تالش مهد تمدن و تابلویی از زیبایی‌های آفرینش

تالش، مهد تمدن و تابلویی از زیبایی‌های آفرینش در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای طبیعت‌گردانی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی است.

خبرگزاری شبستان_ بندر آستارا، پیمان ناصری‌زارع؛ شهرستان تالش از شمال به بندر آستارا، از شرق به دریای خزر، از جنوب به رضوانشهر و از غرب به کوه‌های اردبیل و شهرستان خلخال محدود می‌شود و ۱۴۲۷ کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

مردم این شهرستان به زبان شیرین تالشی تکلم می‌کنند و این زبان یکی از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی به شمار می‌آید و به اعتقاد اکثر زبان‌شناسان و صاحبنظران، بقایای زبان مادری را هنوز در خود حفظ کرده است.

 

این شهرستان سرسبز، زیبا و حاصلخیز از دو ناحیه جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده و اراضی ناحیه جلگه‌ای آن باغ‌های میوه و شالیزارهای وسیع برنج را در خود جای داده و محصول آن هر ساله علاوه بر رفع نیازهای محلی به گوشه کنار ایران صادر می‌شود.

 

دشت شقایق یکی از زیبایی‌های طبیعی و خدادادی شهرستان تالش است که گردشگران و مسافران زیادی را به طرف خود می‌کشاند و وجود این دشت زیبایی خیره‌کننده‌ای در مسیر جاده اسالم به خلخال از پیچ و خم جاده کوهستانی منطقه ایجاد کرده که جذابیت خاصی دارد.

 

گل زیبای شقایق در بخش‌هایی از طبیعت شهرستان زیبای تالش می‌روید و رویشگاه این گیاه در دل زیبایی‌های طبیعی منطقه واقع شده و بسیار زیبا و دلفریب است.

 

بخش کوهستانی این شهرستان مناظره خیر کننده از طبیعت را به نمایش می‌گذارد و جنگل‌های سرسبز با انواع پرندگان، علفزاران عطرآگین، چشمه سارانی پر آب و نهرها و رودهای فراوان گوشه‌هایی از آن را تشکیل می‌دهند.

 

پارک جنگلی سیاه‌داران، پارک جنگلی و سواحل زیبای گیسوم، مناطق ییلاقی سوباتان و آق اولر، ساحل زیبای قروق، مریان و تنده وین و مناطق ییلاقی از جاذبه های گردشگری تالش است که چشم هر بیننده ای را خیره خود می‌کند.

 

از دژ صلصال لیسار، پارک جنگلی و ساحل گیسوم اسالم، ییلاق اسبومار و ساحل جوکندان، ییلاق توریستی کرمان و گردنه الماس اسالم، آبشار زمرد حویق، سورتمه ریلی و کاخ سردار امجد در پارک شهر نیز می‌توان به عنوان جاذبه‌های گردشگری تالش نام برد که در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای طبیعت گردانی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی است.

 

بقعه شاه میلرزان خطبه‌سرا، آقا سید احمد نال‌تربه و سید سیاه علم خاله سرا از زیارتگاه و اماکن مذهبی شهرستان تالش است.

 

در پرتو شهرت فراوانی که برنج و عسل و لبنیات و گیلاس شهرستان تالش دارد، نگاهی هم به صنایع دستی تالش می‌توان داشت به گلیم، البسه‌های محلی، شال و جاجیم و جوراب‌های پر نقش و نگاری که حاصل رنج و آیینه ذوق و احساس زنان تالشی است و دنیا نقش‌ها و رنگ‌های خیال‌انگیز هر یکشان، داستانی زیبا در نهان دارد و برای مسافران این دیار هدیه و سوغاتی جالب می‌تواند باشد.

 

خاله‌خاطر، وزپته، گزنه پلو، پته، لونگی بادمجان، کله پاچه‌پلو، ماهی شکم‌پر، شیرینی(اسپی شیرینی، علی حلوا، شیرینی دوشاب و نان زرین از غذاهای محلی تالش است، در سفر به این شهرستان در منوی غذای خود این غذاهای محلی را قرار دهید و از آن میل کنید.

 

 

کد خبر 1161034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha