و ۳۶۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۴۴۴ واحدی، عدد ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۵۳۸ واحدی به رقم ۲۲۸ هزار و ۷۸۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۵۸۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۲۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۸۵۱ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۸ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۱۷۲۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۲۳ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فملی، فولاد، خودرو، وغدیر، شبندر و تاپیکو با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کگل، شفن و وکار، بیش‌ترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد خودرو(ایران‌ خودرو) با ۷.۹۷ درصد رشد و پس از آن، نمادهای شکلر، کالا، وتوسم و وساپا بود. همچنین نماد معاملاتی ولملت(واسپاری ملت) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سنیر، شدوص، سغرب و وآذر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۱۴۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۰۹ هزار و ۷۹ نوبت معامله و به ارزش ۳۶  هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 24 آذر) با رشد 1005 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 292 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش  ۱۳۷۷ واحدی معادل ۰.۱۱ درصدی به یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۰ واحدی به ۱۸ هزار و ۵۷۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۳۴۱ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به رقم ۳۲۰ هزار و ۶۱۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۹۶۰ واحدی، عدد ۳۴۴ هزار و ۵۰۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۰۴ واحدی به رقم ۲۱۶ هزار و ۶۹۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۶۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۴۹ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۳۳ واحد افزایش به رقم ۹۶۹ هزار و ۴۶۱ واحد  رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۷۰ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۳۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی میدکو، فملی، شفن، کچاد، نوری و فارس با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی خودرو، مبین و وغدیر، بیش‌ترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد داسوه(داروسازی‌ اسوه‌) با ۴.۹۶ درصد رشد و پس از آن، نمادهای شفن، واعتبار، شلعاب و بالبر بود. همچنین نماد معاملاتی غاذر(کشت‌وصنعت‌پیاذر ) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای ختور، کاذر، فلامی و کپشیر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۵۲۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۲۸ هزار و ۵۴۰ نوبت معامله و به ارزش ۴۶ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در هفته پایانی آذر (سه شنبه 30 آذر) با رشد 1032 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 302 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۹۲۵ واحدی معادل ۱.۳۰ درصدی به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۶۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۸۳   واحدی به ۱۸ هزار و ۵۲۳ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۱۹۶ واحدی معادل ۱.۳۰ درصد به رقم ۳۲۶ هزار و ۸۷۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با  رشد ۴۳۱۰ واحدی، عدد ۳۴۸ هزار و ۲۱۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۷۱۱ واحدی به رقم ۲۱۹ هزار و ۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۲۹۸۴ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۸۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۴۸۷۰   واحد افزایش به رقم ۹۹۵ هزار و ۷۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۶۳۱۸ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۶۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فملی، فولاد، فارس، تاپیکو، وبملت و نوری با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کویر، فاما و خاهن، بیش‌ترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد قثابت(قند ثابت‌ خراسان‌) با ۵   درصد رشد و پس از آن، نمادهای نمرینو، غنوش، غنوش و لابسا بود. همچنین نماد معاملاتی فاما(صنعتی‌ آما ) با ۴.۰۳ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای غشهد، حپترو، ولیز و کساپا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۴۲۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۳۰ هزار و ۳۹۲ نوبت معامله و به ارزش ۳۳ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha