«مرحبا» رسم خوشامدگویی کردستانی‌ها از ماه مبارک رمضان

صدای قدم‌های رمضان با طنین موسیقی «مرحبا» به گوش می‌رسد و کردستانی‌ها از بلندگوی مساجد مرحباگویان به این ماه مبارک خوش‌آمد می‌گویند و‌ رسم مهمان‌نوازی خود را به‌جای می‌آورند.

خبرگزاری شبستان در کردستان_ آهسته و آرام، با کوله‌باری پر از رحمت و برکت می‌آید و برای روزه‌دارانش هدایایی از جنس ایمان، عزت، برکت، آرامش، سخاوت، رحمت و ... به ارمغان می‌آورد.

 

 

رمضان که می‌آید، دل‌ها مهربان‌تر، دست‌ها بخشنده‌تر، گذشت‌ها پررنگ‌تر و امیدها بیشتر می‌شوند و با قدم‌های آرام بندگان را به میهمانی خدا می‌برد.

 

 

رمضان که می‌آید، کردستانی‌ها مرحباگویان به استقبالش می‌روند و او همه را یک ماه تمام میهمان خداوند می‌کند.

 

 

صدای پای رمضان که به گوش می‌رسد، بساط آماده کردن پاشیو(سحری) و بربانگ(افطاری) در شهرهای کردستان با بوی پخت نان محلی از جمله کولیره و کلانه گرفته تا حلیم و آش در خانه‌های کردستانی‌ها دایر می‌شود.

 

 

عده‌ای برای پخت نذری از همان نخستین روز رمضان‌المبارک دست به کار می‌شوند و عده‌ای دیگر توزیع نذری را بهانه‌ای برای یکدلی و یکرنگی فقیر و غنی می‌دانند، عده‌ای بدهی نیازمندان محلات حاشیه شهر را به سوپرمارکت و قصابی و نانوایی‌ها تسویه می‌کنند و عده‌ای دیگر محله‌ای را با پخت رایگان نان در نانوایی محل، میهمان دل مهربانشان می‌کنند.

 

 

رمضان که می‌آید گلریزانی به پا می‌شود از جنس معاوضه بخشش مال دنیا با رحمت و مغفرت خدا، یکی از مال خویش می‌گذرد تا زمینه آزادی یک زندانی را فراهم کند و آن یکی بسته‌ای معیشتی در حد وسع خود تهیه و به خانواده زندانیان هدیه می‌دهد.

 

 

شاکی از شکایتش صرفنظر می‌کند، خیّر جهیزیه نوعروس را فراهم می‌آورد و ...خلاصه هر کسی در این ماه قدمی برمی‌دارد تا همگام قدم‌های رمضان شود.

 

 

و چه مهربان پروردگاری که بندگانش را بخشنده می‌بیند و بخشنده‌تر از تمام بخشندگان دنیا بخشندگی می‌کند و در نهایت دستاورد بی‌شمار این ماه مبارک، توفیق طاعت و عبادت پروردگاری است که سهم بندگان همقدم و مهمان‌نواز رمضان می‌شود.
 

کد خبر 1162007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha