ورود موج عظیم گردشگران به روستاها/جوانان روستایی از این ظرفیت برای ایجاد کسب و کار استفاده کنند

فصل بهار است و مردم علاقه مند به گذران اوقات خود در روستاها هستند جوانان باید از این ظرفیت استفاده کنند و با ایجاد طرح های خلاقانه از این محل نیز درآمدی داشته باشند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ نوروز است و فصل سفرها داغ شده، خیلی ها می خواهند به نقطه ای سفر کنند تا با زیبایی های جدیدی آشنا شوند، در این میان روستاهای استان خراسان شمالی که از  آن با عنوان سرزمین هزاران چشمه یاد می شود، می تواند بهترین و جذاب ترین مقصد باشد.

 

البته خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر موجب افت آبدهی چشمه ها شده است اما هم اینک که فصل بهار است و در اواخر زمستان نیز باران خوبی داشتیم روستاهای این استان از زیبایی خیره کننده ای برخوردار شده است.

 

در استان خراسان شمالی که حدود 900 روستا و آبادی وجود دارد هر کدام جاذبه های زیبا و شگفت انگیز منحصر به خود را دارند که در ایام نوروز شاهد حضور تعداد زیادی از شهروندان به روستاهای این استان هستیم در حالی است که حتی برخی از روستاها مملو از جمعیت خواهد شد.


 
اما وقتی پا به این مکان های زیبا اما ناشناخته می گذاری، غرق تماشای جاذبه های طبیعی مختلف استان در مجموعه ای دور از ذهن و کنار هم می شوی، ورود به برخی  روستاهای شگفت انگیز، انسان را به دنیای رویایی کارت پستال ها با تصاویر حیرت انگیر و دور از ذهن می برد.

 

در روستاهای استان خراسان شمالی می توانی تلاقی کویر، جنگل، دشت را به عنوان جاذبه های شگفت انگیز و منحصر به فرد به نظاره بنشینی و خاطره انگیزترین سفرت را رقم بزنی، جلوه ای بی نظیر که در کمتر جایی می توان آن را دید.
 
 مکانی ایده آل که وقتی پا به روستا می گذاری، آرامشی وصف نشدنی می توانی به تماشای تصاویری بکر اما طبیعی در یک نقطه بنشینی و بسیاری از نعمت های خداوند متعال را یک جا تماشا کنی.

 

اما هشت روستای گردشگری و شماری از روستاهای این استان مکانی بی نظیر با جاذبه های دینی و سکوت و مکانی آرام و دلنشین، سرشار از توانمندی ها و قابلیت های بالقوه گردشگری و اقتصادی که گردشگران را به تماشای خود فرا می خواند.

 

 درکش مانه و سملقان، رویین اسفراین، استاد و خسرویه فاروج، اسپیدان بجنورد، زوارم و گلیان شیروان و دشت گرمه از جمله این روستاهایی هستند که زیبایی های خیره کننده ای دارند که علاوه بر این روستاها، روستاهایی که در دره های زیبا قرار دارند از جمله بازخانه و حمزانلو، پا قلعه و روستاهایی که دارای چشمه های فراوان و زیبا هستند از مهنان، سرچشمه شوقان، ایوب، روستای باباامان، روستای کشانکٰ، شیرین دره، مهمانک و روستاهایی که اراضی کشاورزی شیب دار دارد از جمله بدرانلو، بیدک، تاتار، گلی و روستاهایی از جمله گیفان، گلیان، نامانلو، عبدل آباد، زوارم، فجر آباد مناطقی بکر و دیدنی برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت هستند.

 

یکی از شهروندان بجنوردی که در این ایام تعطیلی به تعدادی از روستاهای زیبا در این شهرستان سفر داشته، گفت: وقتی به این روستاها سفر کردم از لحظه لحظه آن لذت بردم چرا که  کنار مردم مهربانش سپری کردیم و ضمن تجربه نفس کشیدن در هوایی پاک، یک دنیا آرامش را به آغوش کشیدیم.

 

"منا تیمور زاده" افزود: به علت شرایط کرونا و ترس از ابتلای این بیماری برای خود و خانواده و همچنین مشکلات اقتصادی امسال تصمیم گرفته ایم که از جاذبه ها و دیدنی ها این استان استفاده کنیم که در چند روز اخیر نیز به تعدادی از روستاها مراجعه داشته ایم که به همه اعضای خانواده به ویژه کودکان بسیار خوش گذشت.

 

وی اظهار داشت: سفر به استان های گردشگری و یا حتی خارج از کشور تنها سفر شمرده نمی شود حتی می توان به یکی از  روستاهای زیبا سفر کنی و اوقات خوش داشته باشیم.

 

یکی از روستاییان نیز گفت: در سال های اخیر ما شاهد آمدن تعداد زیادی از اهالی شهر برای گذراندن اوقات خوش به روستا هستیم که متاسفانه بعضا به روستا آسیب نیز می زنند که ریختن زباله، ورود ماشین به باغ و اراضی کشاورزی از آن جمله است.

 

"محمدکریم رحیمی" افزود: در برخی از روستاها بوم گردی هایی برای پذیرایی از مسافران ایجاد شده است که درآمدزا نیز است.

 

وی که خود دانش آموخته دانشگاهی است و تصمیم به ایجاد یک بوم گردی دارد، اظهارکرد: از جوانان روستاها می خواهم که با ایجاد یک ایده و پذیرایی از مسافران برای خود کسب و کار ایجاد کنند.

 

وی گفت: حتی روستاهایی که تعداد مسافر زیادی دارند می توانند بازار روزانه در روستا ایجاد کنند و محصولات تولیدی خود و سوغات را به فروش برسانند.

 

وی اظهارکرد: خشکسالی و کاهش درآمد سبب شد تا برخی از روستانشینان برخی از استان های کشور در سال های اخیر به دنبال شغل های جدید با درآمدهای پایدار باشند و یکی از حرفه ها مربوط به گسترش مزارع گردشگری و یا گردشگری کشاورزی است که با استقبال خوب مردم مواجه شده است که مردم خطه خراسان شمالی نیز می توانند با الگو برداری از آن طرح ها کسب و کار های کوچک و حتی پر درآمد بریا خود ایجاد کنند.

 

وی گفت:  داشته های فرهنگی اجتماعی و جغرافیایی هر روستا زمینه ساز ایجاد درآمد روستانشیان باید شود.

 

وی افزود: خراسان شمالی به دلیل داشتن مزارع متنوع کشاورزی، قومیت های مختلف از جمله کرد، ترک و ترکمن اقلیم های متعدد  می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی به یکی از قطب‌های گردشگری کشاورزی در کشور تبدیل شود، به عنوان مثال وجود باغ های زیبای هلو ، زردآلو و انواع آلو هم اینک می تواند به فضایی زیبا برای عکاسی قرار گیرد.

 

وی اظهارداشت: گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه یکی از راهکارهای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌هاست که بر اساس آن بهبود معیشت ایجاد می شود.

 

وی افزود: ترویج این نوع از گردشگری می‌تواند به‌ بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز کمک کرده و تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران گرفتار در زندگی ماشینی  شهرهای بزرگ و صنعتی باشد.

 

وی گفت: هم اینک که فصل بهار است و مردم علاقه مند به گذران اوقات خود در روستاها هستند جوانان باید از این ظرفیت استفاده کنند و با ایجاد طرح های نو و خلاقانه حتی ورود آنان را در طی سال نیز داشته باشند، می توانند حتی باغ و مزرعه خود را به محیطی برای گردشگری تبدیل کنند و از این محل نیز درآمدی داشته باشند.

 

وی افزود: بازدید یا مشارکت در فعالیت های مزرعه، خرید مستقیم محصولات کشاورزی، خرید دست بافته ها و صنایع دستی از روستاییان، گذراندن یک روز در مزرعه، اسکان در خانه روستایی و گذران یک شب در روستا، کنجکاوی و آموختن در مورد مزرعه و محصولات کشاورزی می تواند از جمله جاذبه هایی برای جذب گردشگر به روستا باشد.

 

وی گفت: برای گردشگری کشاورزی دو هدف دنبال می شود، یکی ایجاد یک منبع درآمد و کسب و کار برای کشاورزان است و دیگری رسیدن به مقاصدی مانند آموزش و تفریح برای بازدیدکنندگان که بتوانند به سرگرمی و تفریح بپردازند که از جوانان دانش آموخته دانشگاهی و ساکن در روستا می خواهم که از این فرصت برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

 

وی افزود:  بسیاری از کشاورزان در سایر استان ها به منظور ایجاد کارآفرینی، افزایش فروش مستقیم محصولات کشاورزی در مزرعه و گسترش درآمد ناشی از فعالیت های تفریحی و گردشگری گردشگری کشاورزی روی آورده اند اما این مهم هنوز در استان خراسان شمالی رونقی ندارد.

 

وی گفت: حضور گردشگر در روستاهای این استان حتی شاید از سایر روستاهای هدف گردشگری کشور نیز پر رنگ تر باشد اما کشاورزان و جوانان این خطه از این ظرفیت برای درآمد زایی استفاده نکرده اند و یا بسیار کم بهره برده اند به نوعی گردشگران این خطه هم اینک رایگان از جاذبه ها استفاده می کنند که بعضا با رها کردن زباله مشکلاتی نیز برای روستاها ایجاد کرده اند.

 

 

 

کد خبر 1161401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha