لزوم ترویج کتابخوانی در روستاهای دور افتاده فارس با محوریت مساجد، حسینیه ها و مدارس

کامرانی گفت: طرح «پیک امید» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، برنامه ای برای ترویج کتاب و کتابخوانی است که در روستاهای دور افتاده فعالیت هایی با محوریت مساجد، حسینیه ها و مدارس خدمات کتابخانه ای ارائه می دهد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با هدف پرورش کودکان و نوجوانان به صورت مطلوب، فعالیت های گسترده کتابخوانی، مسابقات نقاشی، قصه گویی، استعداد یابی و ... را در نقاط مختلف استان و حتی روستاهای دور افتاده اجرا می کند که در طرح های کتابخوانی از ظرفیت مساجد و حسینیه ها نیز بهره مطلوب به عمل می آورد، در خصوص دامنه فعالیت های این کانون با «سعیدرضا کامرانی»، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس به شرح زیر به مصاحبه پرداخته ایم:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس چه فعالیت هایی در حوزه کودکان و نوجوانان به طور مجموع به انجام می رساند؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با نیم قرن سابقه و تجارب فاخر در زمینه های فرهنگی، هنری، ادبی اقدامات ارزشمندی در طول 6 دهه برای کودکان و نوجوانان به انجام رسانده است و فعالیت های متنوعی دارد.

این کانون در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی چه اقداماتی برای جامعه هدف خود به انجام می رساند؟

طرح «پیک امید» برنامه ای برای ترویج کتاب و کتابخوانی است که در روستاهای دور افتاده فعالیت هایی با محوریت مساجد، حسینیه ها و مدارس خدمات کتابخانه ای ارائه می دهد و در طرح «کتابخانه پستی» نیز برای اعضا در نقاط دورافتاده کتاب ارسال می شود که پس از مطالعه کتاب ها را توسط پست پس می فرستند.

در چه مناطقی مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان وجود دارد؟

در روستاها مرکز کانون نداریم اما در شهرهای بالای سه هزار نفر کودک و نوجوان دارای کانون هستیم و در کل استان، 42 کانون ثابت پرورش فکری، پنج کتابخانه پستی و 6 کتابخانه سیار هستیم.

فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در چه زمینه ای متمرکز شده است؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس فعالیت های تخصصی را دنبال می کند و مربیان آن آموزش ویژه دیده اند و با تلاش بسیار به استعدادیابی می پردازند.

یک سری مسابقات در سطح مراکز، استان، کشور و بین الملل در طول سال برگزار می کنیم که به ویژه در زمینه نقاشی همواره در مسابقات جهانی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس خوش می درخشند و امسال در 9 مسابقه بین المللی شرکت کرده ایم و در 10 سال گذشته حدود 82 مقام بین المللی توسط کودکان و نوجوانان عضو این کانون در زمینه نقاشی کسب شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در خصوص اقدامات نمایشگاهی نیز برنامه ای به انجام می رساند؟

نمایشگاه تمبر نقاشی های برگزیده مسابقات بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در مرکز شماره پنج شیراز برگزار شده و سال آینده نیز این نمایشگاه در گالری سالن «حجاب» تهران برگزار خواهد شد و اولین استانی هستیم که با برگزاری این نمایشگاه برای عدم فراموشی نقاشی کودکان وارد عمل شده ایم و قصد داریم این نقاشی های برگزیده در مسابقات جهانی به صورت کتاب نیز چاپ شوند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برای سال 1401 چه برنامه هایی در نظر دارد؟

تبلیغات گسترده برای جذب مخاطبان بیشتر در کانون از اهداف سال جدید ماست و تداوم چاپ مجله 16 ساله «ققنوس»، اجرای طرح «پیک امید» در مناطق عشایری فارس و انجام استعدادیابی با همکاری اداره آموزش عشایری از اولویت های سال جدید کانون است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در زمینه آموزش زبان انگلیسی در چه جایگاهی قرار دارد؟

کانون زبان «ایران» وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با بیش از یکصد سال قدمت به آموزش زبان های عربی، انگلیسی، روسی، فرانسه، ایتالیایی، اسپانیایی و ... می پردازد و از برندهای آموزشی زبان در کشور است و استان فارس پس از تهران دارای بیشترین زبان آموز است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در خصوص ترویج ارزش های دفاع مقدس چه اقداماتی برای نسل جدید به انجام رسانده است؟

با هدف ترویج ارزش های دفاع مقدس، شخصا 2 کتاب «بستنی» و «تی رز» را که خاطرات شخصی خودم با جبهه و جنگ است را به زبان ساده و روان به رشته نگارش درآورده ام که اقدامی موثر در این زمینه است و در برنامه های کانون نیز ترویج این ارزش ها و سبک زندگی ایرانی-اسلامی همواره در اولویت قرار دارد.

کد خبر 1161016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha